Hoover - A New Stereophonic Sound Spectacular (1996)

Belgiƫ

8. Sarangi (4:18)
  9. Someone (4:11)
  10. Revolver (3:58)
  11. Innervoice (4:33)
  12. 2Wicky [Video Edit] * (3:19)
  13. 2Wicky [DJ Pulse Remix] * (6:24)
  14. 2Wicky [DJ Pulse Dub] * (6:24)
  15. 2Wicky [Not So Extended Hoovering Mix] * (3:42)
  16. 2Wicky [Steve Hillier Version] * (6:43)
  17. Inhaler [Drum 'N' Orch Remix] * (4:28)
  18. Inhaler [Mr. Pink Remix] * (5:47)
  19. Inhaler [Mr. Brown Remix] * (6:48)
  20. Inhaler [CJ's Multicolored Rhythm Injection Radio Edit] * (3:38)
  21. Inhaler (CJ's Multicolored Rhythm Injection) * (6:09)
  22. Wardrope [Jungle Remix] * (5:50)
  23. Plus Profond [Original Recording] * (3:58)
  24. Inhaler [Original Demo] * (5:09)
  25. Cinderella [Original Demo] * (3:24)
  26. Nr 9 [Original Demo] * (3:49)
  27. Revolver [Original Demo] * (3:24)
  28. Instrumental * (5:17)
  29. Inhaler [Live at Studio Brussel] * (3:47)
  30. Someone [Live at Studio Brussel] * (3:12)
beaster1256
wat een vernieuwing vroeger in de belgische muziek met het prachtige inhaler , 2 wicky , amai een droomstart van wat zou gensters gaan breken in de belgische sien !

avatar van wibro
Hoover of Hooverphonic mag zich voor mij rekenen tot de beste rock bands van onze zuiderburen. Dit uitstekende album bevat eigenlijk geen enkel zwak nummer en bovendien ligt die stem van Liesje Sadonius mij wel.
Beste songs op dit album "2 Wicky" (Soundtrack 'Steeling Beauty'), "Wardrope" en "Cinderella".
Ook "The Magnificent Tree" nog maar eens herbeluisteren dat imo wel een stuk toegankelijker klinkt dan dit album maar of het ook beter is dat betwijfel ik toch enigszins.

Waardering; 4,0* met kans op verhoging naar 4,5*, want echt vervelen doet dit album niet.

avatar van LucM
Zopas alle Hooverphonic-albums nog een keer beluisterd.
Hun eerste album verscheen nog onder de naam Hoover en met zangeres Liesje Sadonius. Het Belgische antwoord op Portishead en Massive Attack waarbij een dromerige mengeling wordt gebracht van triphop en ambient. De inspiratiebronnen zijn hier nog duidelijk te horen maar dit is al een meer dan verdienstelijk debuut vanwege het sterke songmateriaal en de dromerige duistere sfeer. Inhaler en het Portishead-achtige 2Wicky zijn toch al twee (cult)klassiekers.
Hun beste werk moet volgens mij evenwel nog komen.

avatar van wibro
Vamorgen weer eens beluisterd en inderdaad zoals LucM zegt; het Belgische antwoord op Portishead en Massive Attack. Geweldig album, misschien wel het beste muziekalbum uit België ooit gemaakt. Ik doe er in ieder geval een ½ erbij.

avatar van Premonition
wibro schreef:
Geweldig album, misschien wel het beste muziekalbum uit België ooit gemaakt

Kijk, dat vind ik nu een gewaagde uitspraak waar ik me eens geheel in kan vinden.

Kom maar op fans van TC Matic, dEUS, Zita Swoon, Jacques Brel, Raymond vh Groenewoud, Front 242, Kreuners en K3

avatar van Mjuman
Ik stapte in met de opvolger die hoorde ik voor het eerst in een platenzaak in Halifax Canada - en ik herken wel wat van dat beeld: werelds goed. Zal 'em straks ook eens draaien - Hoover(phonic) is iig vrouwvriendelijke muziek - en da's wel handig gedurende quality time

Misterfool
Ik werd ooit eens doorverwezen naar Hooverphonic omdat ik een nummer van dit album liet meedoen in een KO. Ik moet zeggen dat dit debuut me bepaald niet teleurstelt. Mooie zweverige popmuziek.

khonnor
bij nadere beluistering na al die jaren is dit toch maar een uiterst middelmatig product van zijn tijd, met een heel opzichtige sample om een hit te scoren, en voorts een hoop tracks die nu eens heel braafjes uit de triphop van de tijd van toen, en dan weer nog braver uit de shoegaze van een tijdje daarvoor putten.

beetje symptomatisch plaatje voor alex "hij die te veel brillantine in zijn haar doet om een gebrek aan persoonlijkheid te camoufleren" callier.

avatar van Premonition
Blijft een prima album, dat de triphop en shoegaze invloeden verwerkt in een eigen geluid en dat is heel knap voor een eerste album. Hun tweede was een stuk minder en daarna was de liefde definitief over (en dat heeft niets met Alex te maken).

Prachtig debuut van de Belgen die toen nog Hoover heetten, maar vanwege de Amerikaanse markt verder ouden gaan als Hooverphonic. De rest is geschiedenis. Liesje Sadonius vertrok na dit album. De muziek is een mix van triphop en filmische soundscapes. Je waant je soms in een SF-film.

avatar van Film Pegasus
In mijn geheugen was Hooverphonic wel een leuke band, maar een kind van de 90's. Als ik dit album terug hoor is Hooverphonic (toen Hoover) één van de betere Belgische bands. Niet alleen muzikaal zit dit album sterk in elkaar, de nummers staan nog mooi overeind, maar is het ook een mooie productie. Veel oudere producties van de vorige eeuw in ons landje zijn kwalitatief niet altijd sterk door gebrek aan grote budgetten. Maar er zijn gelukkig wel veel voorbeelden van vakmanschap, denkelijk door de creativiteit van mensen die met een relatief klein budget moesten werken.

A New Stereophonic Sound Spectacular is het beste album van Hooverphonic en een klassieker in de Belgische popgeschiedenis.

avatar van Darkzone
Vandaag de 25th anniversary edition op transparant vinyl beluisterd, en wat klinkt dat lekker zeg. Net wat voller dan mijn cd.

Verbluffend debuut van Hoover(phonic) destijds. Ook volledig aan mij voorbij gegaan. Don't ask me why. Later bij een live registratie hapte ik toe en was verkocht. Em nog ja komt Hooverphonic vaak voorbij, vnl. op vinyl dan, met dank aan MoV ja. Gekleurd ook nog eens. Heerlijk weg-droom album, met hun deels triphop sound. En dat komt dan bij onze Zuiderburen vandaan en kan zich zo maar meten met menig groot internationaal artiest. Nog steeds zeer genietbaar. Of het heus hun beste is, geen idee, ze hebben meer fraais gemaakt. Spetterend debuut was, is em blijft het, zeker wel. Sws een der betere Belgische platen ever. Ik weet hoe dat klinkt ja. En ben nog steeds helder van geest