Robert Palmer - Sneakin' Sally Through the Alley (1974)

Label: Island

1. Sailing Shoes (2:42)
  2. Hey Julia (2:25)
  3. Sneakin' Sally Thru the Alley (4:26)
  4. Get Outside (4:48)
  5. Blackmail (2:39)
  6. How Much Fun (3:08)
  7. From a Whisper to a Scream (3:37)
  8. Through It All There's You (12:18)
EVANSHEWSON
Eersteling van de blanke soulzanger. Palmer laat horen wat ie in zijn mars heeft. Nog niet op kruissnelheid laat dit album wel al horen wat nog komen zal. En toch staan hier al best wat mooie liedjes op; de titelsong uiteraard, Sailing Shoes, From a Whisper to a Scream.
Prima debuut.

***1/2

avatar van papadiva
the late Robert Palmer was inderdaad een eye-and-ear-opener toen hij debuteerde : iedereen die een beetje van 'southern rock' hield (ook collega-muzikanten) kocht dat album meteen; overigens is Palmer volbloed Engels, maar dat mocht de pret niet drukken. dit hele werkje had dat New Orleans sfeertje.

nu heb ik dit (vinyl) album al een meer dan 30 jaar in bezit, maar ik heb nog steeds niet mogen ontdekken wie de mensen zijn die op deze elpee meespelen.
ik zou zweren dat de hele Little Feat crew meedoet (misschien m.u.v. de toetsenist Bill Payne die een dermate herkenbare stijl heeft dat je die wel móet horen alsie mee zou spelen) maar de info op de hoes is daar heel mysterieus over; hetgeen wsch te maken heeft met de in die tijd wurgcontracten van de platenmy'en, waardoor gerenommeerde musici anoniem meespeelden of iig een alias aannamen.

hoe dan ook, weet iemand op dit onvolprezen forum méér ???

TOP album, 5 punten dus, ook voor opname techniek enzo.

avatar van indana
Volgens WIki komen de muziekanten uit The Meters en doet Lowell George ook mee (die laatste lijkt mij vrij duidelijk).
Overigens is dit wel het eerste soloalbum van Palmer maar hiervoor had hij al 3 albums gemaakt toen hij in in de band Vinegar Joe speelde, die overigens ook zeer de moeite waard zijn.

Terug naar het album zelf, een lekkere gezonde portie southern rock met een heerlijke funky inslag.

Harald
Ik heb net die origineel vinyl plaat uit de kast gehaald maar helaas staan op deze geen credits. George Lowell doet wel mee, of het de Meters zijn weet ik niet.

avatar van Droombolus
Lekker plaatje wat nog steeds regelmatig op de spelert ligt ........Op Kant A van het vinyl wordt Palmer begeleid door de komplete Little Feat en op Kant B door de Meters. Heeft destijds allemaal breed uitgemeten in de Oor gestaan, kompleet met vragen aan Lowell George tijdens een interview of Palmer misschien de nieuwe zanger van Little Feat zou worden .......

beaster1256
sterk plaatje van bertje palmer, hij zou er nog veel betere maken , ons stijlvol manneke , heb hem nog live gezien op t/w na the cure

avatar van Pruimpit
Eerlijk gezegd associeerde ik Robert Palmer (misschien ten onrechte) altijd met vervelende jaren 80 yuppie-muziek (Addicted To Love en dergelijke), maar omdat Little Feat en The Meters op deze plaat meespelen heb ik hem afgelopen weekend toch maar voor een euro aangeschaft op de rommelmarkt.

Goede investering, want het klinkt prima. Best een lekker funky plaatje, het lijkt muzikaal gezien inderdaad wel behoorlijk veel op Little Feat, en daar is niets mis mee. Voorlopig zet ik 'm op 3 en een halve ster.

avatar van Marty
Deze plaat was voor mij de Grote Onbekende, en vond hem aanvankelijk louter op vinyl (erg mooi aan de muur, maar dat terzijde).
De 'normale' uitvoering van Sneakin' Sally Thru The Alley maken dit een erg fijn compleet (kende alleen de blikkerige uitvoering op Addictions).
Grappig dat de eerste nummers heerlijk in elkaar overlappen. Ultieme beginplaat bij soulvolle DJ-avonden.

kistenkuif
Heerlijk swingend en funky debuutalbum met steun van Little Feat en Meters. De twee opvolgers vind ik vergelijkbaar in kwaliteit. Double Fun en Secrets zijn gladder maar overtuigen me ook nog. Daarna vind ik het glibber. Zijn laatste album (Drive) is zijn thuiskomst in de blues. Kort daarop stierf hij veel te jong.

avatar van heartofsoul
Ontzettend lekker groovend album, dat mij vooral in instrumentaal opzicht mateloos boeit. Ben evenwel niet bepaald een fan van Palmer - zijn stem vind ik niet echt mooi, en bovendien (wat zich hier wreekt) veel te bleekscheterig. De meeste eer wat mij betreft dus aan The Meters en Lowell George.

avatar van Jonestown
Net als Hall & Oates behaalde Palmer vooral zijn hits in de 80's en helaas zijn daardoor zijn eerste albums enigszins onderbelicht gebleven bij het grootste deel van het publiek dat hem van die 80's nummers kent. Alhoewel Palmer goed kon meegaan in die tijd (Power Station!) hoor ik hem toch het liefste in deze broeierige funky setting. Vooral het meer dan 12 minuten durende slotnummer is het prijsschieten. Puike natteslipjeswipfunk van deze gentleman uit Yorkshire... Veel te vroeg overleden held.

avatar van Tonio
De eerste vier albums van Robert Palmer vond ik in de jaren zeventig allemaal prachtig. Daarna deed de elektronica zijn intrede en toen was ik Robert 'kwijt'. En alle vier de albums hebben de tand des tijd uitstekend doorstaan. Ze zijn nog altijd een feest om te horen.

En hoewel ze in kwaliteit niet erg veel van elkaar verschillen vind ik dit debuut het beste. Het is lekker zompig, helemaal in de New Orleans stijl. Niet alleen omdat leden van Little Feat en The Meters erop meespelen, maar ook in de songkeuzes.

En wellicht vinden sommigen het erg lang uitgerekte Through It All There's You te lang duren, maar voor mij is dat niet het geval. Jammer dat het na ruim 12 minuten al gedaan is ....