Jóhann Jóhannsson - The Miners' Hymns (2011)

IJsland
Score
Label: 130701

1. They Being Dead Yet Speaketh (10:30)
  2. An Injury to One Is the Concern of All (14:23)
  3. Freedom from Want and Fear (11:08)
  4. There Is No Safe Side But the Side of Truth (3:54)
  5. Industrial and Provident, We Unite to Assist Each Other (3:27)
  6. The Cause of Labour Is the Hope of the World (7:40)
avatar van hawkins
Een stuk geduldiger, dynamischer en minder elektronisch dan we van Jóhannsson gewend zijn en dat bevalt mij zeer goed.

avatar van snarf349
Ik vind het erg minimalistisch, wat hij op deze score laat horen.

avatar van hawkins
Let wel op dat je de goede versie beluistert, er is namelijk ook een versie in omloop met werkelijk afschuwelijk geluid. Bovendien kun je hem ook via de luisterpaal streamen.

avatar van alpeko
Valt me behoorlijk tegen.

avatar van Joy4ever
Ik moest helaas ook vrij snel afhaken

avatar van TJN
TJN
Ik luister 'm nu op de luisterpaal, part 2 heeft erg veel weg van Bruckner's symfonieën, grote hoogtes en diepe, diepe dalen... adem in, en in, en in... en in.. en in......en in..... hou het in en in en in en in... en in... en in...... en langzaam ... ... ... ... ... ... ... ... sterft het af en blazen we uit.. groeit er vervolgens iets atonaal zoals dat geloof ik heet, a la Schnitke, als ik het goed spel, of zoals bij werken van Bartók.. Heavy maar 'k vind het ook mooi, er zitten hele mooie bevrijdende momenten in. Er is muziek die niet toegeeft, of dat heel weinig doet, is minder toegankelijk, dit gelukkig wel. Super gedaan denk ik zo. Erg klassiek met een elektronisch randje.. oh.. neo-klassiek heet het dan.

avatar van ChrisX
hawkins schreef:

Als ik het goed heb begrepen helemaal geen electronica.

avatar van blackrider
Wederom een zeer indrukwekkende plaat die je na vaak luisteren meer en meer grijpt.
Diepe ontroering deze muziek die mijziens ook niet zou misstaan als achtergrond muziek bij de herdenkingen vandaag de dag omtrent 9/11. Johann Johannsson verstaat de kunst om je mee te nemen naar een andere wereld, een andere dimensie. In dit geval is dat naar wereld van de mijnwerkers, maar had van alles kunnen zijn, het maakt mij niet uit. De muziek geeft me rust en kracht en dat mis ik tegenwoordig bij vele cd's.......diepe buiging.

avatar van vigil
hawkins schreef:

Ik heb de cd versie en daarvan is het geluid prima...

avatar van hawkins
Die opmerking was voor de pindakazers onder ons.