Freez - 8.6ies (2011)

Label: Fakkelteitgroep

1. Routeplanner (3:01)
  2. Vooruit (3:00)
  3. Tevreden met een Beetje (3:15)

met Sticks

4. 24H (2:42)
  5. Vallen (3:32)
  6. Liefde voor het Moment (2:10)
  7. Wrede Mannetje (3:02)
  8. .6 (3:31)

met Sticks

9. Showtime (5:07)
avatar van Harco
Beats zijn tof, alleen Freez klinkt te... Nederlands, ofzo. Bovendien heeft hij wel heel erg naar Rico en Sticks gekeken qua flow en thema's. Knal hier een Akwasi of Adje op; dan heb je chemie tussen rapper en beat. Misschien zelfs Sjaak.

avatar van jordkaka
Chill album, maar Freez zijn stem is gewoon te monotoon vind ik, leuke EP. Beats zijn echt heel tof.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik vind Freez anders prima op de beats matchen.

avatar van PJC
PJC
Freez is de chillkoning, dit is echt een leuk EP'tje

avatar van Rhythm & Poetry
Een EP vernoemen naar je favoriete bier terwijl je rapt op rustgevende G-Funk-beats. Veelal lichtvoetige thema’s (raps over drank en joints) komen aan bod. Dit klinkt eenvoudig, maar voor Fakkelteitgroep-groentje Freez is dit de perfecte formule. 8.6ies schept direct hoge verwachtingen voor het aankomende, nog titelloze, debuutalbum van Freez. FTG - “het platform voor kwaliteitshit” - doet wederom haar slogan eer aan.

Niet veel Nederlanders wagen zich aan G-Funk, het subgenre van hiphop waar artiesten als Dr. Dre, Warren G en Snoop Dogg in de jaren negentig mee glorieerden. En hoewel Freez nog niet direct met dergelijke grootheden kan worden vergeleken, zijn op 8.6ies wel dezelfde ingrediënten aanwezig. Bijvoorbeeld de relatief trage producties, bestaande uit melodieuze synthesizerbeats en diepe bassen die voor een relaxte sfeer zorgen. Tegelijkertijd schotelt Freez de luisteraar vermakelijke raps voor, die heel af en toe over bitches gaan, maar vaker over wiet en alcohol - waardoor de parallel naar Snoop Dogg kan worden getrokken.

Teksten als “Zou er statiegeld zitten op de blikken 8.6 van Bavaria, dan zag ik nu een spaceshuttle staan in mijn tuin wanneer ik keek uit het raam” (Vooruit) en “En als we komen van de shop wordt de eerste opgestoken in de tram” (Vallen) vormen op de EP in ieder geval geen uitzondering. Veelal zorgen de teksten van de rapper voor een lach op het gezicht. Niet alleen omdat de coupletten grappig klinken, maar ook omdat Freez met zijn monotone, zware stemgeluid en vlotte flow nonchalant rapt.

Die nonchalance heeft als nadeel dat het minder sterk overkomt als de rapper op een enkel moment van de plaat een serieus punt aansnijdt, zoals het grote leed op de wereld (24H). Bovendien past zwaarmoedigheid niet bij de relaxte klanken van 8.6ies. Maar behoudens dit ene minpunt is er niks op de EP aan te merken. Freez krijgt fijne kopieën van Amerikaanse G-Funk-beats voorgeschoteld door onder meer Henning en A.R.T. en schudt de raps met hoorbaar gemak uit zijn mouw. Zodoende is de rapper een verrijking voor de Nederlandse scene, waarbinnen G-Funk tot aan 9 augustus nauwelijks een rol van betekenis speelde. Kijken we over een aantal jaren met veel voldoening terug op een grondlegger?

