Fink - Perfect Darkness (2011)

Folk
Label: Ninja Tune

1. Perfect Darkness (6:39)
  2. Fear Is Like Fire (3:58)
  3. Yesterday Was Hard on All of Us (4:55)
  4. Honesty (4:33)
  5. Wheels (3:04)
  6. Warm Shadow (5:46)
  7. Save It for Somebody Else (3:49)
  8. Who Says (5:04)
  9. Foot in the Door (5:03)
  10. Berlin Sunrise (4:04)
  11. Perfect Darkness [Acoustic] * (5:22)
  12. Fear Is Like Fire [Acoustic] * (3:56)
  13. Warm Shadow [Acoustic] * (4:36)
  14. Honesty [Acoustic] * (4:08)
avatar van Manuel
Titeltrack alvast te downloaden via zijn website http://www.finkworld.co.uk/

Ik ben er nog niet helemaal onderbovenste van (ik viel zelfs letterlijk in slaap bij de eerste draaibeurt op mijn iPod en het zonnetje op mijn bol).
Toch heeft het ook wel iets waardoor ik nog wel wat draaibeurten erbij wil hebben hopende dat dit gaat groeien.
Het zit hem denk ik in de combinatie van de zang en de sfeer die het album schetst dat me wel bevalt. Nu het zetje nog waardoor ik het ook echt heel goed ga vinden.

avatar van Masimo
Hé, da's leuk! Sort of Revolution heb ik veel gedraaid, dus misschien dat dit ook wat gaat worden!

Eric, weet jij toevallig of het sfeer in hetzelfde straatje ligt als zijn vorige (folk)-albums?

Geen idee. Ik heb die albums niet beluisterd.

Eindelijk een album toegevoegd waar wat op gereageerd wordt op MuMe

Ben er zelf ook erg benieuwd naar, heb alle voorgaande akoestische Fink-albums en Fresh Produce, en beviel me allemaal erg goed. Was eigenlijk wel een klein fan van het werk van Fink, maar dit album lijkt anders. Sowieso al de albumcover, waar bij de vorige albums nog een lijn in zat (het hoofd van Fin). Maar deze cover is zeker niet minder mooi, dus wat gaat dat zeggen over het album? Vind het eerste nummer bij de eerste luisterbeurten nog niet direct heel spannend, maar heb het ook nog niet heel vaak geluisterd, wil eerst het hele album maar even hebben.

aERodynamIC schreef:
...bij de eerste draaibeurt op mijn iPod en het zonnetje op mijn bol).

Mag ik trouwens vragen hoe je aan het album bent gekomen?

Dat zwerft rond op het net

tuktak
iets voller is het, maar nog steeds singer-songwriter als de laatste albums. ik vind het een vooruitgang, het klonk mij vaak net wat te minimaal op voorgaande plaatjes. als je dit saai vind zou ik de vorige albums dus niet aanraden iig.

avatar van Manuel
Hele album gehoord, wel anders waar de vorige albums meer hetzelfde klonken, maar toch geen gebrek aan spanning... Interessant, meer gaan luisteren.

ohmusica
Warm shadow, who says, foor in the door en slotnummer overtuigen mij zeer, blijf een fan van Fink. Op de luisterpaal

avatar van EGpower
Fink heeft dit album opgenomen in de VS, in plaats van zijn eigen studio in Brighton. Hij heeft werk gemaakt van de productie, want die vette klank is inmiddels ook de aankleding van zijn muziek. Wellicht dat dit fans van het eerste uur teleurstelt die meer hebben met het minimale geluid van de man (ik hoorde daar eerst ook bij), maar hij blijft zijn muziek wel ontwikkelen. Dat valt bij een eerste luisterbeurt misschien niet direct op, dat geef ik toe. Maar je ziet dat hij zijn voormalige werk als dj en voorliefde voor technomuziek steeds meer gaat gebruiken. Een track als 'Warm Shadow' heeft dat herhalende ritme met die typische Fink-sfeer: beetje donker, opzwepend. Net als een aantal platen op Sort of Revolution (titletrack, Nothing Is Ever Finished). Toch blijft hij die typische folky, bluesy tracks niet vergeten. Op dit album springen Fear Is Like Fire en het prachtige Yesterday Was Hard On All Of Us er voor mij uit. Dat zal de fans van onder andere Biscuits for Breakfast maar vooral Distance and Time goed doen.

