Coldplay - Every Teardrop Is a Waterfall (2011)

Label: Parlophone

1. Every Teardrop Is a Waterfall (3:59)
  2. Major Minus (3:30)
  3. Moving to Mars (4:19)
Nou zeg...

Maar wat je zegt. Moving to Mars en Major Minus zijn best te verteren zeg

En nu heb ik genoeg storende woordherhalingen gebruikt.

avatar van niels94
Wietsz0r schreef:
Chris Martin een dichterlijk talent van een 14-jarige? Laat me niet lachen. Hij heeft nummers geschreven als Spies, een van de vele Coldplaynummers waar je over kan filosoferen. Zeggen dat dat puberniveau is doet er weer erg aan denken dat jij jezelf wel heel erg intelligent en cool vind, want jij snapt al die teksten natuurlijk.

Het dichterlijk talent van een 14 jarige is overdreven, maar de teksten van Coldplay zijn nou niet bepaald geweldig. Vaak nogal cliché of nietszeggend, met af en toe een aardige tekst, filosofisch zeker niet. Maar ik luister Coldplay dan ook niet voor de teksten.

avatar van RvS_009
niels94 schreef:

Precies, dit weet je van tevoren. Je gaat bij de Kaiser Chiefs toch ook niet kijken naar de diepte van te teksten? Daar heb je genoeg andere artiesten voor.
En sowieso, ik luister niet naar de muziek voor de diepzinnige teksten, ik geniet van het geheel. Bij Fix You bijvoorbeeld, deze tekst is zo simpel als maar wat, maar past perfect in de sfeer van het nummer en daardoor stoort het (mij) totaal niet.

avatar van matthijs
Voor iedereen die niet veel verwacht van "Het dichterlijk talent van een 14 jarige" de vraag : hoe oud was Kate Bush was toen ze The Man With The Child In His Eyes schreef? Naar mijn mening en volgens veel van haar fans een van haar beste nummers...

Wat er bedoelt wordt met "het dichterlijk talent van een 14-jarige" is dan ook ook het dichterlijk talent van een doorsnee 14-jarige. ( of 16-jarige als u wilt)

En tuurlijk, het is niet absoluut noodzakelijk dat muziek ondersteund wordt door fantastische teksten van hoog niveau. Bij sommige muziek is dat totaal niet belangrijk en biedt het gewoon een meerwaarde. Ik zelf, zoek meestal pas teksten op bij een album als ik het al erg goed vind. Wat ik in mijn eerdere bericht ( van het niveau van een 14-jarige) wilde zeggen is dat ik vind dat Coldplay zich nu net niet presenteert als een band die geen kont geeft om hun teksten en gewoon leuke nonsens muziek maakt, puur voor het amusement, (iets van deze aard: " rararaspoetin Russia's greatest lovemachine"), maar dat ze, zoals onder andere blijkt uit deze titel, een groep zijn die muziek wil maken met een diepere existentiële betekenis en teksten schrijft met een universeel gehalte die de luisteraar diep in het hart kan raken. Daar slagen ze wat mij betreft dus duidelijk niet in. Goeie teksten moeten trouwens niet per se diepzinnig of gevoelig zijn. Ze kunnen bv. ook gewoon grappig zijn. Op dit gebied scoren ze naar mijn mening iets beter, maar dat zal wellicht hun bedoeling niet zijn geweest.

RvS_009 schreef:

Persoonlijk vind ik Coldplay en Kaiser Chiefs(van wat ik van hen gehoord heb) totaal niet te vergelijken. M.i. zit Coldplay namelijk op een stuk hoger niveau, wat logisch is aangezien ik een fan ben.
Het klopt dat Fix You inderdaad simpele lyrics heeft, en ook ben ik van mening dat het inderdaad perfect in de sfeer van het nummer past. Maar wat ook een kwaliteit is van Coldplay, is dat het met simplistische gitaarriffjes (Buckland is geen Slash), drums (een kind van 10 kan ze naspelen) en ook teksten toch geluid weet te maken wat je emoties/gevoel raakt.
Nu vind ik Fix You mede door de simplistische lyriek ook niet een erg goed nummer. Ofc is alles mening, dat snappen jullie ook wel.

