Brian May - Back to the Light (1992)

Label: Parlophone

1. The Dark (2:20)
  2. Back to the Light (4:59)
  3. Love Token (5:55)
  4. Resurrection (5:27)
  5. Too Much Love Will Kill You (4:28)
  6. Driven by You (4:11)
  7. Nothin' But Blue (3:31)
  8. I'm Scared (4:00)
  9. Last Horizon (4:20)
  10. Let Your Heart Rule Your Head (3:51)
  11. Just One Life (3:37)
  12. Rollin' Over / The Dark [Reprise] (4:36)
  13. Driven by You [Radio Mix] * (4:10)
  14. Just One Life [Guitar Version] * (3:36)
  15. Too Much Love Will Kill You [Guitar Version] * (4:31)
  16. Nothin' but Blue [Guitar Version] * (3:50)
  17. Driven by You Two * (1:31)
  18. Driven by You [Ford Ad Version] * (1:31)
  19. Tie Your Mother Down [Live] * (3:22)

met Slash

20. Too Much Love Kill You [Live] * (4:41)
  21. '39 / Let Your Heart Rule Your Head [Live] * (4:33)
  22. Last Horizon [Live] * (3:18)
  23. We Will Rock You [Live] * (4:49)
  24. Driven by You [Cozy and Neil Version '93] * (4:10)
avatar van Ronald5150
Het gitaarspel van Brian May is ook op zijn soloplaat heel herkenbaar. Dat spreekt voor hem. Vocaal is hij niet over de gehele linie even sterk. Maar is dat echt een probleem bij zo'n gitarist? Ondanks dat ik erg kan genieten van het spel van May vind ik deze plaat een beetje wisselvallig. Er staan sterke nummers op met voor mij "Love Token" als hoogtepunt. Helaas staan er ook mindere broeders op deze plaat. Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat het een degelijke rockplaat is, maar geen hoogvlieger.

avatar van RuudC
Toch wel wat pijnlijk om dit album opnieuw te horen. Ik kan Brian May als zanger best goed hebben bij Queen, maar een volledige soloplaat gaat me toch wel erg ver. Na het kleffe Back To The Light (ouwelullenrok, daar issie weer) gaat het wel weer iets beter. Resurrection is best ok. Dat komt vooral door Cozy Powell. Too Much Love Will Kill You is met Freddie toch echt beter (vond ze lang van hetzelfde niveau).

May blijft veel in de Made In Heaven sfeer hangen (jaja, die komt pas een paar jaar later). Ik vind dat je ook wel kan horen dat hij niet lekker in zijn vel zit. Logisch natuurlijk. Het enige nummer dat ik hier echt de moeite waard vind, is Driven By You. Daar zit tenminste wat pit in. Helaas laat de plaat verder een hoop niemandalletjes komen. afgekeurd materiaal voor Queen, vrees ik.