Anouk - Urban Solitude (1999)

Label: Dino

5. Urban Solitude (4:00)
  6. U Being U (3:04)
  7. Michel (3:04)
  8. The Dark (3:16)
  9. My Best Wasn't Good Enough (3:29)

met Dinand Woesthoff

10. It Wasn't Me (4:27)
  11. Cry (4:10)
  12. Body Brain (3:41)
  13. My Friend (3:28)
Wel leuk af en toe, maar gaat idd snel vervelen. Gemiddeld, wel geing zo nu en dan.

Cornflakegirl schreef:

idd! er zitten echt prachtige nummers bij! maar de rest gaat snel vervelen

avatar van Jumperjack
Ik heb dus alles van Anouk en ben fan vanaf het prille begin, d.w.z. voor het uitkomen van Together Alone. Urban Solitude is nog steed mijn favoriete Anouk album en staat derhalve in mijn top 10. Het concert destijds in de Anton Philips zaal in Den Haag naar aanleiding van dit album (Tournedos Tour) is nog steeds een van de beste en leukste concerten die ik ooit heb mee mogen maken. Deze CD is er eentje die mij in ieder geval nooit is gaan vervelen en staat als een huis.

Dit album is echt goed! Heb hem op mijn verjaardag gekregen, toen ik 11 jaar ofzo werd. [ben nu 16] Maar ik ben er nog niet op uitgekeken! Ze heeft een stem waar ik kippevel van krijg..

ricky2612 schreef:
hmm btje moeilijk..er staan egt wel goede nr's op, alleen er staan ook hele slechte op, en dit is gewoon het grote probleem van anouk. Maar over het geheel vind ik het wel een aardige cd.

beste nr's: R U Kiddin me, michel en My best wasn't good enough (samen met kane klinkt het stuk beter dan kane alleen!!)

Welke nummers vind jij slecht?

avatar van FunkStar
Deze CD vind iets minder dan de voorganger, Together Alone. Dit album is wat scherper en wat harder!
Vooral The Dark vind ik een goed nummer. Het doet me zelfs een beetje denken aan de RHCP.
Veel bekende nummers trouwens zoals Don't en Michel. De solo versie van It Wasn't Me staat er ook op. Geschreven door Dinand Woeshoff.

soom
Dit swingt lekker de pan uit. Anouk is een goede zangeres die het beste van zich laat horen in het gevoelige 'Michel.' Kippenvel .

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
De 2e cd van Anouk. Waar de 1e cd van Anouk nog onevenwichtig was en wat kaal geproduceerd, is daar bij Urban solitude geen sprake meer van.

De cd laat een hard geluid horen, de productie klinkt mooi vol en door het grote aantal aanwezige rocknummers klinkt de cd in evenwicht.

Dat begint al bij het 1e nummer: In the sand knalt vol uit de luidsprekers en zet gelijk de toon voor de rest van de cd. Het harde geluid wordt volgehouden t/m R U kiddin'me (wat een heerlijk verfrissend ska-intro heeft). Pas bij nr. 4, de mooie ballad Tom Waits, haalt Anouk de voet van het gaspedaal.
Via U being U, Michel (wat in feite Sacrifice deel 2 is), het broeierige The Dark belanden we bij My best wasn't good enough, een duet met Dinand Woesthoff. Later is dit nummer in de "solo-uitvoering" van Kane nog een grote hit geweest. Hoewel ik erg moest wennen aan dit duet, vind ik deze versie inmiddels mooier dan de bekende hit.

Min-punt aan de cd is dat hij te lang is. Na My best wasn't good enough had hij afgelopen mogen zijn. Er volgen echter nog 4 nummers die nergens het hoge niveau halen van de 9 nummers daarvoor en die ook niets toevoegen.

Desondanks heeft Anouk met Urban solitude niet alleen bevestigd een blijvertje te zijn, nee, ze stelt ook nog eens een eigen norm.
Een norm die ze, ondanks het toch ook geslaagde Hotel New York, tot op heden niet meer heeft weten te halen.

De 3 beste nummers:
1. In the sand
2. Tom Waits
3. The Dark

avatar van Castagnette
Ik vind dit zelf het meest geweldige album dat Anouk heeft gemaakt. Hier is ze nog niet bang dat ze met haar hardere nummers het grote publief af zal schrikken. 11 erg goede tracks die ieder voor zich iets specieels hebben.

avatar van Rinus
Erg goede opvolger van het toch al goede debuut. Meer uitgebalanceerd, maar nog steeds met die lekkere scherpe randjes aan de nummers.

avatar van melis333
middelmatig album, de hoes belooft veel meer!
Michel is echt een briljant nummer, verder zijn ze wel te doen tot slecht.

avatar van vin13
The dark is een geweldig nr. Live weet ze absoluut te overtuigen en beschikt vaak over de beste muzikanten. Vooral de hardere tracks zijn overtuigend en live natuurlijk heerlijk om te rocken. Michel iets te vaak gehoord, laat het nu even rusten om andere nrs te luisteren. I live for you van Graduated fool bijvoorbeeld. Als er goede Ned. muziek is geef ik ze een luisterbeurt en Anouk behoort in Nederland tot de top. 3,5 is toch okee, voor meer sterren zouden de nrs. beter bij elkaar moeten passen.

avatar van Tijn79
Zeer goeie plaat van Anouk, met The Dark als persoonlijke uitschieter (ook vanwege de Beatlejuice-achtig video clip)

avatar van LucM
Hoewel de sound niet echt origineel is, kan Anouk op dit album nog stevig rocken en klinkt ze nog bezield, waar dat haar muziek de laatste tijd alsmaar fletser en kleurlozer wordt.
Maar dit vind ik nog een sterk en goed uitgebalanceerd album waar een bedreven Anouk naast rockers zoals "In the Sand" en "R U Kiddin' Me" ook gevoelige ballades brengt waarbij ik "Tom Waits" het beste nummer op dit album vind.

