Vroeger gingen we (mijn ouders, zusjes en ik) met enige regelmaat op bezoek bij mijn opa’s en oma’s. Wij woonden in Almere en mijn opa’s en oma’s in de achterhoek, dus dat waren al gauw ritten van anderhalf uur. Tijdens de ritten mochten mijn twee zusjes en ik om beurten een cassettebandje uitkiezen dat gedraaid werd. Omdat er veel 90 minuten bandjes waren betekende dat in de praktijk vaak dat iemand de heenweg mocht kiezen en iemand anders de terugweg. Voordat ik mijn eigen radio/cassettespeler had (rond groep 7 of 8 kreeg ik die) waren we aangewezen op de bandjes die mijn ouders hadden. Mijn zusjes zijn iets jonger dan ik met als gevolg dat ik tot in de treure bandjes van Kinderen voor Kinderen, de Ministars en Telekids aan heb moeten horen. Hier was ik zelf al vrij snel klaar mee, dus ik koos altijd een bandje uit mijn ouders collectie en zo ontstonden ook mijn eerste voorkeuren voor bepaalde artiesten.
Er was onder andere een zwart cassettebandje met de grootste hits van John Denver. Dit is lange tijd mijn favoriet geweest, hoewel twee zoetsappige nummers het momentum van het bandje enigszins verpestten voor mijn gevoel. Na misschien wel het meest opzwepende nummer op de cassette (the Eagle & the Hawk) eindige kant 1 met Sunshine on your Shoulders, waarna kant 2 begon met ‘Follow Me’, bleh! Maar goed, ik was er toch wel weg van en heb zelfs in groep 6 van de basisschool mijn klas vertegenwoordigd bij de talentenjacht en ‘Calypso’ geplaybacked voor de hele bovenbouw. Een paar jaar later was de liefde over. Ik luisterde naar de top 40 en had de nieuwste singles via de radio opgenomen op mijn cassettebandje, John Denver kon echt niet meer.
Dan komen we in deze eeuw aan, in 2002 om precies te zijn. Internet heeft zijn intrede gedaan en ik maakte daar ook gretig gebruik van. Op een vrije middag besloot ik in een nostalgische bui op zoek te gaan naar de muziek waar ik vroeger naar luisterde. Dan is het eerste nummer van John Denver binnen, “Rocky Mountain High”. De eerste twee zinnen blijken zeer toepasselijk (alleen de leeftijd klopte niet helemaal
)
“He was born in the summer of his 27th year/Comin' home to a place he'd never been before”
Al na die zinnen heb ik de tranen in mijn ogen staan en die blijven het hele nummer, terwijl ik in mijn gedachten de geur van mijn opa en oma’s tuin in de zomer bijna kan ruiken en ik tafeltennis speel in de garage. Hoe heb ik dit zo lang niet meer kunnen luisteren? Nog die middag stap ik op de fiets op zoek naar cd’s van John Denver. Ik kom thuis met twee albums. Eentje daarvan heet ‘Best Of’, maar blijkt stiekem een enigszins verknipte versie te zijn van het live-album ‘An Evening With John Denver’. Vroeger was dit een dubbel-LP maar om dit op 1 cdtje te krijgen werden er twee nummers uitgeknipt en werd het laatste nummer met een fade-out ingekort. Het maakt mij dan weinig uit, John Denver is weer terug in mijn collectie, en hoe! An Evening With John Denver is nog steeds één van mijn favoriete albums ooit, dus ik vond dat ik ooit toch wel een complete versie in bezit moest krijgen. Afgelopen weekend lag de cd op de mat.
Dit is um dan, dé John Denver-cd naar mijn mening, en daarnaast ook nog eens hét live-album. Misschien is de waarneming iets vertroebeld door bovenstaand verhaal, maar het is echt absolute topklasse.
Eerst maar eens het muzikale verhaal. Je hebt wel meer bands die live beter tot hun recht komen, maar meestal klinken de instrumenten dan beter, of vitaler. John Denver klinkt zelf gewoon minstens zo goed als op de studio-opnames en dat is toch wel uitzonderlijk. En misschien wel de grootste aantrekkingskracht in zijn muziek ligt voor mij in het stemgeluid van Denver. Zo helder, zo zuiver en zo warm. Daarnaast is de muziek ook prima verzorgd natuurlijk. Zijn muziek is ook bij uitstek geschikt voor een wat kale akoestische set, maar daar is op dit album absoluut geen sprake van. John wordt begeleid door een puike 5-koppige begeleidingsband, maar het echte verschil wordt gemaakt door een orkest onder leiding van Lee Holdridge, die ook de arrangementen voor het orkest verzorgd. Deze begeleiding geeft net wat extra sfeer in vergelijking met de studioversies. Niet voor niets werden twee nummers grote hits nadat ze in de live-versie op single uitgebracht werden.
Daarnaast blijkt uit dit album dat John Denver niet ‘gewoon een zanger’ was, maar een echte entertainer. Ik kan nog steeds vrolijk worden van het enthousiasme en optimisme wat van deze plaat afspat. En dan niet alleen van sommige nummers, maar vooral ook van de praatjes met het publiek tussendoor. Daarnaast heeft ie ook een paar grappige nummers in zijn set-list opgenomen, die nu misschien een beetje belegen klinken, maar in die tijd vooral erg grappig waren. Een nummer als ‘Toledo’ klinkt nu vooral zo onschuldig en kneuterig en dat is tegelijk ook de charme. ‘Forest Lawn’ blijf ik ook grappig vinden en is nu weer actueel nu Michael Jackson er pas begraven is.
En tenslotte hebben we nog de tracklist die dit album zo goed maakt. Hoe tjokvol publieksfavorieten kun je een concert eigenlijk stoppen? Dit hele concert lijkt wel één grote toegift.
En de volgorde klopt ook helemaal. Het is een achtbaan van emoties omdat de snellere songs en ballads elkaar afwisselen. Het meest opzwepende ‘The Eagle and the Hawk’ waar ik het eerder al over had zit ingeklemd tussen de ballads Annie’s Song en het mierzoete ‘My Sweet Lady’. Waarna we met “Annie’s Other Song” weer wat meer tempo krijgen, enz.
De 6 bonustracks op mijn dubbel-cd blijken opnamen van een ander live-optreden, bijna een jaar eerder dan ‘An evening with..’. Duidelijk is dat de kwaliteit van de opnames niet op hetzelfde hoge niveau ligt als dat van de rest van het album, maar het is nog steeds goed. Het eerste nummer komt ook terug op het gewone album, maar voor de rest zijn er geen doublures met de andere 7 nummers van dit concert. Met name het laatste nummer, een cover van Brel’s Amsterdam, is een aangename verrassing. Juist omdat dit nummer erg on-Denvers is met de teksten over dronken zeelui en hoeren vind ik het interessant om te horen wat hij er van maakt. John Denver is eigenlijk niet geschikt voor dit nummer, want daarvoor mist zijn stem het ‘ruige randje’ en klinkt de begeleiding op zijn gitaar te lief. Maar juist die tegenstelling tussen de mooie muziek en de ‘ruige’ tekst maakt deze uitvoering ook wel weer bijzonder.