The Doors - The Doors (1967)

Label: Elektra

1. Break on Through (To the Other Side) (2:25)
  2. Soul Kitchen (3:30)
  3. The Crystal Ship (2:30)
  4. Twentieth Century Fox (2:30)
  5. Alabama Song (Whisky Bar) (3:15)
  6. Light My Fire (6:30)
  7. Back Door Man (3:30)
  8. I Looked at You (2:18)
  9. End of the Night (2:49)
  10. Take It as It Comes (2:13)
  11. The End (11:35)
  12. Moonlight Drive [Version 1] * (2:43)
  13. Moonlight Drive [Version 2] * (2:30)
  14. Indian Summer [08/19/66 Vocal] * (2:36)
Strange Days is wat netter geregistreerd, maar je hoort wel dat de band in een zeer kort tijdsbestek vlieguren heeft gemaakt.
Het debuut heeft meer hoogtepunten, maar Strange Days vind ik uiteindelijk net wat coherenter en gerijpter.

avatar van lennert
Een zeer, zeer knap album. Ik heb enkele lp's van The Doors, maar doorgaans zoek ik toch meer losse nummertjes op om te luisteren dan echt de volledige platen. Ergens absurd, want nu ik deze voor het eerst sinds lange tijd weer aanzet, merk ik dat ik eigenlijk alle tracks wel ken en ook praktisch van alles wel geniet. De muziek is heerlijk experimenteel, swingend, vrolijk, duister, zweverig, rauw en heavy tegelijkertijd. De opener is heerlijke proto-hardrock, The Crystal Ship en End Of The Night heerlijke dromerige tracks, Light My Fire een fantastische klassieker met prachtige gitaarsolo en The End een naargeestige, met fantastisch drumwerk ondersteunde weergave van het Oedipus-complex. Backdoor Man doet me niet zoveel, maar buiten dat niets dan liefde voor dit overweldigende debuut.

avatar van milesdavisjr

Echt niet? Het is een swingende cover en door Morrison haast onconventioneel ingezongen. Ik vind het een van de beste tracks op dit sublieme album.

avatar van spinout
RuudC en lennert zijn niet van de blues. En de blues zit altijd wel in een Doors album.

Dit is een gevarieerde plaat met onder anderen blues, rock, jazz en psychedelische rock. Het wordt door veel mensen beschouwd als het beste album van The Doors. Light my Fire is hun doorbraaksingle, dat op dit album ruim zeven minuten duurt. The End (dat maar liefst elf minuten duurt) gaat over een zoon met een oedipuscomplex. Jim Morrisson schreeuwt in dit nummer onder meer Father I want to kill you, mother I want to…. Alabama Song werd geschreven door de Duitse dichter en toneelschrijver Bertolt Brecht en de Duits-Amerikaanse componist Kurt Weill. Het bluesrocknummer Back Door Man is geschrevenn door de bluesmuzikant Willie Dixon en oorspronkelijk opgenomen door Howlin' Wolf (ware naam Chester Burnett).

avatar van spoon
Wat een geweldig leuk album van de Doors is dit toch. Jammer vind ik dan wel dat ze het nummer "The End" niet "Mother i Want To Fuck You" hebben genoemd.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Omwille van leesbaarheid enkele berichten weg gehaald en 1 aangepast

avatar van spoon
cosmic kid schreef:
Omwille van leesbaarheid enkele berichten weg gehaald en 1 aangepast

Ik heb je door(s)

Ik blijf er bij dat ze dat laatste nummer "Mother i Wan't to Fuck You" hadden moeten noemen. Dat was pas echt vooruitstrevend en r&r geweest.

Ik bedoel te zeggen dat in 2020 zo'n opmerking voor sommigen nog steeds taboe is.