The Doors - The Doors (1967)

Label: Elektra

1. Break on Through (To the Other Side) (2:25)
  2. Soul Kitchen (3:30)
  3. The Crystal Ship (2:30)
  4. Twentieth Century Fox (2:30)
  5. Alabama Song (Whisky Bar) (3:15)
  6. Light My Fire (6:30)
  7. Back Door Man (3:30)
  8. I Looked at You (2:18)
  9. End of the Night (2:49)
  10. Take It as It Comes (2:13)
  11. The End (11:35)
  12. Moonlight Drive [Version 1] * (2:43)
  13. Moonlight Drive [Version 2] * (2:30)
  14. Indian Summer [08/19/66 Vocal] * (2:36)
Strange Days is wat netter geregistreerd, maar je hoort wel dat de band in een zeer kort tijdsbestek vlieguren heeft gemaakt.
Het debuut heeft meer hoogtepunten, maar Strange Days vind ik uiteindelijk net wat coherenter en gerijpter.

avatar van lennert
Een zeer, zeer knap album. Ik heb enkele lp's van The Doors, maar doorgaans zoek ik toch meer losse nummertjes op om te luisteren dan echt de volledige platen. Ergens absurd, want nu ik deze voor het eerst sinds lange tijd weer aanzet, merk ik dat ik eigenlijk alle tracks wel ken en ook praktisch van alles wel geniet. De muziek is heerlijk experimenteel, swingend, vrolijk, duister, zweverig, rauw en heavy tegelijkertijd. De opener is heerlijke proto-hardrock, The Crystal Ship en End Of The Night heerlijke dromerige tracks, Light My Fire een fantastische klassieker met prachtige gitaarsolo en The End een naargeestige, met fantastisch drumwerk ondersteunde weergave van het Oedipus-complex. Backdoor Man doet me niet zoveel, maar buiten dat niets dan liefde voor dit overweldigende debuut.

avatar van milesdavisjr

Echt niet? Het is een swingende cover en door Morrison haast onconventioneel ingezongen. Ik vind het een van de beste tracks op dit sublieme album.

avatar van spinout
RuudC en lennert zijn niet van de blues. En de blues zit altijd wel in een Doors album.