Guus Meeuwis - Levensecht (2004)

Alternatieve titel: Tien Jaar Guus Meeuwis

Label: CAPIT

1. Het Is een Nacht (Levensecht) (4:43)
  2. Ik Wil Je (3:34)
  3. Mooier Dan Ik Dacht (4:26)
  4. Brabant (3:28)
  5. 'T Dondert en 'T Bliksemt (3:12)
  6. Verliefd Zijn (3:26)
  7. Op Straat (Theaterversie) (4:24)
  8. Toen Ik Je Zag (4:52)
  9. Haven in Zicht (Theaterversie) (4:34)
  10. Bondgenoot (3:21)

met Mama's Jasje

11. Ik Tel Tot Drie (4:09)
  12. Per Spoor (Kedeng Kedeng) (4:14)
  13. Ze Komt Naar Huis (4:21)
  14. Zo Ver Weg (3:36)
  15. Geef Mij Je Angst (6:17)
avatar van MAS
MAS
Ik kan wel begrijpen dat mensen dit mooi vinden. Guus Meeuwis heeft een fijne stem en een hoog meezing gehalte. Bij ons in Brabant is hij erg populair en ik vind hem ook een leuke zanger. Maar jij als "muziekkenner" zou het wel beter weten.

avatar van Angelo
0,5
Fijn dat jij hem wel leuk vind MAS.

avatar van PEN15
Angelo schreef:
Waarom mensen dit mooi vinden is mij een raadsel. Waarom al zijn nummers zelfs tegenwoordig nog zoveel airplay op de radio krijgen is een nog groter raadsel... bah!

De website van quote openen en even zoeken op Meeuwis. Zul je versteld staan dat deze goochem hier wel miljonair mee is geworden met circa 8 miljoen euro.
Ik ving dit een keer ergens op, waar en wanneer weet ik niet meer, maar toen ik het hoorde had ik het idee dat dit een grapje was.

avatar van Pitchman
1,5
Deze muziek is toch niet om aan te horen. Die stem van die vent is gewoon bagger en verveelt heel snel. Ach , ik maak er maar geen woorden aan vuil. Degene die het goed vinden wens ik veel luisterplezier. Smaken verschillen. Niet mijn pakkie aan dit. Kedeng kedeng oehoe pffff.

avatar van Pietro
1,5
Toen ik ergens in het voorjaar van 2017 hoorde dat mijn werkgever besloten had om als personeelsuitje een concertbezoek naar Groots met een Zachte G in het Philips Stadion te organiseren voor de medewerkers, prees ik mij gelukkig dat ik net op tijd overgestapt was naar een andere baan. Zodoende hoefde ik me niet in allerlei bochten te wringen om mijn bezoek te annuleren. Deze korte anekdote zegt veel over mijn verstandhouding met Guus Meeuwis – of sterker nog – het volledig ontbreken daarvan.

Ik heb nooit begrepen waarom een middelmatige zanger met een repertoire vol zouteloze en zielloze liedjes zo succesvol kan zijn in ons land. Misschien moet je wel in Brabant zijn opgegroeid om dit te kunnen waarderen. Nu heb ik niets tegen die provincie, ik woon er immers al 10 jaar met veel plezier. Ik heb ooit eens relatie gehad met een Brabantse jongedame die helemaal idolaat was van Guus. Nu is een gemeenschappelijke muzieksmaak voor mij niet zo belangrijk in een relatie, maar haar passie voor Guus droeg ook niet echt iets bij. Dit album heb ik zodoende regelmatig aangehoord, tijdens lange autoritten waarbij bijzonder vervelende nummers als het inhoudsloze Per Spoor (Kedeng Kedeng) of het al nauwelijks betere Een Twee Drie steevast voorbij kwamen.

En dan te bedenken dat het zeurderige, slijmerige Dat Komt Door Jou – dat in mijn optiek serieus meedingt naar de titel slechtste nummer aller tijden – hier nog niet eens op staat. Nee, dit is niets voor mij. Het enige positieve dat ik kan melden is het nummer Brabant, dat nog iets van originaliteit in zich heeft (wat wellicht te maken heeft met het gebruik van niet-alledaagse instrumenten). Om het dan meteen als onofficeel volkslied te bestempelen, gaat mij daarentegen toch wel wat ver. Maar goed, daar ga ik niet over.

Met 1,5* ben ik nog redelijk mild voor Levensecht. Hier blijft mijn kennismaking met Guus wat mij betreft bij. Ik heb eigenlijk al te veel van hem gehoord.