Crass - Christ - The Album (1982)

Punk
Label: Crass

1. Have a Nice Day (2:45)
  2. Mother Love (2:52)
  3. Ninteen Eighty Bore (4:10)
  4. I Know There Is Love (2:47)
  5. Beg Your Pardon (3:08)
  6. Birth Control 'N' Rock 'N' Rol (2:59)
  7. Reality Whitewash (3:28)
  8. It's the Greatest Working Class Ripoff (3:21)
  9. Deadhead (2:17)
  10. You Can Be Who? (3:02)
  11. Buy Now Pay as You Go (2:23)
  12. Rival Tribal Revel Rebel (Pt. 2) (3:09)
  13. Bumhooler (3:20)
  14. Sentiment (White Feathers) (3:36)
  15. Major General Despair (4:34)
  16. Banned from the Roxy + the Sound of One Hand (4:30)
  17. Punk Is Dead (1:59)
  18. Nagasaki Nightmare (4:31)
  19. Darling + Bata Motel Blues (2:16)
  20. Berkertex Bribe + Fold It in Half (2:40)
  21. Throb of the Mortuary (2:14)
  22. Bumhooler (2:22)
  23. Big a Little A (4:27)
  24. First Woman (1:05)
  25. Arlington 73 (1:25)
  26. Bomb Plus Bomb Tape (4:04)
  27. Contaminational Power (1:48)
  28. I Ain't Thick (1:50)
  29. G's Song (0:29)
  30. Securicor (1:42)
  31. I Can't Stand It (1:48)
  32. Shaved Women + a Part of Life (3:21)
  33. Do They Owe Us a Living (1:22)
  34. So What + Salt 'N' Pepper (3:37)
avatar van Saldek
Dit album heb ik nooit echt kunnen luisteren. Net als 'Yes sir, I will' is dit niet meer dan een muur van instrumentale herrie. Het verschil echter is dat ik deze wat monotoner vind. 'Yes sir I will' hakt er op grandioze wijze op los. Ook daarop moet het sprankje muziek met een vergrootglas worden gezocht, maar het is tenminste verschrikkelijk banaal en opbouwende klereherrie, dat heeft ook wel wat. Deze herrie gaat maar door en door.
De lyrics zijn zoals we ze van Crass gewend zijn, aggressief doch betekenisvol en onderbouwend. Maar de muziek? Als je het op kan brengen de muziek echt te luisteren ben je óf een enorme doorzetter of enigszins suïcidaal volgens mij. Geef mij maar Yes Sir, in staat zijnde mijn hoofd te exploderen of Penis Envy, in mijn oorkes één van de meest briljante punkalbums ooit gemaakt. Deze 2,5*

avatar van davevr
Ik vind deze geweldig, weet nog hoe ik hemin de platenbaken vond, geweldige hoes/box. hem thuis opzette en uit mijn lood geslagen werd. Die teksten, dat harde miltaire marsdrummen, die gitaar die er door snijd. Ik begrijp dat hij moeilijk is in het begin, maar er staan zo een goede nummers op, big a little a, banned from the roxy en het magistrale "do they owe us a living". In die tijd moest je natuurlijk wel doorbijten, Punk/hardcore was praktisch onvindbaar in het Belgenland, en als je dan iets vond moest je het ook er mee doen. Dus ze is ook op mij gegroeidhttp://www.youtube.com/watch?v=sqJhY9-qziU

avatar van Saldek
Hey, leuk. Iemand die dit waarderen kan
Aan davevr: als je dit waarderen kan (ik heb ook je lijst bekeken) dan denk ik dat van Crass de cd 'Yes sir, I will' ook wel aan jou is besteed. Muzikaal gelijkwaardig aan deze, maar die is nog net wat aggressiever, opbouwender en harder. Geloof me dat (vooral bij het één na laatste nummer) je 'veilige' huisje op zijn grondvesten zal doen shaken. aanrader dus!
Of 'Penis Envy', die je even van de wereld blaast omdat het daarop blijkt dat ze wel degelijk muzikale kwailteiten in huis hebben: opbouw en variatie, punk ten top maar veel psychedelica in verwerkt. Hun enige echt muzikale album (naar mij bekend) maar direct ook voor mij het beste punkalbum allertijden.
YouTube - Crass- Where Next Columbus?
Och......even een 'tussendoortje' van een fenomenaal album.

avatar van davevr
Hey Saldek,

Ik vind Penis Envy wel goed, niet hetzelfde als Christ... maar nu ben ik ook wel 20 jaar ouder. "Only stupid bastards help EMI" van Conflict is mijn all-time favoriet Anarcho-punk album. IK heb die in 94 of 95 live gezien met Steve Ignorant als gast op zang (nu ja). Beste optreden ooit. YouTube - Conflict - The Serenade Is Dead (1984)

Hey davevr

Conflict ken ik een beetje. Heb je link gevolgd, en inderdaad, wel mijn ding.
Maar meer vanwege de nostalgie. Als het gaat om punk en metal zijn er slechts nog enkelen die ik wel eens luister (met Motörhead op de troon). Conflict is echt zo'n band die ik als tiener/twintiger helemaal geweldig vinden zou, ik herken de liefde van 'toen' voor deze stijl zeg maar.
Vanmorgen met ontbijtje deze weer eens uit de kast getrokken, en ik blijf erbij: ik vind het lekkere herrie, maar ik mis wat. En dat is het beukende aspect.
Desniettemin: thanx voor de link!