The Beatles - Yellow Submarine (1969)

Pop / Score
Label: Apple

1. Yellow Submarine (2:42)
  2. Only a Northern Song (3:27)
  3. All Together Now (2:13)
  4. Hey Bulldog (3:14)
  5. It's All Too Much (6:28)
  6. All You Need Is Love (3:52)
  7. George Martin - Pepperland (2:23)
  8. George Martin - Sea of Time (3:00)
  9. George Martin - Sea of Holes (2:20)
  10. George Martin - Sea of Monsters (3:39)
  11. George Martin - March of the Meanies (2:22)
  12. George Martin - Pepperland Laid Waste (2:15)
  13. George Martin - Yellow Submarine in Pepperland (2:10)
Nu de Remasters zijn verschenen loop ik de albums van The Beatles weer eens chronologisch na. Inmiddels ben ik aanbeland bij Yellow Submarine, dat ik nog nooit echt aandachtig beluisterd had.

Ik kan wel aardig meegaan in de algemene teneur uit de reacties hier: de a-kant is prima, de b-kant luister je bij uitzondering.

De a-kant bestaat uit 6 Beatles-nummers, waarvan er 2 al eerder op plaat waren verscnenen. Wat mij betreft zijn Yellow Submarine en All You Need is Love niet de meest hoogdravende nummers, een beetje makkelijk carnavalesque. Al is dat op zich ook weer een kwaliteit. Van de 4 'nieuwe' nummers valt ook bij mij vooral Hey Bulldog positief op. Heerlijk, geweldig uptempo nummer met een Macca die op het einde nog even blaft als Lennon daar om vraagt. All Together Now is een lekkere McCartney meezinger. Beetje oubollig wellicht, maar uiteindelijk gewoon een heel goed en aanstekelijk liedje. De twee Harrison-nummers bevallen me ook goed. Only a Northern Song doet me wel wat aan If I Need Someone van Rubber Soul denken, ook al een Harrison-liedje. Ik ben benieuwd naar de naakte uitvoering waar sommige vorige schrijvers het over hebben; de Anthology CD's zal ik ook wel eens beluisteren. It's All Too Much is een opvallend vuil nummer voor de Beatles doen: veel feedback, rondzingende gitaren en een ritmesectie die vol het nummer inkomt. Erg fijn nummer: met Hey Bulldog mijn favoriet van dit album.

De b-kant bestaat zoals gezegd uit de filmmuziek die George Martin schreef voor de film. Het zal vast goed werken bij de film, maar als pure luistermuziek schiet het wel te kort. Ik denk niet dat ik dit nog vaak terug ga luisteren. Wat wel opvalt is dat er een stukje van Johann Sebastian Bach's Air voorbij komt in Sea of Holes.

De waardering voor de b-kant is 2*, die voor de a-kant 4*.

avatar van Elvis Hitchcock
Ik heb mijn stem verhoogd van vier naar vijf sterren, en daar heb ik een hele goede reden voor.

Dit album is een prachtig geheel. De nummers Yellow Submarine en All You Need Is Love waren al eerder uitgebracht, maar dat is geen ramp, de nummers passen namelijk perfect bij de vrolijke sfeer van dit album, die nog versterkt wordt door All Together Now.

Hey Bulldog is zonder twijfel een briljant nummer, en ook de twee nummers van George Harrison zijn het beluisteren waard. Het album wordt uitstekend afgesloten door het prachtige orkest van George Martin.

avatar van Sandokan-veld
Van de officiële, onlangs geremasterde, beatles-lp's is dit de meest opmerkelijke, door de keuze die indertijd gemaakt werd om de b-kant te vullen met de orkestrale filmmuziek. Hier mag producer en componist George Martin naar hartelust de tekenfilm tot leven wekken, door met zijn orkest klassieke componisten te citeren en de Beatles zelf.

Opmerkelijk, want zoals blijkt uit de eerdere reacties bij dit album, hebben weinig Beatlefans affiniteit met het soort filmmuziek dat hier wordt gebracht: dat is toch een soort muziek wat door een beperkte groep mensen wordt gewaardeerd. Waarom dan niet, zoals bij Help!, de zes filmnummers aangevuld met nieuw materiaal tot een volwaardige lp, en de Martin-orkestraties apart uitgebracht?

