James Taylor - James Taylor (1968)

Label: Apple

1. Don't Talk Now (2:36)
  2. Something's Wrong (3:09)
  3. Knocking 'Round the Zoo (3:27)
  4. Sunshine Sunshine (2:49)
  5. Taking It In (3:05)
  6. Something in the Way She Moves (3:02)
  7. Carolina in My Mind (3:38)
  8. Brighten Your Night with My Day (2:28)
  9. Night Owl (4:16)
  10. Rainy Day Man (3:00)
  11. Circle Round the Sun (3:25)
  12. The Blues Is Just a Bad Dream (3:43)
  13. Sunny Skies [Demo] * (2:13)
  14. Let Me Ride [Demo] * (3:58)
  15. Sunshine Sunshine [Demo] * (2:52)
  16. Carolina in My Mind [Demo] * (3:08)
avatar van indana
Uitgebracht op het Beatles label Apple en 2 van de Beatles doen ook mee op het nummer Carolina in My Mind, McCartney (bas, gitaar en zang) en Harrison (zang). Er zullen niet veel muzikanten zijn die kunnen zeggen 'op mijn debuut album heben nog een paar Beatles meegespeeld' denk ik zomaar.
Op dit album staan 2 hele mooie nummers: het al genoemde Carolina in My Mind en Something in the Way She Moves (waar doet me dat toch aan denken? ). De rest is leuk maar haalt niet de kwaliteit van de 2 genoemde nummers.

avatar van harm1985
De titel van Something in the Way She Moves was de aanleiding, en eerste zin van Harrison's Something.

Naast Carole King, van wie ik alleen Tapestry heb, is James Taylor de andere grote artiest van de Westcoast die ik nodig moet 'ontdekken'. Van Taylor heb ik alleen een Greatest Hits uit '76, waar ironisch genoeg opnieuw opgenomen versies van Something in the Way She Moves en Carolina in My Mind op staan. Vooral Carolina in My Mind klinkt erg anders, haast een Beatles track, met die strijkers.

In de intro van Something's Wrong herkende ik Greensleeves, toch?

avatar van Stijn_Slayer
Wat een laag gemiddelde zeg. Ik vind dit juist één van zijn betere albums. Dit debuut is experimenteler, constanter en origineler dan Taylor's latere werk. Dat in combinatie met de rijke instrumentatie en zijn folk roots werkt bijzonder goed.

Wat klinkt Taylor ook altijd ontiegelijk ontspannen als 'ie zingt.

avatar van AdrieMeijer

... en Paul McCartney op bas, niet te vergeten.

Op Youtube een mooi filmpje (voor de liefhebbers van countrymuziek) waar Alison Krauss met Jerry Douglas op dobro het lied Carolina on my mind zingt. Het laatste shot van de film : James Taylor,die applaudisseert.