Chris Thompson - If You Remember Me (2006)

Alternatieve titel: The Very Best

1 stem

Label: Renaissance

1. If You Remember Me (3:06)
  2. You're the Voice (4:12)
  3. Radio Waves (3:32)
  4. Dust in the Light (5:43)
  5. Blinded by the Light (9:39)
  6. How Can Heaven Love Me (3:46)
  7. Questions (4:35)
  8. Hot Summer Nights (3:25)
  9. Love on the Airwaves (3:57)
  10. The Longing (4:50)
  11. She's Not There (3:51)
  12. Don't Stop (3:39)
  13. Don't Stand So Close to Me (3:49)
  14. For You (3:17)
  15. Secrets in the Dark (4:20)
  16. Dr. Rock (4:20)
  17. Thru Your Eyes (5:02)
  18. Cold Wind Across My Heart (4:03)
avatar van musician
Een Greatest hits waarbij voor de meeste mensen ook wel weer heel wat valt te ontdekken.

Want zijn grootste solohits, dat is eigenlijk een beetje een gotspe, bij Chris Thompson. Hij is natuurlijk de grote zanger van Manfred Mann's earth band. En heeft in die hoedanigheid een paar mooie hits gemaakt.

Manfred Mann heeft 3 tracks voor dit album 'afgestaan', dat wil zeggen, Chris Thompson mocht ze live (solo, zonder Manfred Mann's earth band) op het album zetten. En dan gaat het om de kraker Blinded by the light, Questions en For you. Waarbij de eerste en de laatste ook nog eens zijn geschreven door Bruce Springsteen.

Verder is Chris Thompson een soort van solo-carriére begonnen met de groep Night, in 1979. Hot summernights werd zonder twijfel een hit. If you remember me belandde in de tipparade en de derde (en zeker niet onaardigste track) Cold wind across my heart deed verder weinig.

Daarvoor had hij in 1978 overigens meegedaan op Jeff Wayne's War of the worlds, als zanger van Thunderchild. Geen single, voor de meesten wel een bekende track. Waarschijnlijk kon dat nummer niet op deze verzamelaar vanwege rechten o.i.d.

Het juist coveren, zoals van Bruce Springsteen, is een gave op zich. Manfred Mann kon een geheel nieuwe song ervan maken, het zichzelf eigen maken en Chris Thompson zong het dan perfect in. Dat juist coveren is nog een kunst op zich en bij grote krakers een hachelijke onderneming, als je niet Manfred Mann bent.

De versies van She's not there van The Zombies (later uiteraard door Santana geheel naar eigen hand gezet) en Don't stop van Fleetwood mac zijn de mindere tracks van dit album. Thompson's georkestreerde versie van Don't stand so close to me van The Police gaat nog.

Wat blijft er dan nog over. Voor mij nieuw werk. Ik heb 2 solo albums van Thompson, The High cost of living en I won't lie down. Alleen van de laatste is het sterke nummer Dust in the light overgenomen. Zijn werk, ik tel acht solo-albums in zijn discografie vanaf 1983, is trouwens ook niet gemakkelijk te vinden.

Voor mij is de rest dus nieuw en daar is zeker een heel aardig album van te branden. Toch moet mij van het hart dat, ondanks al mijn sympatie voor Thompson, hij zijn mooiste nummers heeft gemaakt met Manfred Mann's earth band.

avatar van gaucho
musician schreef:

Via het bandje Night kom ik bij deze Best of... van Chris Thompson terecht. Natuurlijk met het nummer waar deze CD naar is vernoemd. Ik ken dit album niet, maar nu ik het bovenstaande lees, schiet het me te binnen dat zijn grootste hit hier niet op staat.

Namelijk de single-versie van The eve of the war. Die is namelijk ingezongen door Thompson, terwijl Justin Hayward het nummer zong op het album. Die albumversie is ons allemaal bijgebleven, maar de single-versie lijkt verloren te zijn gegaan in de tijd en is een echt curiosum geworden. Bij mijn weten zelfs nooit op CD verschenen. Jammer, het had dit CD'tje een aanzienlijke meerwaarde kunnen geven.

Maar het zal inderdaad wel een rechtenkwestie geweest zijn. Als de samenstellers zich dit al gerealiseerd hadden, want het zal echt dertig jaar geleden zijn dat ik die single-versie gehoord heb. Ik zal het originele singletje vanavond weer eens van de zolder halen...