Voor mij is dit de beste plaat van het jaar tot nu toe. Maar hij heeft wat beurten nodig!

Off topic: het concert in de Sugar Factory deze week was te gek. Fink is niet alleen een geweldige live-artiest (ga kijken!), maar ook nog eens 'a very nice bloke').

avatar van midnight boom
Perfect Darkness is mijn eerste kennismaking met de Engelse Singer-Songwriter Fin Greenhall. Na eerst niet helmaal verkocht te zijn, ben ik inmiddels helemaal om. Het duurt even voordat de liedjes op Perfect Darkness je opvallen maar, als je ze nader beluisterd valt op dat Perfect Darkness vol staat met tien bescheidde pareltjes.

Ik heb me laten vertellen dat de muziek van Fink Blues en Jazz georiënteerd was. Vroeger misschien. Op Perfect Darkness hoor ik die invloeden echt niet terug. Neem bijvoorbeeld de prachitge opener Perfect Darkness, geen jazz en blues invloeden te bekennen. Wel een kraakheldere gitaar, met wat lichte elektronische invloeden. Deze twee vallen zo mooi bij dat ik best eens een instrumentale versie van het nummer zou willen horen. Fink zijn verleden als Dj en liefde voor Techno muziek zijn ook aanwezig op het album. Warm Shadow bijvoorbeeld is minder ingetogen als de rest van het album en heeft een repetitief ritme. Een Steen goed nummer.
Maar het album is toch vooral Folk-georiënteerd. Wel redelijk donker en soms opzwepend. Maar ook bloed mooi. Who Says is hier een goed voorbeeld van. De twee afsluitende nummers Foot in the floor, en Berlin Sunrise zijn prachtige afsluitende nummers. Een brok in mijn keel is de beste omschrijving.

Het album is opgenomen in Los Angeles samen met producer Billy Busch (Beck, Garbage, Limp Bizkit & Ilse Delange). Mijn complimenten voor zijn werk want het album is PRACHTIG gearrangeerd! De muzikalen momenten op Perfect Darkness zijn bloedmooi en behoren tot de hoogtepunten van het album. Aan het begin vond ik dit ook het enige mooie aan het album. Fink is niet de beste zanger op aarde, dat is duidelijk, maar dat maakt hij meer dan goed met zijn bijzondere manier van songschrijven. Ook zingt hij heel afwisselend wat het niet 'een kunstje' maakt. Later blijken de melodie en zanglijnen toch ook ontzettend knap te zijn en de behoorlijk verslavend.

Perfect Darkness heeft even tijd nodig, en moet groeien. Echt een makkelijke plaat is het niet. Maar wie er even de tijd voor neemt luistert naar even naar een prachtige plaat! Fink is een van de ontdekkingen van 2011! Een plaat met tien pareltjes.

Dat luistert naar meer...

van: http://daanmuziek.blogspot....

BobbieMarley
Nu een paar keer gehoord. Interessante plaat. Erg sfeervol. Vooral het gitaarspel valt erg op!

BobbieMarley
Manuel schreef:
Eindelijk een album toegevoegd waar wat op gereageerd wordt op MuMe

Misschien komt het door het feit dat je niet de meest gangbare muziek toevoegt. Ik ken toch zeer veel artiesten maar tot een paar dagen van geen van deze artiesten gehoord (alleen nu Fink dus)

Hey, eerste hoes zonder Fin zelf er op.

Misterfool
Op dit album staan een paar heel sterke nummers , zoals Fear is like fire, maar er is weinig variatie en hierdoor wordt het album ook wat saai. Zit te twijfelen tussen 3* en 3.5*

avatar van Gloeilamp
Wat een prachtig album weer, vind Warm Shadow het beste nummer.
Voor nu 4*

BobbieMarley schreef:

Misschien wel idd, ook wel weer iets om trots op te zijn natuurlijk =) En dan hoef je ook niet ''de eerste'' te zijn want het staat er toch nog niet op. Toch wel leuk beetje belangstelling.

Offtopic daar verder op ingaande, snap ik niet waarom Wolf Myer Orchestra niemand schijnt te bereiken. Supergaaf album, en ik heb het toch ook gevonden..

