John Williams - Star Wars Episode III: Revenge of the Sith (2005)

Score
Label: Sony Classical

1. Star Wars and the Revenge of the Sith (7:31)
  2. Anakin's Dream (4:46)
  3. Battle of the Heroes (3:42)
  4. Anakin's Betrayal (4:04)
  5. General Grievous (4:07)
  6. Palpatine's Teachings (5:25)
  7. Grievous and the Droids (3:28)
  8. Padme's Ruminations (3:17)
  9. Anakin Vs. Obi-Wan (3:57)
  10. Anakin's Dark Deeds (4:05)
  11. Enter Lord Vader (4:14)
  12. The Immolation Scene (2:42)
  13. Grievous Speaks to Lord Sidious (2:49)
  14. The Birth of the Twins and Padme's Destiny (3:37)
  15. A New Hope and End Credits (13:06)
WOEHOE, de eerste track, Star Wars and the Revenge of the Sith, klinkt alvast erg lekker! Zoveel vaart heeft een openingstrack volgens mij nog nooit gehad (zo is dit de eerste keer dat de vaart van het openingsthema erin blijft, in plaats van terug te vallen op een rustige setting). Geweldig energieke muziek waarin bekende thema's prachtig doorheen verwerkt zijn, met enkele typische John Williams foefjes erdoorheen (Anderton's Great Escape comes to mind, maar dan dreigender).

Battle of the Heroes is ook geweldig, waarin je al merkt dat dit duidelijk het epische laatste deel is, door het gebruik van groots koor.

Ben nu toch wel stukken enthousiaster geworden voor deze score!

score-freak schreef:

Voor Star Wars begrippen dus

Nee, er zit gewoon vaart in...

Goed, vergeleken bij snellere scores misschien niet, maar zo kun je alles relatief zien.

Geweldig nieuw "main" theme alweer. Battle of the Heroes heeft Toch wel gelijkenissen met Duel of the Fates (nerveus en wild) maar heeft vooral een droevige uitstraling met een beetje hoop. Koor is machtig, geen idee welke taal ze zingen maar allé. Kan iemand dat afleiden?

Intussen is de volledige score gelekt op internet. Ergens vind ik dat jammer (ook al heb ik een deel gedownload) ik zou het in elk geval niet volledig gaan afhalen. Ergens heb ik al sppijt dat ik de End Cretis gehoord heb, toch het laatste wat Williams ooit voor SW heeft gecomponeerd. Nuja. We zien wel wat de film en muziek nog van impact zullen geven (al zal dat van de film minder worden wellicht).

Film verwacht ook ik eigenlijk erg weinig van, maar Williams is eigenlijk altijd wel te vertrouwen in het geheel iets geweldigs af te leveren. Alleen al als je kijkt naar de basis die hij in het verleden heeft gecreerd met al die Star Wars thema's!

*crosses thingers voor de terugkeer van de Imperial March*

score-freak schreef:

Nee, er zit gewoon vaart in...

Ik kan wel begrijpen dat dit voor mensen fans bv geweldig zou moeten zijn. Het langzaam afdwalen met de camera met rustige score begint ook een beetje te vervelen zou haast denken.

Alsof de cd al uit is, is hier al een review van de soundtrack. Blijkbaar 5 sterren.

De eerste review.

Ik heb gewacht tot ik de film gezien had en voor de review zelf heb ik er nogal veel werk ingestoken. Je kan em alvast lezen op DE site natuurlijk.

Leuke review

neo
''En terwijl de harde percussieslagen aan het einde doen denken aan Don Davis’ Neodammerung uit The Matrix Revolutions...''

Pile drivers?

neo
Nou Bregt, nu ik enkel de film heb gezien... Ik weet niet wat voor drankje jij op had tijdens het luisteren, maar hoe je aan die connectie komt door de ''percussieslagen''...

Misschien moet je dan eerst maar eens de CD luisteren voor je commentaar gaat leveren...

(ook in het kader van verschillende ongebruikte stukken in de CD versie die niet in de film zaten)

neo schreef:

Wel, Battle of the Heroes komt dus niet voor in de film zelf (behalve een herwerkte versie in Anakin vs Obi-wan), enkel op cd. Nu, zoals ik al zei, het is meer het geheel dat gelijkenissen heeft (dat stukje die ik je liet horen, weet je nog?).

