The Doors - The Doors (1967)

Label: Elektra

1. Break on Through (To the Other Side) (2:25)
  2. Soul Kitchen (3:30)
  3. The Crystal Ship (2:30)
  4. Twentieth Century Fox (2:30)
  5. Alabama Song (Whisky Bar) (3:15)
  6. Light My Fire (6:30)
  7. Back Door Man (3:30)
  8. I Looked at You (2:18)
  9. End of the Night (2:49)
  10. Take It as It Comes (2:13)
  11. The End (11:35)
  12. Moonlight Drive [Version 1] * (2:43)
  13. Moonlight Drive [Version 2] * (2:30)
  14. Indian Summer [08/19/66 Vocal] * (2:36)
ElPatron
Een oproep aan alle Doors-adepten: Het is 50 jaar geleden dat debuut The Doors uitkwam en straks in november 50 jaar dat opvolger Strange Days het licht zag.

Tussen alle re-releases (Ok-Computer, Joshua Tree, straks ook nog Sign of the Times, etc.etc.) verdient dit album zeker ook een plaats in de rotatielijst. Stof af dat vinyl en die compactdisc, en draai!!!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mijn rotatie lijst staat al vol met Doors platen

avatar van EttaJamesBrown
Vraag ik mijn dochter van achttien: Welke klassieker wil je horen?

Zij zegt: the Doors.

Soms is het leven mooi.

avatar van Arrie
Jullie hebben ook niet echt hippe kinderen, zeg.

bikkel2 schreef:
Ik had het er laatst met mijn 18 jarige zoon nog over.
Wat is nu de beste band ever?
Hij twijfelde geen moment en riep The Doors.
Het jong dweept met Hip-Hop, maar ook Metal en Progessieve Rock heeft zijn zegen, vooral Tool en Porcupine Tree. Maar The Doors hoor ik ook zeer regelmatig langskomen vanuit zijn kamer.
Maar hier was hij heel overtuigend in.
Beste debuut ooit zei die.
Soms is het leven mooi.
Ik denk dat ik het met hem eens ben.

50 jaar. Ongelofelijk.

Kids met verstand van muziek.

avatar van Snoeperd
Soms vergeet je hoe goed een album eigenlijk wel niet is. 10 jaar geleden toen ik me echt in muziek begon te interesseren veel gedraaid, maar daarna een beetje in de vergetelheid geraakt. Tot ik het gister weer eens draaide, sindsdien al zeker driemaal gedraaid. Na 50 jaar klinkt dit nog even tijdloos en fris als toen en voor een debuutalbum is dit zeer indrukwekkend. De stem van een jonge Jim Morrison klinkt alsof hij al 40 jaar ervaring heeft, zo doorleeft hoor je ze niet vaak. Verder staan hier zoveel geweldige nummers op dat ik The End niet eens tot mijn favorieten reken, dat zegt heel wat, op zo'n beetje ieder ander album zou dat het onbetwiste hoogtepunt zijn.

avatar van bas1966
toch echt het beste Doors album. 'the End' zegt echt alles wat the Doors te bieden had. Dikke 5X.

Natuurlijk enorm overdonderend in "67".
The Doors deden gewoon iets zonder een trend te volgen.
Maar het pastte perfect uiteindelijk.
Het is een geweldig debuut met een heel stabiel verloop.
Strange Days en Morrison Hotel komen wel heel dicht in de buurt als favo.

avatar van ricardo
11 topnummers inderdaad! Dit debuut kun je het beste kopen mocht je de Doors nog niet kennen, want echt ieder nummer van deze plaat zou op een verzamelaar zeker niet misstaan!

avatar van muismat
Dit is toch gewoon een van de meest baanbrekende (debuut)albums ooit of niet dan soms?
Ik kan hier wel weer een hele lap tekst neer gaan zetten maar laat ik het erop houden dat deze schijf ongeëvenaard is, geïmiteerd door velen maar nooit ook maar ondergedaan voor wie dan ook, laat staan dat er bands zijn en/of waren die dit meesterwerk kunnen benaderen.

Jim = God

avatar van milesdavisjr
muismat schreef:

Jim = God

In zijn genre inderdaad een absolute klassieker, of er bands zijn die dit niveau hebben geëvenaard of gaan evenaren is lastig te bepalen maar op zich ook niet zo interessant. Dit debuut is in alles top, de nummers zijn af, Jim zingt als een bezetene maar houdt wel controle, en de heren weten van een combinatie van diverse muzikale richtingen een heerlijk brouwsel te mengen. Mooiste nummers; de cover van Howlin Wolf; Back Door Man, het stemmige The Crystal Ship en het sfeervolle Alabama Song.

avatar van Droombolus
milesdavisjr schreef:
Jim zingt als een bezetene maar houdt wel controle.

Hij is hier nog dusdanig onzeker over zijn vocale prestaties dat zijn zang op de meeste songs gedubbel-tracked is. Da's dus 2 keer dezelfde lijntjes zingen om de zang meer body te geven en beter in de miks te kunnen zetten.

Hij had dat helemaal niet nodig maar het bederft wel regelmatig mijn luisterplezier en is psies de reden waarom ik Strange Days als album beter vind kloppen.

avatar van milesdavisjr
Droombolus schreef:

Dat wist ik niet, leuk om te weten. Wellicht moet ik nog even de plaat nog even met koptelefoon de revue laten passeren. Hoewel ik met terugwerkende kracht wel kan horen dat bij Back Door Man inderdaad hier en daar de zang wat vreemd in de mix staat. Zonde dat Jim destijds zo onzeker was over zijn zangprestaties, dat was inderdaad niet nodig.

avatar van Kronos
Droombolus schreef:

En dan nog vind ik zijn stem te zwak kllinken. Ook op volgende albums trouwens. Mist dat beetje extra power.

avatar van Droombolus
milesdavisjr schreef:

Mijn oren kunnen me bedriegen, maar het klinkt alsof Ray meezingt op Back Door Man