Xerath - II (2011)

Label: Candlelight

1. Unite to Defy (5:24)
  2. God of the Frontlines (4:37)
  3. Reform III (4:36)
  4. The Call to Arms (5:52)
  5. Machine Insurgency (4:55)
  6. Sworn to Sacrifice (4:44)
  7. Enemy Incited Armageddon (7:24)
  8. Nuclear Self Eradication (5:29)
  9. Numbered Among the Dead (4:36)
  10. The Glorious Death (8:34)
avatar van james_cameron
Stukken beter dan het debuut, vooral door de oneindig sterkere produktie (ditmaal in handen van Jacob Hansen). Maar vlak de songs ook niet uit, deze zijn meeslepender en indringender dan op de eerste plaat. De massieve muur van dichtgesmeerde metal doet meer dan eens denken aan Strapping Young Lad, ook door de intense sfeer en de galmende krijszang, maar dat is zeker geen nadeel. Vooral de tweede helft van de plaat is subliem. Geen makkelijk behapbare kost en het duurde wel even voor ik het album op waarde kon schatten, maar dit is indrukwekkende loodzware metal van de bovenste plank.

avatar van phantasia
Het heeft weer een tijd geduurd, maar na Disillusion en Agrypnie heeft het tweede album van Xerath mij vanaf het begin bij de keel gegrepen en niet meer losgelaten. Heerlijke songwriting, veel magistrale riffs, continue tempowissselingen, lekker volle productie en vooral regelmatig groovend.

Herkenningspunten:
Strapping Young Lad
Meshuggah
Gojira
textures
Disillusion
Revocation

Het heeft even tijd nodig het album te doorgronden en de nummers te ontdekken, maar ik word na iedere luisterbeurt weer verrast op iets nieuws. Ook is ieder nummer wel een keer mijn favo geweest, geen zwak nummer op het album te vinden. Zoveel energie en originele keuzes. De sferische haast filmische achtergrond is voor 85% een fijne toevoeging, maar niet altijd noodzakelijk.

Ik ga ze volgende week zien op Euroblast, kan niet wachten!!

TOP!!!!!!!!!!!