I Am Kloot - Natural History (2001)

Label: We Love You

6. Loch (4:33)
  7. Storm Warning (3:59)
  8. Dark Star (2:22)
  9. Stop (3:56)
  10. Sunlight Hits the Snow (2:44)
  11. No Fear of Falling (2:10)
  12. Because (7:18)
  13. Titanic * (3:13)
  14. Over My Shoulder * (2:59)
  15. Stand Another Drink (Proof) * (2:47)
Typisch zo'n album dat je hoort en denkt: dat was aangenaam, en dan vervolgens vrolijk weer verder gaat met datgene waar je mee bezig was. Op de een of andere manier ontbreekt het net aan die X-factor. Ik vind het een prima cd, maar draai het niet echt vaak moet ik dan ook eerlijk toegeven. Alhoewel hij aan mij niet zomaar is voorbij gegaan

avatar van PsychoBoyJack
leuk E.P.' tje, met wonderschone nummers zoals morning rain, dark star en vooral het kippenvel wekkende because. Voor de rest nog niet niet echt iets bijzonders, dat zou pas komen met hun indrukwekkende echte debuut genaamd, i am kloot. Gezien in nijmegen, doornrooje. In 1 woord; schitterrend.
Een band waar ik nog heel veel goede en mooie dingen van verwacht.

PsychoBoyJack schreef:

leuk E.P.' tje

Eh ??!! Gewoon een volwaardig album hoor.

Ook goed.
Mijn Natural history zit in een single-tray (gekocht na het optreden in nijmegen) , en ik had ergens gelezen dat dat hun E.P. was..., dus ik dacht.....
ach...., tja.., niet erg belangrijk als je het mij vraagt!

Nou voor hier op MuMe wel vind ik
Maar ik ken ep's die langer duren dan "volwaardige" cd's. Dus op dat punt kan ik zeker met je meegaan in "het niet erg belangrijk vinden". Het gaat om wat er op staat

avatar van PsychoBoyJack
Gewoon uit nieuwsgierigheid, zit er bij jou een boekje bij?

Ja en gewoon in een normale plastic tray. Bij jou niet ?

ehh....nee....

avatar van Ludo
Het debuut van I am Kloot en tot op heden hun beste. Een zeer interessant ruimtelijk geluid en topnummers als 86 TV's en No Fear of Falling. Als je 1 plaat van IAK koopt moet het echt deze zijn.

Jornaquin
Ludo schreef:

Ik vind deze met I Am Kloot het beste, Gods and Monsters is ook een goed album maar toch van minder niveau dan zijn 2 voorgangers

avatar van Rayaccos
Heerlijk plaaje om 's ochtends te draaien, zo word ik prima wakker. Heerlijk plaatje om ook 's avonds te draaien trouwens.

avatar van HiLL
Heel leuk en lekker en ontspannen popalbum. Of het echt heel erg blijft hangen weet ik nog niet. Maar zo op het eerste gehoor vind ik dit zeer zeker een 4 waard.

avatar van Kaaasgaaf
Elk nummer op deze plaat is raak!
Because is 1 van de mooiste liefdesliedjes ooit neergepend. To You 1 van de beste openers.
Alles wat er tussen ligt is minstens net zo mooi en geweldig.
Wat een plaat! Wat een band!
Muzikaal schijnbaar simpel maar oh zo vernuftigt en tekstueel met nog meer diepgang dan de diepste zee (vergeve mij dit cliché, kan even nix anders bedenken). Dat niveau (van de teksten althans) hebben ze tot nog toe helaas nooit meer gehaald. Muzikaal is het naar mijn idee na deze plaat teveel alle kanten opgegaan en daar zaten maar weinig interessante kanten tussen. Het vermogen om geweldige melodieën te schrijven zijn ze gelukkig nooit verloren, maar dat is dan ook alles. Zonde. Hopelijk komt het nog ooit goed. Ze kunnen toch onmogelijk al hun talent op deze plaat opgebruikt hebben? Nu ja, dan is het ieder geval niet verspild geweest en kunnen we hoe dan ook altijd dit meesterwerk blijven koesteren!

Ik hoop iedere dag dat I am kloot - na dat mislukte Gods and Monsters - weer zo'n album als dit zal afleveren.

