Stephen Malkmus and the Jicks - Mirror Traffic (2011)

Label: Matador

1. Tigers (2:24)
  2. No One Is (As I Are Be) (3:58)
  3. Senator (4:25)
  4. Brain Gallop (5:02)
  5. Jumblegloss (1:13)
  6. Asking Price (2:41)
  7. Stick Figures in Love (3:45)
  8. Spazz (2:38)
  9. Long Hard Book (2:48)
  10. Share the Red (5:19)
  11. Tune Grief (2:19)
  12. Forever 28 (3:35)
  13. All Over Gently (3:10)
  14. Fall Away (2:18)
  15. Gorgeous Georgie (5:00)
  16. Polvo * (3:25)
avatar van midnight boom
Mirror Trafic is het vijfde album van de Pavement Frontman Stephen Malkmus. Net als op zijn vorige drie platen wordt hij bijgestaan door zijn begeleidingsband the Jicks. Wat maakt dit album dan anders dan de voorgaande? Het verschil zit hem in de productie. Beck zat dit keer namelijk achter de knoppen wat resulteert in de meest luchtige, relaxte en poppy Stephen Malkmus plaat tot dusver.

Er zijn twee dingen die opvallen na het beluisteren van Mirror Trafic. Ten eerste het constante niveau van de goed geschreven liedjes. Ten tweede de productie van Beck. Hij heeft zijn werk goed gedaan. Mirror Trafic is namelijk uitmuntend geproduceerd, het geluid is kraakhelder en de relaxte poppy sfeer bevalt goed. Wat ook in Malkmus voordeel werkt zijn de afwisselende songs, waardoor het album gevarieerd is. Langzaam wordt afgewisseld met snel en hard wordt afgewisseld met zacht. De stem van Malkmus is er een uit duizenden en blijft fijn om naar te luisteren. Voor zijn liedjes geld hetzelfde. De heerlijk lange gitaarsolo's van het vorige album Real Emotional Trash zijn vrijwel verdwenen. Dat is jammer, maar een nummer als Brian Gallop en Share the Red kent toch mooi gitaarspel. Er is eigelijk op Mirror Trafic sprake van vernieuwing en continuïteit.

Het enige nadeel van Mirror Trafic is dat hij wat minder spannend is dan de voorgaande albums. Stephen Malkmus maar vooral Face the Truth en Pig Lib waren behoorlijk avontuurlijk. Dat mis ik een beetje op Mirror Trafic, de spanning ontbreekt soms en dat maakte de vorige albums zo uniek. Maar dit is maar een klein smetje op een verder goed album.

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik gisteren dit album besproken, beluister het hier.