Deep Purple - Powerhouse (1977)

Label: Purple

1. Painted Horse (5:19)
  2. Hush [Live] (4:37)
  3. Wring That Neck [Live] (12:51)
  4. Child in Time [Live] (12:29)
  5. Black Night [Live] (4:59)
  6. Cry Free (3:11)
Voor het CD-tijdperk en ook nog lang na de introductie ervan, was dit de enige plaat, waarop Painted Horse en vooral Cry Free op te vinden waren. Het is meer dan 25 jaar geleden, dat ik deze plaat gehoord heb, maar Cry Free zit nog in mijn geheugen. Is dit liedje niet de oudste speed metal?
De redenen op deze CD anno 2007 aan te schaffen zijn minder duidelijk. Hush (Gillan is echt een betere zanger dan Evans) en Wring that Neck - met een schitterende parodie op Jingle Bells door Blackmore - zijn geweldig. Painted Horse en Cry Free zijn tegenwoordig elders te vinden. De uitvoeringen van Child in Time en Black Night vind ik minder dan op Made in Japan en 24 Carat. Dus ik heb, zoals zo vaak met Deep Purple CD's, gemengde gevoelens.

avatar van gijs van e.
Er zijn niet veel redenen om dit nog aan te schaffen vandaag de dag. Painted Horse staat op de uitgebreide versie van Who Do We Think We Are. Hush, Wring That Neck en Child In Time komen van het Concerto For Group and Orchestra maar alleen Wring That Neck en Child In Time staan op de uitgebreide versie van de cd, Hush en de andere twee nummers staan ook op de dvd. Dus als je Hush wilt hebben kun je dit aanschaffen. Black Night staat op de uitgebreide versie van Made In Japan, dat is dan de complete versie, als je deze versie wilt - de single versie - kun je Singles A's and B's. En Cry Free staat op de uitgebreide versie van Deep Purple In Rock.

avatar van gijs van e.
gijs van e. schreef:

Foutje, Hush staat op de derde heruitgave van het Concerto samen met Child In Time en Wring That Neck. Deze Deep Purple nummers staan niet op de dvd, de dvd bevat alleen het Concerto For Group And Orchestra.

avatar van B.Robertson
Maar als je Concerto niet hebt en Powerhouse wel,dan is het toch genieten geblazen van vooral Hush en Child in time.

avatar van Hans Brouwer
M.Nieuweboer schreef:
Dus ik heb, zoals zo vaak met Deep Purple CD's, gemengde gevoelens.
Hoewel een late reactie mijnerzijds: Mark verklaar U nader!!

avatar van kareltjemusic
ik heb onderhand al meer live albums van Deep Purple, dan de regiliere albums. (even geteld en kom aan 62 stuks DP, live + studio) Maar ook al heb ik een nummer al tig keer, het wordt elke keer weer anders gespeeld, Blackmore en Lord inproviseren elke keer weer, daardoor is het altijd een feest om toch elke keer weer andere solo's te horen.

Hans Brouwer schreef:
Hoewel een late reactie mijnerzijds: Mark verklaar U nader!!

En nog een veel later antwoord van mij:
1) Goed spul.
2) Omdat het goede spul elders is te vinden, zijn er weinig redenen over om dit album aan te schaffen.

avatar van argus
Veel versies van 'Black Night' heb ik inmiddels gehoord, maar deze hier op dit album vindt ik toch het beste. Blackmore giert er echt op het los, Gillan en Paice klinken allebei ongelooflijk enthousiast.

avatar van gukker
Als fan van Deep Purple en sinds kort verzamelaar van vinyl ga ik de laatste tijd de platenbakken af op zoek naar onder andere oude Deep Purple LP's. Deze vond ik afgelopen weekend voor 2 euro en kon ik daardoor natuurlijk niet laten liggen! In 1977 was al dit materiaal nog niet eerder uitgebracht en daarom zeker het aanschaffen waard. Inmiddels is alles door middel van bonustracks al wel op cd's verschenen, maar voor wie zijn muziek het liefst op vinyl luistert is dit toch de beste optie.

Painted Horse is een outtake van Who do you think we are. Ik snap niet dat deze nooit op dat album is geplaatst, want dan was het een van de betere nummers van het album geweest met mooi mondharmonicaspel van Ian Gillan en slideguitarspel van Ritchie blackmore (ik wist niet eens dat ie dat kon?)

De volgende nummers komen van Concerto for Group and orchestra en deze opnamen waren hiervoor nog nooit eerder uitgegeven. Deze versies van de nummers voegen niet zo heel veel toe aan andere eerde uitgebrachte liveopnames, maar zijn toch weer anders en daardoor voor de fan zeker genieten geblazen! Wring that Neck kun je hier horen in een van zijn beste uitvoeringen met een prachtige orgelsolo. Van Child in time zijn stukken betere versies te vinden op andere lp's, maar deze is ook zeker niet verkeerd.