Dus bij de track Battle of the Heroes rond de derde minuut. Tis geen pile driver, maar allé, het heeft een gelijkenis. Khad het beter nooit gezegd.

Zeer goede CD, mooi duister met rustige en drukke stukken, alleen jammer dat het eerste nummer niet zoals in de film gaat, nu is de overgang van de begin tune naar de rest niet zo mooi

Verder prachtige donkere muziek, die ik al maanden niet uit mijn CD speler heb gehaald;)

ik vind het eerst en vooral een zeer goed album. een donker album eigenlijk wat ook past bij deze film "the dark side". de uitschieters van deze soundtrack zijn toch wel "anakin vs obi wan", " battle of the heroes", " anakin's dark deeds" en "general grievous".

kevin15
goede cd. En zeker Anakins betrayal is zeer mooi

ja idd , me dat liedje voelde je echt de pijn die de jedi's meemaakten toen ze worden afgeschoten in feite

kevin15
joris schreef:

dat voelde ik ook

ik vind vooral heel pakkend hoe Across the Stats (één van de mooiste liedesthema's ooit) zo triestig uit elkaar valt...

avatar van thomzi50
Erg fraaie soundtrack, beter dan Episode 1. De bombastische thema's en de al bekende openings- en slotmelodieën verrassen me inmiddels weer, maar ik vind vooral de wat rustiger nummers, die een stuk somberder van aard zijn, erg mooi. Anakin's Betrayal is meeslepend, vind ook het duistere Palpatine's Teaching erg goed gelukt en nummers als Padme's Ruminations en The Immolation Scene blijven me keer op keer raken.

avatar van JohnWilliams
Prachtig Album, Beter dan de delen 4,5,6,1, en zelfs 2.
Net aan 2 verslagen, dat love theme was ook prachtig.
Maar toen ik Battle of the Heroes & Anakin v.s Obi-Wan hoorde was ik meteen verkocht. Ook andere knallers zoals dat grootse begin zijn mooi. Daarom 4.5 *

avatar van Bart Tönjann
Ja ik ook 4.5 sterren. De muziek geeft gewoon PER-FECT de duistere sfeer en het onheilspellende muziek na. In het verhaal staat er iets duisters te gebeuren...Dat merk je dit keer niet zozeer aan de beelden... maar meer aan de muziek. Williams heeft zich perfect overtroffen met dit spektakel. Waar de vorige 2 films wat opbouwden aan muziek, knalt alles er hier uit.

avatar van JohnWilliams
Ik mag je formulering wel Bart.

Wat is Anakin's Betrayal toch mooi

thomzi50 schreef:
Wat is Anakin's Betrayal toch mooi

Inderdaad, maar vergeet ook niet Anakin's Dream, ongeveer ook zo mooi en krachtig.

avatar van stuntman_jasper
Dit vind ik het beste album van Williams ooit, naar mijn mening. Williams is als componist echt een geweldige componist, al is het niet de beste, maar je kan niet naar al zijn muziek rustig op de bank luisteren. Daar is het soms te filmisch voor. Nou is dat juist ook de kwaliteit van Williams, heerlijke chaos scheppen in een nummer zoals General Grievous. Maar ook thema's die je nooit zult vergeten heeft hij geschreven. Dit album heeft de balans precies goed.

avatar van thomzi50
De beste Star Wars soundtrack die ik ken. Erg sterk, blijft op een dikke vier sterren staan. Leuke extra-dvd zit er ook bij overigens.

avatar van Bart Tönjann
Ik heb eens in een interview gelezen dat hij voor dit deel extra zijn best deed. Dat zei hij zelf. En dat dit deel het duisterse muziek meekreeg. Heeft hij goed gedaan.

avatar van thomzi50
Neo, weet jij misschien waarom de tracklist niet precies de volgorde van de muziek in de film aanhoudt? Is toch normaal wel gebruikelijk?

neo
Komt regelmatig voor dat de tracklist niet chronologisch is. Vaak bedoeld voor een betere luisterervaring. Ook zijn er vaak albumversies van stukken muziek, die dan anders klinken als in de film. Dan kan zelfs al gaan om het weglaten van een cello of een stuk percussie.