Fakkelteitgroep, Vol. 3 (2011)

Label: Top Notch

1. Sticks, De Gelogeerde Aap en Henning - Nieuwe Liegè (2:54)
  2. Freez - Vallen (3:36)
  3. Zo Moeilijk en DuvelDuvel - Woei X Patta (4:14)
  4. Rico - Hallo!!! (3:07)
  5. James - Nieuw Lied (2:37)
  6. Freez en Sticks - 24 Uur (2:41)
  7. Seven League Beats en Typhoon - System Overload (3:28)
  8. Freez - Goeie Dingen (3:54)
  9. James en Evenwicht - Kleine Dingen (4:02)
  10. Seven League Beats - Onderstroom (2:58)
  11. Zo Moeilijk, Kabel en Lexcoup - Betuwelijn (2:58)
  12. Uiterwijk en McDougal - Uit Zicht (2:31)
  13. Seven League Beats, James en Nosa - Wisjeniet (3:20)
  14. Rosco, Sticks en Freez - Op Slot (5:23)
  15. Boef en de Gelogeerde Aap - Soeverein (3:10)
  16. Boef en de Gelogeerde Aap, Kabel en Freez - Geen Geknoei (3:39)
  17. Kabel, Rosco en Poke - Faya Mang (3:03)
  18. Henning - Ga M'n Gang (4:28)
avatar van WeztSide
Nederlandse hiphop is normaal gesproken niet mijn ding, maar af en toe komt er zo'n plaat langs met een paar lekkere nummers en dit is er zo heen. Nummers als Nieuw Lied, Uit Zicht, Wistjeniet en Op Slot staan gelijk vast als de beste nummers. A.R.T. levert een aantal fijne beats en Rico en Sticks laten goed van zich horen, eerstgenoemde vooral op Hallo!!! en Uit Zicht.
Wat me tegenvalt is Zo Moeilijk, ik weet niet waarom, maar op Nieuwe Moves konden ze veel meer boeien, en Boef en de Gelogeerde Aap met twee saaie tracks. Sowieso stort het na Op Slot een beetje in met ook nog een abnormaal slecht nummer van Kabel. 3* voor mij, maar de echte NL-hiphopfan zal hiervan smullen.

avatar van Kos
Kos
Gewoon dik, dik en nog eens dik.

Met name Nosa en Sticks rippen hard op de tracks waar ze aan meedoen.

1,3,11 en 12 zijn echt top.

jammer alleen van die Henning, die kan het beter bij zn beats houden ipv rappen.

avatar van thomzi50
Als je mij een paar jaar geleden naar de FTG had gevraagd, was ik vast begonnen over de Amsterdamse rapgroep van RBDJAN en Heist Rockah. Natuurlijk, de titel van Sticks' solodebuut luidde al Fakkelteit (2007), en in zijn tracks sprak de MC regelmatig over de Fakkelbrigadiers, maar meer dan een verzamelnaam voor een stel vrienden leek dat toch niet te zijn. Inmiddels weten we wel beter. De laatste jaren heeft FTG zich ontwikkeld tot misschien wel het belangrijkste platform van de Nederlandse scene, met zowel gevestigde namen als aanstormend talent. Fakkelteitgroep 3 bevestigt die status eens te meer.

Het knapste aan deze verzamelaar is hoe moeiteloos de nieuwkomers zich aanpassen aan de rest. Vooral Freez verdient in dat opzicht de aandacht. Blonk hij op Fakkelteitgroep 2 al uit met Sticks aan zijn zijde, hier laat hij zien ook alleen tracks te kunnen dragen. Over zomerse, funky beats van Henning en Beatmaster Biggz neemt hij de luisteraar mee naar zijn eigen wereld, die voornamelijk bestaat uit punchlines en luchtige observaties over zijn buurt. Het gaat bij Freez dan ook niet primair om de teksten, die overigens aardig in elkaar zitten, maar om de vanzelfsprekende nonchalance waarmee hij ze voorschotelt. Zijn tracks doen af en toe denken aan G-Funk uit de jaren negentig - een markt die in Nederland gek genoeg amper bezet is. Het schroeft de verwachtingen voor zijn aankomende soloalbum in elk geval flink op, zeker als Henning daarvoor hetzelfde soort beats weet te produceren.