Bron: Hiphopleeft

avatar van MAS
MAS
De beats zijn echt geniaal en Freez is gewoon een chille rapper. Een goede beslissing om heb aan de FTG toe te voegen.

avatar van niels94
Goed geschreven Rob (zoals we van je gewend zijn ). Kan me er ook wel in vinden. Ik vind dit een zeer relaxt EP'tje. Freez is een rapper om in de gaten te houden en dat laat hij op deze EP zien. Flow is in orde, lekker nonchalant inderdaad. Meestal stoor ik me niet aan zijn monotome stem, maar tegen het einde toe gaat het toch ietwat vervelen, vrees dan ook dat zijn stem me tegen zou kunnen gaan staan bij een volwaardig album. Rijmen kan hij zeker en hij heeft leuke lines (''veel lijken op elkaar de scene lijkt wel een massagraf''). Inhoudelijk stelt het alleen niet zoveel voor, wat voor dit EP'tje niet zo erg is, daar gaat het niet om. Ook de beats zijn in orde, ze ondersteunen Freez prima en zetten een lekker relaxte sfeer neer, bij wijlen zijn ze zelfs erg sterk. Nadeel van deze EP zijn, zoals wel vaker op Nederlandse hip-hop platen, de refreintjes, die vaak erg zwak zijn. Al met al is het een vermakelijke EP geworden die het vooral moet hebben van de relaxte sfeer die hij uitstraalt maar verder ook niet al te speciaal is. Ik ben wel benieuwd naar zijn debuutalbum.

avatar van niels94
Ik hoor overigens geen Sticks op .6. Wel Rosco, dus dat klopt niet. Of mis ik nu iets?

avatar van Rhythm & Poetry
Ja, dan mis je inderdaad iets. Rosco praat alleen wat, dat is dus geen echte bijdrage.

avatar van niels94
Oké, dan heb ik vast niet goed opgelet (zou goed kunnen). Ook omdat Sticks op 3voor12 niet als featuring wordt aangegeven.

avatar van miintzish?
Deze EP zat er natuurlijk wel aan te komen, gezien de hoeveelheid aandacht voor Freez de laatste tijd. De beats maken me enorm nostalgisch naar de dagen dat ik nog regelmatig naar Dr Dre en Snoop Dogg luisterde, al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd weer af en toe in de 'G Funk fase' zit. Over de plaat zelf. Tja. Beats zijn prachtig maar over Freez ben ik er nog niet uit. De lyrics zijn op zich wel goed, al worden ze voor mijn smaak iets te lineair en saai gebracht, maar als Rico fan ben ik gewoon verpest.

Als er een plaat van deze man komt ga ik hem sowieso kopen, voor nu puur om de kwaliteit van de producties en de heerlijke G funk. Ik ben er van overtuigt dat ik Freez zelf nog wel leer te waarderen.

avatar van miintzish?
Hmm ja, toch wel een erg lekker EP'tje de teksten van Freez zitten toch wel erg lekker in elkaar.

Is het label niet gewoon Top Notch, want Fakkelteitgroep is geen apart label maar een onderdeel van Top Notch net als albums van Rico, Sticks etc.

avatar van MAS
MAS
Nee want Top-Notch heeft niks met deze release te maken. Freez is (nog) niet getekend bij Top-Notch en deze EP is ook niet onder Top-Notch uitgekomen.

avatar van willymeuf
Heerlijk EP-tje! Ik geniet echt van elk nummer! Heb nu ook de plaat thuis liggen en draai heb nogsteeds elke dag 1x!

avatar van RickGretsch
Wat mij betreft een zeer goede nieuwkomer. De beats zijn veel geroemd zie ik hier, en dat lijkt me terecht. Henning en A.R.T. weten wat ze doen en de (soms wat warrige) teksten van Freez sluiten hier goed bij aan. Heerlijke eigen sound en ik kijk uit naar het album of een live-show.

avatar van ThingMan
Kende deze plaat al een tijdje maar vind het een heerlijke EP. Freez flowt lekker over deze beats van Henning. Wrede Mannetje komt nog regelmatig voorbij over de koptelefoon.