Akinyele - Vagina Diner (1993)

Label: Interscope

1. Worldwide (4:02)
  2. Outta State (4:28)
  3. Ak Ha Ha! Ak Hoo Hoo? (2:50)
  4. Dear Diary (3:02)
  5. Bags Packed (3:53)
  6. The Bomb (4:49)
  7. Beat (0:26)
  8. Checkmate (4:24)
  9. I Luh Her (2:42)
  10. You Know My Style (0:25)
  11. Exercise (3:22)

Gaat wel lukken, 3*

avatar van Kos
Kos
The Bomb .

Akinyele heeft wel een aparte stijl waarin hij in of aan het eind van de zin een lage uithaal heeft. Lijkt wel een inspiratie voor ODB.

avatar van psychonaatje
Kos schreef:

Ik vind het vaak klinken alsof 'ie een boer moet laten.

avatar van Kos
Kos
Hahaha, dat kan ook ja.

avatar van P Jay
Large Professor!!!!

avatar van psychonaatje
Ontzettend, echt ik kan er gewoon niet over uit. Ik heb pas nieuwe oortelefoontjes gekocht (oude waren kapot) en die zijn beter dan de vorige. Waarom die mededeling? Nou, ik was altijd al een groot fan van de producties van de Large Professor, maar sinds die nieuwe oordopjes... Laat ik zeggen dat het er niet minder op geworden is. De producties van de Large Professor zijn zo ongelooflijk gelaagd. Ze klinken simpel, maar dat zijn ze echt niet en dat is zo'n enorme prestatie. Telkens als je denkt: "Wow! Wat een heeeeerlijke beat!", dan gooit die man er weer wat in, waardoor het allemaal nog beter, afwisselender en spannender wordt. En dit allemaal zonder dat het 'te ingewikkeld' wordt en overgeproduceerd gaat klinken of teveel wordt. Hij is niet op zoek naar 'the perfect beat', maar naar 'the more than perfect beat'. Als hij de perfecte beat heeft gevonden, doet hij er nog een schepje bovenop. Akinyele heeft zo enorm geluk gehad dat hij de enige artiest is die een volledig door Large Professor geproduceerd album op zijn naam heeft (naast de Large Professor zelf en Main Source natuurlijk). Luister eens puur naar de beats en dan vooral naar de details, wat er allemaal met de muziek gebeurt. Het klinkt allemaal zo enorm logisch, maar dat is alleen maar omdat over alles ontzettend goed moet zijn nagedacht, zonder dat dit ten koste gaat van de spotaniteit van het album. Vrouwenstemmetjes op de juiste momenten, scratches op de goede plaatsen, dubbele drums op de plekken waar ze het best klinken, perfecte basloopjes en een altijd funky en/of jazzy geheel. Dan behoor je wat mij betreft tot de absolute top van de hip-hop.

Misschien is dit wat te weinig eer voor Akinyele zelf. Niets ten nadele van hem, hij is een goede MC, niet top-niveau, maar hij verkloot de beats zeker niet (ik moet er niet aan denken dat een of andere derderangs MC over die beats zou mogen rappen). Bovendien is hij ontzettend enthousiast en dat past goed bij de beats. Ik blijf dit echter een Large Professor-show vinden en dat staat wat mij betreft garant voor een show die qua beats pefect in elkaar steekt.

Nu nog een keer een exemplaar op de kop weten te tikken.

avatar van waxs
P Jay schreef:
Large Professor!!!!

Laten we de skratches van Rob Swift niet vergeten, lid van The X-Ecutioners en later gelabeld onder Stones Throw

psycho heeft helemaal gelijk, heerlijke Large Professor

avatar van Osiris Apis
Kos schreef:

Ik vind dat erg irritant klinken. Lijkt net de tegenpool van Common op 'Can I Borrow a Dollar?'.

avatar van Boris91
Inderdaad een geweldig geproduceerd album, scratches op de juiste plaatsen etc. Ook Akinyele zelf klinkt erg vet, waardoor ik dit toch wel een kleine klassieker vind.

Rene1979
Weer een oldschool album. Zal mij benieuwen.!@

avatar van kemm
Dat grommen van z'n laatste woorden is inderdaad ongelooflijk irritant. Ik hoor zo ook wel dat het rijmt hoor, ik ben niet achterlijk. Verder stelt Akinyele ook niet veel voor als rapper, al kan ik 'm niet slecht noemen. Het album moet het dus inderdaad van de beats hebben. Soms levert dat een goeie song op, zoals 'The Bomb' of 'No Exit', maar daarmee is ook alles gezegd. Net voldoende.

Social_Mask
Ben het helaas eens met kemm. Doet een beetje denken aan Livin' Proof van Group Home. Geweldige beats, Large Professor is een held! Maar net als bij Group Home kunnen de raps me niet helemaal bekoren. Net als Osiris en Kemm ben ik niet gecharmeerd van zijn gegrom.

Door de heerlijke beats en The Bomb 3*.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb dit album met niet al te veel plezier beluisterd, maar echt slecht kan ik het uiteindelijk ook niet noemen. De stem van Akinyele is niet super maar hij kan een redelijk potje flowen. Daarom is het zo jammer dat hij veel van zijn zinnen met een grom laat beeindigen. Erg onnodig als je het mij vraagt, het klinkt ook erg onplezierig. Qua producties kan ik weinig op Vagina Diner aanmerken, erg enthousiast kan ik er echter niet van worden. De skits had meneer Adams best weg mogen laten .

avatar van Pooiertje
Wel een aardig album ja, aardige beats en aardige raps....

avatar van FunkyMonk
Rhythm & Poetry schreef:
...jammer dat hij veel van zijn zinnen met een grom laat beeindigen. Erg onnodig als je het mij vraagt, het klinkt ook erg onplezierig...

Heb ik me ook enorm hard aan geërgerd. Het ontstemde me meteen om heel het album uit te luisteren. Beats zijn wel lekker vintage; maar kunnen jammergenoeg niet het album dragen.
The bomb blijft natuurlijk wel een classic.