Kabel is een andere nieuwkomer. Met drie bijdrages is hij op FTG3 nog geen sleutelfiguur, maar geleidelijk weet hij wel uit de schaduw van grote broer Roscovitch te kruipen. Dat komt voornamelijk door zijn kenmerkende, licht monotone flow, die hij per verse beter lijkt te beheersen. Op Faya Mang heeft hij zelfs al zoveel zelfvertrouwen dat hij zich (samen met Roscovitch en Poke) aan een dancehall-nummer waagt. Het resulteert misschien niet in een hoogtepunt van de verzamelaar, maar het tekent de artistieke vrijheid waarmee deze nieuwe MC te werk kan gaan.

En dan zijn er natuurlijk ook nog de reeds gevestigde namen. Zo Moeilijk laat met een paar sterke tracks zien dat Nieuwe Moves absoluut geen bevlieging was, Boef en Gelogeerde Aap zet op Soeverein haar beste beentje voor en de tracks waar Sticks aan meewerkt zitten stuk voor stuk sterk in elkaar. Vooral Uit Zicht, de samenwerking met Rico, is van bijzonder hoog niveau: over een kaal accordeonloopje, dat beelden oproept van een klein Frans kustplaatsje, vullen Rico en Sticks elkaar net zo soepel aan als in de hoogtijdagen van Opgezwolle.

Tot zover de lof. FTG 3 laat zien dat de FTG een gevarieerd gezelschap is met een gigantische hoeveelheid potentie. Maar dat betekent niet vanzelfsprekend dat die potentie ook optimaal benut wordt. Want ook al staan er veel memorabele tracks op, een deel van het materiaal is toch niet helemaal overtuigend. Zo heeft James beslist meer in zijn mars dan hij hier laat zien en geeft productieteam Seven League Beats haar beats net te weinig originaliteit mee om echt te beklijven. Het zijn geen zwaarwegende kritiekpunten, maar het zorgt ervoor dat FTG 3 geen klassieke status kan bereiken. Dat valt natuurlijk ook niet te verwachten van een gratis project als dit. Het is de zoveelste proeve van het talent van dit gezelschap, en meer dan op de vorige twee verzamelaars neemt de nieuwe lichting het voortouw. Het schept veel verwachtingen voor de toekomst en, minstens zo belangrijk, het geeft ons genoeg sterke muziek om de komende weken maanden mee door te komen.

Hiphopleeft

avatar van Ataloona
Zo Moeilijk is zeker geen bevlieging hoor, de plaat van Rosco en Nosa - Zo Moeilijk is toch ook erg sterk.

avatar van niels94
Toch wel een verzamelingetje van lekkere tracks. Vind slechts een enkele MC niet fijn (de rest dus wel ) en de producties over het algemeen erg goed. Zo Moeilijk bewijst op het moment toch wel de bazen van de Fakkelteitgroep te zijn, zowel Rosco als Nosa, ze zijn in elk geval het beste op deze plaat (ik zie Typhoon, toch mijn favo Nederlandse rapper, liever een ander soort tracks maken, hoewel deze best goed is verder). Al met al toch wel iets waar flink wat vermakelijks op staat en eigenlijk geen écht slechte tracks (ben in elk geval geen fan van Boef en de Gelogeerde Aap in elk geval, hoewel ik ook die niet vreselijk vind, best aardige beats).