Wietsz0r schreef:

Weer wat geleerd over logica.

niels94 schreef:

Het is maar waar je het mee vergelijkt, en welk nummer je in gedachten heb. Waarschijnlijk ook met empathisch vermogen en nog tig andere variabelen.
Ik denk alleen dat "cliché" niet het juiste woord is. Het klopt dat er een aantal teksten gaan over liefde, maar de manier waarop Coldplay dat verwoord is niet eerder gebruikt. Vergelijk Scientist bijvoorbeeld met typische top40-muziek van 3doors down (Here without you). Dan zie je, hopelijk, een groot verschil in het niveau van de lyrics. Ik denk dan ook dat het onderwerp niet bepaald of een nummer cliché is of niet.
Er staan hele fora's open met discussies over wat de lyrics van een Coldplay song werkelijk qua inhoud betekend. Het feit dat een tekst voor velen verschillende interpretaties en betekenissen heeft, met het feit dat hier discussies over zijn, is voor mij een teken van pure klasse. Nietszeggend wanneer je er geen eigen interpretatie bij kan vormen, maar goud wanneer je dit wel doet.

De lyrics van Coldplay zijn voor mij dan ook een reden dat ik ernaar luister. Voor 'moeilijke' muziek kan je beter ergens anders kijken.

Bovendien moet wel toegevoegd worden dat ik Viva la Vida ronduit een kutplaat vond, een beetje van hetzelfde niveau als de single Every Teardrop Is A Waterfall.

koning knoet schreef:

Mooie uitleg. Voor mij geldt ook dat ik meestal pas na teksten ga luisteren als de muziek me al aanspreekt. Als ik er sowieso al aan toe kom. Meestal heb ik geen tekstboekje bij de hand en puur luisteren of op google zoeken is dan teveel moeite.
Maare, Knoet, wat vind je dan (bv) grappig aan Colplays teksten?

Ik bedoelde er mee dat ik me soms nogal eens kan verkneukelen aan hun voor mij soms lichtjes lachwekkende pogingen tot poëtische diepzinnigheid, zoals bij dit melodramatische "Every teardrop is a waterfall". Die titel sprong me direct in het oog toen ik hem hier zag. Ik zal eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik maar een oppervlakkige kennis heb van Coldplay's teksten. "A rush of blood to the head" vind ik trouwens helemaal geen slechte titel.

avatar van Ayreonfreak
Ik heb vandaag voor de tweede keer Every Teardrop Is A Waterfall gehoord en maar één woord is van toepassing....; wat een ruknummer. Ik ga op mijn knietjes of de rest toch wel wat beter mag zijn op het nieuwe album...

avatar van catdog
Met de luisterbeurt vind ik "Every Teardrop Is a Waterfall" steeds beter worden. Die laatste minuut is echt:

avatar van lennon
Helaas, ik vind het niks, en het zal ook niks worden..

Ok de nieuwe single.. klinkt allemaal wel bekend, en ook is er weer zorg voor een volgend stadion optreden aan besteed (wooohooooh) maar het is voor mij echt been there, done that..

Ik vermoed dat dit het 1e album is wat ik niet ga kopen.

avatar van jellecomicgek72
Ook m'n cijfer met 1 heel punt verlaagt. Zo bijzonder is het nou ook weer niet. Ja Moving To Mars wel, de rest krijg je er meer voor de grap bij.

avatar van Eveningguard
Moving to Mars vond ik in het begin geweldig maar nu valt vooral de te gladde productie op. Het is zeker niet zo mooi als de oude Coldplay en daarom ook hier een vol punt eraf.

avatar van jellecomicgek72
Mwaah dat vind ik dan nog wel meevallen, vind Moving To Mars nog steeds erg mooi. Majur Minus, mwaah gaat wel. Every Teardrop is A Waterfall ben ik eigenlijk alweer spuugzat.

JanBetonde2e
Ik ben gek op Every Teardrop Is A Waterfall. Heb zelden een nummer gehoord waar ik vrolijker van word. Major Minus vind ik een heerlijk rockend Coldplay nummer. Moving To Mars vind ik geniaal. Ik moet gewoon bekennen dat ik deze nummers van hetzelfde niveau vind als op Viva La Vida Or Death And All His Friends.

avatar van muziek-fan
Mijn mening is dat ik niet echt gek ben van deze album. Als ik de andere albums hoor van hun had ik er veel meer van verwacht. Maar Moving to Mars vond ik wel een goed nummer. Moving to Mars is dan ook het beste nummer van deze album.

avatar van Gloeilamp
Moving to Mars is idd een goed nummer, ben benieuwd naar het nieuwe album, nog even wachten..

Gloeilamp schreef:

Inderdaad wanneer komt die uit?

avatar van Eveningguard
Kijk even op de albumpagina.

Eveningguard schreef:
Kijk even op de albumpagina.

Ok

dVTB
Prima single, goede bonustracks. Alleen ergerlijk dat de fysieke cd-single maar 2 tracks bevat, terwijl de digtale release er 3 bevat. Zoiets zou niet moeten kunnen.