No fear of falling: prachtig.

avatar van Reint
Geweldig album, tot nu toe 4,5 sterren.

eigenlijk ook een geweldig album zonder precies te weten waarom. Heel herkenbare sound, warm, simpel. Een vervolg album geluisterd maar geen bal aan.. Deze echter super!

avatar van dix
dix
mooi om te zien hoe hier alle nummers wel een keer als favoriet worden genoemd.

avatar van Lepel
Soms is muziek meer dan een stel noten waar je naar luistert. Dit album voert me altijd terug naar 2001. Heb I am kloot toen samen met toenmalig vriendinnetje M. gezien in de Ekko. Dag erna meteen de cd aangeschaft, ook een voor haar... Ik mag hopen dat ze de cd vaker heeft opgezet dan dat ze mij in het vervolg heeft gezien.
Sloerie.
Ik heb deze in ieder geval destijds vele malen met plezier beluisterd. Tot mijn huisgenoot met zijn muziekwansmaak plots dit debuutalbum inpikte. En alleen maar omdat ie het zinnetje uit ´Twist´ "ZO GENIAAL" vond (hij schreeuwde altijd heel hard). Het zinnetje ´We fuck and we fight, someone else does the dishes´. Ik deed nooit de vaat.
Bij herbeluistering met een zo´n objectief mogelijk oor blijkt deze plaat nog altijd bijzonder aangenaam. Relaxt. Deze draai ik over een jaar of tien zonder moeite nog eens. Misschien wel tijdens de afwas.

avatar van muz!ekfr!ek!e
Kaaasgaaf schreef:

Ben jarenlang dezelfde mening toegedaan, want wat een fantastische plaat heb ik met Natural History nu al 9 jaar in mijn kast staan. Verveelt nog altijd niet, en ook live weet dit trio uit Manchester me altijd weer te raken met vooral deze nummers. Maar halleluja! In 2010 met Sky at night eindelijk een album dat dit geweldige debuut benaderd, zo niet evenaart. Maar goed, niet op de zaken vooruitlopen. Natural History blijft zeker nog eens 9 jaar boeien want bijna alle nummers op dit album zijn blijvertjes gebleken.

avatar van romadogixaju
Apart geluid, mooie stem, maar op een gegeven moment ben ik het ff kwijt. Gelukkig maakt het geweldige Because het op het einde meer dan goed. Daarnaast is Loch een pracht nummer

avatar van DirkM
Heel fijn album, werkt op bepaalde momenten erg goed! Ik krijg echt energie van deze muziek. Typisch Brits ook, vanwege het Engels van de zanger komen en zijn stem met een rauw randje. Goede combinatie van pop en rock, zowel vrolijke rocknummers als wat lievere popliedjes. Dat zorgt voor afwisseling zonder dat het een losse verzameling nummers wordt. Al met al een erg fijn album voor een zonnige herfstdag bijvoorbeeld.

Tekstueel is een zin als 'There's blood on your legs, I love you' natuurlijk onvergetelijk. Of wat dacht je van: 'God made me ugly, so don't string me along'. Verwacht nergens iets geniaals, die pretentie heeft I Am Kloot ook niet. Ze doen gewoon waar ze goed in zijn, mooie liedjes maken. Toffe plaat dus!

avatar van Flaphead
Heerlijk sfeervol album, dat eigenlijk fijn weg lijkt te luisteren, maar je gaandeweg gewoon meezuigt en je het volume toch iets hoger doet zetten. Lichtvoetige, kleine poprock, vol van sfeer en gevoel, mede door het geweldige stemgeluid en accent van zanger John Bramwell.
Album staat na 14 jaar nog als een huis, dat zegt veel over de kwaliteit!

avatar van Psychonaut78
Zet deze nog vaak met plezier op. Zit geen verkeerd nummer tussen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat betreft deze band toch ruim 15 jaar onder een steen geleefd. Was al die tijd in de veronderstelling dat dit ( puur afgaand op de naam) een Nederlandse band was die hip hop muziek maakte?. Slaat natuurlijk nergens op. Nooit enige moeite genomen om hier ook maar een noot van te beluisteren, tot gisteravond, toen bleek het dus om een band uit Manchester te gaan die prachtige muziek maakt. Werd direct enthousiast van dit debuutalbum en vandaag het album gekocht. Pakweg 17 jaar te laat ☹️

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooie debuutplaat met fraaie ingetogen nummers, pareltje vind ik toch wel Because waarin de band wordt bijgestaan door de leden van Elbow. Ook het instrumentale Loch vind ik erg mooi. De plaat is overigens geproduceerd door Guy Garvey, de raakvlakken tussen het nummer Stop en Elbows Some Riot zijn dan ook opvallend, tenminste voor mijn oren. Band doet me ook wel aan Travis denken.