Deze versie van Black night was toendertijd al eerder uitgebracht op de verzamelaar 24 carat purple en als B-kantje, het bevat een encore van de Made in Japan shows die niet meer op de lp passen. Dit is misschien wel de beste uitvoering van Black Night ooit.

Cry Free is een outtake van het In Rock album en bij deze snap ik wel dat hij niet op het album geplaatst is, want dit nummer is zeker van mindere kwaliteit dan de rest van in Rock, maar toch weer erg goed, ook dit nummer is dus weer voor de fan.

Eigenlijk zijn Painted Horse en Cry Free de enige reden voor het uitbrengen van deze LP, de rest is een bijgeraapt zooitje live-opnames om het compleet te maken, maar deze uitvoeringen zijn toch weer anders dus zeker niet overbodig! Wat ik alleen niet snap is dat juist dit materiaal deze LP heeft gehaald terwijl er toendertijd ook heel veel ander niet eerder uitgebracht livemateriaal lag. Black night was al eerder uitgebracht, maar Lucille en Speed King waren ook encores van Made in Japan en juist niet eerder uitgebracht. Die hadden ze er dan beter op kunnen zetten. Daarnaast hadden ze in plaats van deze versie van child in time de veel sterkere versie van Live in Denmark erop kunnen zetten die pas rond 2005 is uitgekomen.

Al met al blijft dit natuurlijk gewoon hartstikke goed, maar het had dus veel beter gekund.

avatar van Karma_To_Burn
Leuke verzamel(lp) om te hebben! Toen de tijd nog nummers die niet uitgekomen waren en ook in een tijd toen mensen nog dachten dat het einde van Deep Purple al was geweest.
Verzamel albums zijn eigenlijk best geinig, Painted Horse is een lekkere in kopper en Cry Free gelijk na Child in Time en de Made in Japan versie van Black Night werkt ook prima.

Leuke verzamelaar!

avatar van B.Robertson
Heb de LP opgezocht, begin jaren 90 bij de platenboer gekocht en een zinvolle aankoop. Kan ik nu niet meer zeggen van mijn verzameldrang om LP's met verschillende hoezen, compilaties en singles van Deep Purple te sparen. Op 7"EP werden destijds ook de nodige rariteiten uitgebracht, maar dat terzijde. Hush beschouw ik hier als de beste uitvoering die Deep Purple daarvan heeft opgenomen en Wring That Neck is dit keer niet buitensporig lang. Child in Time vind ik bijzonder interessant omdat het nog niet op In Rock bestond, het publiek reageert afwachtend na de aankondiging. Ian Gillan en Roger Glover zaten hier sowieso nog niet al te lang in de band. Black Night (Live) was oorspronkelijk de B-kant van een single en die studionummers gingen er in als koek. Deep Purple - Woman From Tokyo (Vinyl, 7", 45 RPM, Single) | Discogs

avatar van liefkleinhertje
Toen deze LP uitkwam had je alleen Made in Japan dus de nummers Hush, Wring That Neck & Child in Time gingen er bij mij in als koek en die 2 studio nummers waren ook interessant
Kwam deze op CD tegen (Japanse uitgave) begin jaren 90 en kon er niet vanaf blijven maar er is inmiddels veel veranderd en mijn CD plankje kreunt van de Deep Purple live albums.
Deze LP/CD is door de tijd ingehaald maar staat mij desalniettemin niet in de weg.

avatar van Ketwiezel
Dit album kocht Ketwiezel ergens in het begin van de jaren 80... Interessante plaat. Met name Painted Horse (Geverfd Paard?!) en Cry Free vind Ketwiezel (nog steeds) de moeite waard, almede de vurige liveversie van Black Night!
Wring That Neck vind Ketwiezel niet bijzonder, daar hij de versie op Deep Purple in Concert al had grijsgedraaid (aanrader!).
Hush is leuk... Gillan laat zien hoe dat klinkt met peper in z'n reet. Child in Time klinkt nog vers... ik schat dat dit nummer toen net was opgenomen voor In Rock.
Één van de laatste platen die (destijds) nog op het Purple label zijn uitgebracht.

In 1977 was dit een sensatie. DP MkII nummers/uitvoeringen die we nog nooit hadden gehoord (m.u.v. de geweldige Black Night van 24 Carat Purple). Zojuist na jaren weer eens beluisterd en tot de conclusie gekomen dat de solo van Blackmore op Child In Time zowaar een van de betere is! (En ja, ook ik heb zo'n 150 DP cd's).