De nieuwe Fink luistert een stuk moeilijker weg dan zijn twee voorgangers. Songs blijven moeilijker hangen en zijn wat gecompliceerder qua structuur (minder catchy!). Er zijn weinig (geen?) songs die er bovenuit springen, maar de overall kwaliteit van de nieuwe plaat mag er (weer!) wezen en is gedurende de plaat zeer constant! Bekend met zijn eerdere werk (sinds hij de 'singer-songwriter' weg is ingeslagen), had ik echter wel een keer een wat vernieuwing van de beste man verwacht. Jammergenoeg blijft die verassing op zijn nieuwe plaat achterwege. Daarom een 3,5 (max) van mijn zijde!

avatar van chevy93
Prachtig album. Zou ook geen favorieten aan kunnen wijzen, want het is van constant hoog niveau. Eén van de beste albums van 2011 tot nu toe en ik ga eens dieper duiken in het oeuvre.

avatar van strebge
Pracht plaat, kippenvel 45 min lang...

Het album valt op staat overigens, met de speakers waarover je het beluisterd.

strebge schreef:

Het album valt op staat overigens, met de speakers waarover je het beluisterd.

Zeker het openingsnummer idd. Viel mij ook op toen ik die later op mindere speakers hoorde.
Mooie plaat verder! Moet hem nog een paar keer goed luisteren, maar tot nu toe 4*

avatar van Cannabooze
Al enige cd's van Fink door de jaren heen met veel plezier grijs gedraaid. Nu wordt het toch echt eens tijd voor de nieuwe.. Ben in de mood voor deze muziek, dus laat het eens over me heen komen.. Oordeel volgt later.

Geweldige plaat, maar wat doet "Save It for Somebody Else" er in vredesnaam? Het is een on-Finks zwak nummer. Zonde.

avatar van Thomas91
Ik moest er even aan wennen, maar het is toch wel een fijn plaatje. Ik vind het zelf nog wel redelijk minimalistisch klinken (ken zijn vorige werk niet) en voor de rest valt af en toe een stevige bas(s) op. Ik vind het wel een aantrekkelijk album. Ondanks dat ik er de eerste keer niet veel mee kon, heb ik hem zeker nog een keer of 6 geluisterd en nog steeds merk ik dat ik de tweede luisterbeurt beter vind als ik hem twee keer achter elkaar draai. Ik moet er even inkomen.

Hoor overigens niet wat er mis is met ''Save it for somebody else''? Een van de meer toegankelijke nummers, maar hoor er verder niets vreemds aan en het valt naar mijn mening ook niet echt uit de toon.

Ergens rond de 3,5-4*

avatar van bommel
Ik zag Fink voor het eerst tijdens de singer-songwriter dag in Eindhoven, en was direct zwaar onder de indruk. Bij het beluisteren van deze CD was ik eerst wat teleurgesteld.
Maar je moet wat geduld hebben, het zijn allemaal groeidiamantjes.
Nu ben ik helemaal om- wat een prachtige muziek.
Ik snap ook niet wat er met ''Save it for somebody else'' mis is.
Een beetje afwisseling mag best

avatar van Madjack71
Het gebrek aan afwisseling is bijna...let wel bijna...wat dit album nekt. Maar zijn typerende stem alsook gitaarspel houden toch mijn aandacht vast. Gelukkig worden in verscheidene nummers in meer of mindere mate subtiel andere instrumenten toegevoegd, waardoor er toch wel wat meer dynamiek in het geheel komt. Zijn gitaarspel doet mij ook denken aan Luka Bloom. Een melodie/zanglijn zoals in Honesty kan ik zeer waarderen.

avatar van Cor
Cor
De eerste twee en laatste twee nummers zijn prachtig. De rest vind ik mooi, maar niet spectaculair. Schuurt hier en daar een beetje tegen 'easy listing' Sky Radio muziek aan. Het geluid is ook mooi: donkere, resonerende gitaarklanken tegen een bruine stem.

Prachtig album, na veel beluisteren nog steeds kippenvel en brok in de keel. Wat een stem, prachtig gitaargeluid, vet, bijna swampachtig en ja, zoals eerder al genoemd, gitaarspel dat lijkt op Luka Bloom, maar daar ben ik ook een groot fan van, dus geen verrassing:-) Vooral live zijn de nummers ijzersterk en met name het lekkere diepe/donkere (bas)geluid spreekt mij aan. Is een ander album dan Distance and Time of Biscuits for Breakfast, voor mij misschien zelfs nog een tandje beter! Vanavond eindelijk weer live naar Fink luisteren in de Oosterpoort...can't wait! Dan is hij op z'n best!

indiegator
Vind dit toch zijn beste.