Het geheel laat het talent die deze groep in zich heeft duidelijk zien. Een dikke 3,5*

avatar van Rhythm & Poetry
Matige mixtape, ik heb hem gekregen tijdens de show die ze gaven in Tivoli (was ook een matige show trouwens). De nieuwe rappers, producers falen wat mij betreft stuk voor stuk, waarbij ik Boef en de Aap maar een blij duo vind en Freez (rapper) en Henning (producer) twee stonede apen die een beetje proberen Warren G na te doen. Ook van Kabel word ik niet al te vrolijk, die man heeft niks van het talent dat zijn broer heeft. Zo Moeilijk vind ik aangenaam om te horen, hoewel het een beetje aandoet als leftovers dat ze op deze tape voorschotelen. Ook met Sticks is vrij weinig mis, terwijl Rico en Typhoon met de dag minder worden.

avatar van WeztSide
Kom terug van m'n eerdere mening: de nummers van Boef en de Gelogeerde Aap (vooral Soeverein) zijn eigenlijk best hard. Daarnaast luistert de rest van de tape lekker weg. Lijkt me een goede tape voor iemand die zich bekend wil maken met Nederhop uit 2011.

avatar van jordkaka
Nieuwe Liege, Hallo, 24 uur, Uit Zicht, Wistjeniet, Soeverein zijn echt heerlijke tracks! Freez kan ik maar niet aan wennen eigenlijk.

avatar van PJC
PJC
Ik blijf het geweldig vinden. FTG komt altijd dik. Daar kan je bijna blind op vertrouwen. Freez en Henning brengen die 90's g-funk vibe terug en steken hem in een fris jasje. Ze zijn mooi de eerste om die leegte in NL op te vullen. Niemand presteert onder zijn niveau. Kabel? Daar moet je gewoon aan wennen net zoals je dat bij Zo Moeilijk moest doen. - het heeft een jaar geduurd eer ik Nijmeegse Modo kon appreciëren, eens je daar bent zie je de genialiteit van die gasten in. FTG heeft alles op slot hoor. Dit is de crème de la crème van de nederlandstalige hip hop. Jep ik klink als een groupie! Je kan er niet om heen.

Rhythm & Poetry schreef:

Het was gewoon een goede show zuurpruim.

avatar van Rhythm & Poetry
Veel knappe jongens gezien. Dat wel.

avatar van niels94
Faya Mang is trouwens echt belachelijk slecht.

Gaat toch een halfje vanaf, leuke mixtape met enkele nummers die zeer de moeite waard zijn, maar er staan toch wel een aantal missers op (zoals bovenstaande).

avatar van hiphopmaster
Wat is die Sticks toch een beroerde rapper zeg. Als ik hem weer eens hoor rappen, dan begrijp ik precies weer waarom ik Opgezwolle maar zo middelmatig vind. Ook komt het 'nieuwe' Nederlandse accent me strot uit. Nee, deze cd gaat hier niet meer gedraaid worden.

avatar van niels94
Ik vind Uiterwijk en McDougal trouwens verschrikkelijk op Sticks en Rico lijken, heeft niemand anders dat?

Rosco komt trouwens echt verschrikkelijk hard op Op Slot. Hij is wat mij betreft duidelijk de beste rapper op deze mixtape, Sticks en Rico vallen een beetje tegen.

niels94 schreef:

Is dit een grap?

avatar van niels94
Nee. Maar ik vermoedde het al. Zijn dus dezelfde Beetje dom, maar sinds wanneer (en waarom) hebben ze die andere namen dan?

Rico klinkt wel erg monotoom, ook Sticks kan me op die track niet overtuigen. Lekkere beat, maar ik vind beide heren rappende eigenlijk tegenvallen. Typhoon ook, maar dat komt vooral omdat dat soort tracks gewoon totaal niet bij hem passen. Beide heren van Zo Moeilijk daarentegen...

avatar van Colucci_Era
Is gewoon voor de grap. Bij de namen van de producers stond bij die track Tahoen, dat is gewoon A.R.T.. Het zijn btw hun achternamen, als je dat nog niet wist.

niels94 schreef:
...

Haha oke ik wist niet of je serieus was of niet. Zoals Colucci Era zei zijn dit inderdaad hun achternamen. Ze heten Junte Uiterwijk en Rico McDougal.

avatar van niels94
Uit Zicht is toch wel de vetste track bij nader inzien... Heb die nu een paar keer op repeat gezet en hij is toch wel erg lekker. Vooral die beat, hoewel die erg simpel is (als het een sample is al helemaal, dat weet ik verder niet). Of Woei X Patta... Verder blijf ik Kleine Dingen een vet nummer vinden, niet door de rappers maar puur door de beat.

avatar van jordkaka
hiphopmaster schreef:

Argumentatie waarom Sticks een beroerde rapper is?