Wolfgang1975
Mooie opvolger van Together Alone, maar wel net een tandje minder. Jammer dat Dinand meezingt op My Best Wasn't Good Enough, ook al is het vooral zijn nummer. De echte uitschieters op deze plaat vind ik Don't, R U Kiddin' Me (ontzettend origineel nummer!), Urban Solitude en The Dark. De opvolger vind ik ook nog wel ok, daarna werd het allemaal wat minder, vooral de ballads.

avatar van Carolaah
Ah.. dit vind ik toch wel echt een fijne cd..
Ondanks dat ik 'em niet echt vaak opzet.
Nummers die lekker wegrocken met af en toe een sentimenteel vleugje.

RU Kidding me, Tom waits, The dark, Michel, My best wasn't good enough, Don't.. prima nummers toch..

avatar van FunkStar
It Wasn't Me, draai ik erg grijs de laatste tijd! Het doet me een beetje aan Astrud Gilberto denken...hmmm

Kid A(cid)
Een nummer van Anou dat Tom Waits heet

Goed,
Erg mooi afgewerkt

avatar van blonde redhead
Michel vind samen met mood indigo de enige leuke nummers die Anouk gemaakt heeft. Daarna is het niet veel meer geweest. En ook de cd kon helaas niet een constante kwaliteit leveren. Jammer, want ze heeft wel een aardige stem.

avatar van MusicFreak
Een heel album vol Anouk is niet echt aan mij besteed maar hier staan toch een aantal goede nummers op. The Dark blijf ik echt geweldig vinden!

avatar van LucM
Michel vind ik nu wel melig klinken, voor het overige vind ik de songs hier behoorlijk tot sterk. De eerste 2 albums van Anouk blijf ik de beste vinden, daar rockt ze bij momenten soms heftig.

avatar van hoolie55
Een goed (en beter dan het debuut) 2e album. Met misschien wel het beste nummer van Anouk: It wasn't me. Wat een schitterend nummer! Misschien wel de beste Anouk ooit??

avatar van pureshores
Don't is een heerlijk nummer

Maar The Dark herinnert mij alleen maar aan Weak van Skuns Anansie en dat vind ik een vreselijk schijtnummer :S

avatar van Choo Choo
Er staan een paar ijzersterke nummers op dit album, te weten: Don't, The Dark en It Wasn't Me. Michel en R U Kiddin' Me zijn ook prima nummers, maar verder is het allemaal niet zo heel bijzonder.

avatar van Booyo
Jongens, wat een saaie artiest is dit toch eigenlijk zeg. Allemaal zo op safe, zonder enige gewaagde teksten of wat dan ook. En dan over mr. Waits zingen, dat komt er bij mij niet in. Maar goed, zo safe zorgt er wel weer voor dat het ook weer niet écht slecht is, dus vooruit:

avatar van Shelter
Op Michel na vind ik dit een suf en weinig inspirerend album.... R U Kiddin me is een kinderlijk slechte track.
Wel jammer dat ze niet meer albums maakt als Update (die akoestische), daarop bewijst ze toch over een geweldige stem te hebben.

avatar van Dibbel
Tweede album van Nederlands rockchick nummer 1 en net iets beter dan het debuut.
Plaat trapt erg goed af met In The Sand, Don't (beste nummer van de CD) en de hit 'R U Kiddin' Me (wat mij op een of andere manier aan The Police doet denken).
Tom Waits pakt je niet de eerste paar malen luisteren, maar is een groeinummer.
Goede nummers zijn verder The Dark (terecht een hit), Urban Solitude en Body Brain.
Michel heb ik wel iets teveel gehoord en dat nummer met Dinand vind ik er net mee door kunnen.
De rest kan er ook zeker mee door, waarbij aangetekend dat It Wasn't Me ook een groeinummer is.
Anouk was rond de milleniumwisseling Top of the Bill op alle festivals en terecht. Haar optredens waren een feestje en er was geen een mannelijke hetero tussen de 18 en de 50 die haar het bed uit zou schoppen, als ze er per ongeluk in zou liggen .
Het verbaast mij dat Anouk ook bij de min of meer gebashten hoort hier.
Ze lijkt mij namelijk, ondanks haar enigszins 'moeilijke' persoonlijkheid toch iemand die leeft en staat voor haar uiterst aangename rockmuziek.
Iets wat te prijzen valt.
Bij mij kan ze i.i.g. niet veel fout doen.

avatar van namsaap
Deze CD is ooit via mevrouw Namsaap ons huis binnengekomen maar heeft nooit mijn CD-speler van dichtbij gezien. Tot vandaag..... En ik kan alvast beloven dat het ook de laatste keer is geweest. Wat is dit een zoutloze hap muziek zeg. Poppap zonder krenten....

Het is nergens heel slecht, daarvoor zijn de muzikanten te goed. Maar het is allemaal wel erg veilig... als sex met 10 condooms om, dan voel je ook niets meer.

avatar van oceanvolta
namsaap schreef: