Oscar and the Wolf - Imagine Mountains (2011)

Belgiƫ
Folk / Pop
Label: Debonair

1. Winter Breaks (3:38)
  2. Lady Burn (3:21)
  3. The Dreamers (3:15)
  4. Pastures (3:20)
  5. Bony Weather (3:26)
Heb ze onlangs live gezien en ik was écht aangedaan. Wat een prachtige, zachte muziek, gebracht door een hechte groep. Ik werd er stil van.
Ze gingen daarna zelfs nog mee feesten. Fantastische mensen.

Deze groep moet dringend meer bekendheid verwerven!

Winteralbum bij uitstek! Pakkende teksten ook.

avatar van stoepkrijt
In vergelijking met de opvolger (Summer Skin) bevat deze ep wat meer folk. Daarnaast kabbelt het wat meer. Dat kan erg mooi zijn, maar in een paar nummers (The Dreamers, Pasture) wordt het daardoor net iets te saai. Toch is ook Imagine Mountains een prachtige ep.

Winter Breaks is het vlotste en daardoor toegankelijkste nummer en - mede daardoor - naar mijn mening ook de beste. Bony Weather en Lady Burn zijn ook wonderschone liedjes en weten het niveau van Summer Skin knap te benaderen. Lady Burn tekent bovendien voor het mooiste stukje muziek op deze hele ep (het intro en eerste couplet), maar houdt dat niveau helaas niet het hele nummer vast. Geen schande, hoor.
Zoals gezegd zijn The Dreamers en Pastures wat eentoniger en kabbelen die iets te lang voort op hetzelfde deuntje, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds goede liedjes zijn. Gelukkig heeft Oscar and the Wolf met Bony Weather een goede afsluiter gekozen, een nummer waar niets op aan te merken valt.

Summer Skin vind ik fenomenaal goed, dus het is niet helemaal eerlijk op deze ep daaraan te spiegelen. Laat ik dat dan ook maar niet doen en gewoon concluderen dat Imagine Mountains een erg sterke debuut-ep is met vijf gevoelige folkliedjes. Stuk voor stuk kort, maar krachtig.