Vader - Welcome to the Morbid Reich (2011)

Polen
Label: Nuclear Blast

1. Ultima Thule (0:49)
  2. Return to the Morbid Reich (3:26)
  3. The Black Eye (4:12)
  4. Come and See My Sacrifice (4:44)
  5. Only Hell Knows (2:13)
  6. I Am Who Feasts Upon Your Soul (4:50)
  7. Don't Rip the Beast's Heart Out (3:58)
  8. I Had a Dream… (3:02)
  9. Lord of Thorns (2:38)
  10. Decapitated Saints (2:41)
  11. They Are Coming… (1:46)
  12. Black Velvet and Skulls of Steel (3:19)
avatar van wizard
Vader is een band die ik dit jaar ontdekt heb, via-via via het Metal Album van de Week forumtopic.
Met dit album leveren ze een snoeihard en snel death metal album af dat zich kwalitatief gezien kan meten met hun prima The Art of War-EP, wat ook het enige Vaderalbum is dat ik verder ken. De muziek zit prima in elkaar, de grunt van Peter ligt me goed in de oren en is uitstekend verstaanbaar. Na het intro Ultima Thule kan het feest echt beginnen. De energie spat van de schijf en de muziek is catchy genoeg om me zo nu en dan te verleiden tot meebrullen. Hoogtepunten van dit album zijn Return to the Morbid Reich, Only Hell Knows en Don’t Rip the Beast’s Heart Out.

Minpunten? Ja, die zijn er ook. Decapitated Saints, een heropname als ik goed geinformeerd ben, is zo belachelijk snel uitgevoerd dat Peter bijna over z’n tong struikelt, en dat maakt het nummer zelf ook een beetje belachelijk. Daarnaast vind ik de plaats van They are Coming op het album een beetje onhandig. Voor mij werkt het als outro, waarna Black Velvet... nogal misplaatst klinkt. Tot slot doet het artwork me nog het meest denken aan de NSDAP-partijdagen in Neurenberg, maar dat even terzijde.

Alle plussen en minnen bij elkaar nemend verschijnt er een 4.0* onder de streep.

4.0*