GCITY050
Rhythm & Poetry schreef:
Veel knappe jongens gezien. Dat wel.

Het was een topshow, maar voor vrouwen misschien niet zo:p
Ik was er ook, haha misschien zag je mij wel!

Trouwens ik had niet iemand hier verwacht die dit ging vragen over uiterwijk & mcdougal.
Ze rappen het de laatste tijd in 2 vd 3 tracks.

"Uiterwijk en Mcdougal, de pioniers. Pizza piercings zie hoe ik ze pentreer!"

BTW het is Ali-Reza Tahoeni.

MAS
Het kan toch dat iemand dat niet weet.

avatar van niels94
Toen hij het zij kwam het me inderdaad bekend voor, Typhoon rapt dat ook ergens. Toen ik de namen zo las legde ik de associatie niet.

avatar van Kos
Kos
Toch een halfje er af. Er zijn een paar fantastische tracks maar toch net iets teveel net niet tracks, met name het laatste gedeelte.

avatar van Funnyman
1,5
Deze mixtape vind ik matig. Er staan een paar aardige tracks op, zoals Nieuwe Liegè, Woei X Patta, Betuwelijn en Wisjeniet. De rest vind ik niet veel, 1,5*.....

GCITY050 schreef:

Het was een topshow, maar voor vrouwen misschien niet zo:p
Ik was er ook, haha misschien zag je mij wel!

No homo?

GCITY050

No homo?

Nee haha!
Een vrouw in dit forum is te veel gevraagd merk ik alweer haha!
Alhoewel er best een paar vrouwen bij waren

avatar van luc011190
thomzi50 schreef:
recensie

Ik vind je hier toch opvallend luchtig. Dit nieuwe album heb ik ook even geluisterd - en net als bij de laatste releases vind ik de gemakzucht hier weer vanaf spatten. Het feit dat dit album gratis is doet daar wat mij betreft niets aan af - dat maakt een saai album nog niet goed.
Ook in Opgezwolle's glorietijd was het refereren naar Zwolle van Sticks soms al vervelend ("Mijn neven, Fakkelbrigadiers, uit Zwolle.."), maar dat werd altijd ruimschoots goedgemaakt bij keiharde (en heel mooie) beats, brokken energie en ijzersterke raps. Maar nu is het al jarenlang teveel van hetzelfde geneuzel: jazzy beats, een freestylende Sticks die alleen nog maar over z'n Fakkelbrigadiers rapt en een matige nieuwe lichting - met uitzondering van James en bij vlagen Zo Moeilijk en Zwart Licht.
Terecht krijgen ze nu ook de rekening gepresenteerd: het leeft namelijk helemaal niet meer - of nauwelijks. Zo'n mixtape als deze wordt nog wel wat gedownload, de mensen komen nog naar de shows, maar de movement is gewoon weg. De Zwollenezen waren de allergrootste, maar vanaf het moment dat ze die positie alleen maar gemakzuchtig gingen consolideren zijn ze gewoon voorbijgestreefd. De kids lopen nu met Kempi-shirt en luisteren naar Sef of The Opposites. Groot gelijk.

avatar van miintzish?
Je kan zeggen wat je wilt, maar elke Fakkelteitgroep plaat is niet te vergelijken met de vorige. Hier staan ook weer wat meer tracks op die wat anders dan anders zijn, soms ten goede, soms niet. Ben persoonlijk niet zo kapot van de laatste 4, iets te apart vind ik. Toch een 4* puur voor de lompe flow van Sticks op Op Slot: Ik ben easy, going als een boeing, 747 zie ons vliegen is de slogan. In een DC sweater of een DC tee als je die ziet denk je die is harder dan ACDC pfff kanonnen zeg.

avatar van luc011190
Ok, ja, die laatste line met AC/DC is wel erg hard ja, die moet ik je nageven.