Natuurlijk hadden de Beatles verder niet zoveel met deze film te maken, en de bereidheid om er goede muziek aan bij te dragen was blijkbaar laag. Buiten Martins score moeten we het doen met (logischerwijs) Yellow Submarine, en vijf outtakes uit de Sgt Pepper's - Magical Mystery Tour- periode, waarvan All You Need Is Love ook al opdook op de MMT- ep's. Die twee laatstgenoemden zijn leuke nummers, maar niet bepaald hoogvliegers in het oeuvre van de band.

De weigering om zelf iets zinnigs bij te dragen lijdt tevens voor een onevenredig groot aandeel voor George Harrison. Misschien heeft hij de meest interessante bijdrages. Only A Northern Song is klassieke chagrijnige George, en een mes dat dubbel snijdt: de Beatles kwamen uit het noorden van Engeland, waar door de inwoners van het hippe, zuidelijke Londen nogal op werd en wordt neergekeken (vergelijk hoe randstedelingen aankijken tegen Limburgers in Nederland). Maar de liedjesuitgeverij van de Beatles, waar George met tegenzin aan meedeed, heette ook Northern Song, dus kan de song meteen worden gezien als een sneer richting het minderheidsbelang dat George hierin had, en het feit dat de Beatles een klotedeal hadden gesloten wat betreft de rechten op hun liedjes. Ik doe niet eens mijn best, want het is maar een Northern Song, zingt Harrison, en iedereen probeert zo slecht mogelijk te spelen. Erg fascinerend, maar verre van een topnummer.

Dat laatste geldt eigenlijk ook voor Harrisons andere liedje hier, It's All Too Much. Veel wordt dan wel goedgemaakt door het psychedelische avontuur, wat dit nummer van een vergelijkbaar belang maakt voor de Summer Of Love-periode als, pak 'm beet, Eight Miles High van The Byrds. Liefhebbers van Harrison als solo-artiest zullen hier kunnen genieten van een belangrijk hoofdstuk in zijn ontwikkeling.

Dan hebben we nog Pauls melige maar charmante kinderliedje All Together Now, en de enige echte klapper van de plaat: Hey Bulldog, een ouderwetse rocker, geschreven door John maar met de hele band op hun meest wildenthousiast. Eén van de leukste (relatief) onbekende Beatlesnummers.

En dat is het dan: voor de Beatles was dit duidelijk een project op de achtergrond. In de Beatles-iconografie speelt Yellow Submarine wel een belangrijke rol, maar met de jongens had dat niet veel te maken. Geinig tijdsdocument, zullen we maar concluderen.

Favoriete track: Hey Bulldog

avatar van Ronald5150
Dit album vind ik nogal een vreemde eend in de bijt in het oeuvre van The Beatles. Daarnaast vind ik ”Yellow Submarine” ook niet bijster goed. Van de zes echte Beatles liedjes zijn er al twee eerder uitgebracht en de vier nieuwe nummers, met uitzondering van ”Hey Bulldog”, kunnen me niet echt bekoren. Dan volgen de instrumentale nummers van producer George Martin. Dat vind ik echt helemaal niks. Het doet nogal Disney-achtig aan en werkt eerder op mijn zenuwen dan dat het me ook maar enigszins iets doet. Misschien werkt het beter met de film erbij, maar op zichzelf werkt het bij mij totaal niet. ”Yellow Submarine” vind ik een nogal overbodig album, in ieder geval onder de naam The Beatles. Het zal commercieel gezien allemaal interessant en geslaagd zijn geweest, maar artistiek gezien slaat het voor mij persoonlijk de plank volledig mis.

avatar van lennert
It's All Too Much is fijn, zeker een van de betere songs van het album. Voor de rest weet ik niet echt wat ik er mee moet. De twee bekende hits vind ik als losse songs al vervelend en de orkestrale soundtrack is zonder context van de beelden eveneens niet heel bijzonder. Strontvervelend is het niet, maar het voelt vooral onnodig aan.

Voorlopige tussenlijst:
9. With The Beatles
10. Beatles For Sale
11. Please Please Me

avatar van RuudC
Hehehe, ik weet ook niet goed wat ik hiermee moet. Ik ben dan wel dol op Yellow Submarine en All You Need Is Love, maar voor die nummers zet ik wel Revolver of Magical Mystery Tour op. Only A Norther Song en It's All Too Much zijn eigenlijk twijfelgevallen bij mij. Dan vind ik de George Martin songs eigenlijk nog het interessantst, al wordt er wel weer Beatleverleden aangehaald. Leuke soundtrack op zich en lekker typisch sicties, maar ik vermoed dat hier niet de plaat maar de film wel interessant is. Zo goed als Magical Mystery Tour wordt het nergens.

Tussenstand:
1. Magical Mystery Tour