Guus Meeuwis - Levensecht (2004)

Alternatieve titel: Tien Jaar

Label: CAPIT

1. Het Is een Nacht (Levensecht) (4:43)
  2. Ik Wil Je (3:34)
  3. Mooier Dan Ik Dacht (4:26)
  4. Brabant (3:28)
  5. 'T Dondert en 'T Bliksemt (3:12)
  6. Verliefd Zijn (3:26)
  7. Op Straat (Theaterversie) (4:24)
  8. Toen Ik Je Zag (4:52)
  9. Haven in Zicht (Theaterversie) (4:34)
  10. Bondgenoot (3:21)

met Mama's Jasje

11. Ik Tel Tot Drie (4:09)
  12. Per Spoor (Kedeng Kedeng) (4:14)
  13. Ze Komt Naar Huis (4:21)
  14. Zo Ver Weg (3:36)
  15. Geef Mij Je Angst (6:17)
avatar van MAS
MAS
Ik kan wel begrijpen dat mensen dit mooi vinden. Guus Meeuwis heeft een fijne stem en een hoog meezing gehalte. Bij ons in Brabant is hij erg populair en ik vind hem ook een leuke zanger. Maar jij als "muziekkenner" zou het wel beter weten.

avatar van Angelo
0,5
Fijn dat jij hem wel leuk vind MAS.

avatar van PEN15
Angelo schreef:
Waarom mensen dit mooi vinden is mij een raadsel. Waarom al zijn nummers zelfs tegenwoordig nog zoveel airplay op de radio krijgen is een nog groter raadsel... bah!

De website van quote openen en even zoeken op Meeuwis. Zul je versteld staan dat deze goochem hier wel miljonair mee is geworden met circa 8 miljoen euro.
Ik ving dit een keer ergens op, waar en wanneer weet ik niet meer, maar toen ik het hoorde had ik het idee dat dit een grapje was.

avatar van Pitchman
1,5
Deze muziek is toch niet om aan te horen. Die stem van die vent is gewoon bagger en verveelt heel snel. Ach , ik maak er maar geen woorden aan vuil. Degene die het goed vinden wens ik veel luisterplezier. Smaken verschillen. Niet mijn pakkie aan dit. Kedeng kedeng oehoe pffff.

avatar van Pietro
1,5
Toen ik ergens in het voorjaar van 2017 hoorde dat mijn werkgever besloten had om als personeelsuitje een concertbezoek naar Groots met een Zachte G in het Philips Stadion te organiseren voor de medewerkers, prees ik mij gelukkig dat ik net op tijd overgestapt was naar een andere baan. Zodoende hoefde ik me niet in allerlei bochten te wringen om mijn bezoek te annuleren. Deze korte anekdote zegt veel over mijn verstandhouding met Guus Meeuwis – of sterker nog – het volledig ontbreken daarvan.

Ik heb nooit begrepen waarom een middelmatige zanger met een repertoire vol zouteloze en zielloze liedjes zo succesvol kan zijn in ons land. Misschien moet je wel in Brabant zijn opgegroeid om dit te kunnen waarderen. Nu heb ik niets tegen die provincie, ik woon er immers al 10 jaar met veel plezier. Ik heb ooit eens relatie gehad met een Brabantse jongedame die helemaal idolaat was van Guus. Nu is een gemeenschappelijke muzieksmaak voor mij niet zo belangrijk in een relatie, maar haar passie voor Guus droeg ook niet echt iets bij. Dit album heb ik zodoende regelmatig aangehoord, tijdens lange autoritten waarbij bijzonder vervelende nummers als het inhoudsloze Per Spoor (Kedeng Kedeng) of het al nauwelijks betere Een Twee Drie steevast voorbij kwamen.

En dan te bedenken dat het zeurderige, slijmerige Dat Komt Door Jou – dat in mijn optiek serieus meedingt naar de titel slechtste nummer aller tijden – hier nog niet eens op staat. Nee, dit is niets voor mij. Het enige positieve dat ik kan melden is het nummer Brabant, dat nog iets van originaliteit in zich heeft (wat wellicht te maken heeft met het gebruik van niet-alledaagse instrumenten). Om het dan meteen als onofficeel volkslied te bestempelen, gaat mij daarentegen toch wel wat ver. Maar goed, daar ga ik niet over.

Met 1,5* ben ik nog redelijk mild voor Levensecht. Hier blijft mijn kennismaking met Guus wat mij betreft bij. Ik heb eigenlijk al te veel van hem gehoord.

avatar van RogerV
1,0
Waar de muziek van Guus me aanvankelijk koud lied, heb ik er met de jaren een gruwelijke aversie tegen gekregen. Ik woon al meer dan 20 jaar in Brabant (misschien zijn het mn Limburgse wortels) en ken het studentenvereningsleven erg goed. Maar Guus Meeuwis is daar voor mij geen geloofwaardige vertolking van. Het is een nacht en Per spoor waren geen onaardige nummers, maar daarna wist Guus al snel tot bedenkelijke diepten af te zakken. Bijvoorbeeld door lege-huls-feestnummers als Verliefd zijn en Ik tel tot 3, maar nog meer door het van vals sentiment in elkaar hangende Brabant.

Het is zo ontzettend vlak, cynisch en bovenal braaf. En het goedkope valse sentiment en holle nikserigheid zijn ontzettend storend. Met zijn feestnummers en slijmerige gedweep met Brabant probeert Guus een pose te maken van de studentikoze Brabander die lekker tot laat in de kroeg hangt. En het wordt als "gezellig" neergezet. Maar ik associeer het met kille, deprimerende leegte.

Als je door die flinterdunne pose heen bent merk je wat voor ontzettende laffe burgerlullenmuziek dit eigenlijk is. Meer voor het type dat na zijn introductiedagen geen studentenfeest meer heeft meegemaakt en na zijn halfjaarlijkse biertje met wat suffe vrienden weer vroeg naar huis moet van moeder de vrouw omdat ze de volgende dag naar de schoonfamilie moeten zoals ieder weekend. Dit mist namelijk iedere scherpte en inhoud. Het is een lege doos.

Maar toch respect voor Guus dat hij feilloos aanvoelt hoe hij aan deze CDA-stemmende doelgroep geld moet verdienen. Met zijn grootse concerten weet hij een hoop mensen zich toch nog een keer per jaar een beetje wild en studentikoos te laten voelen. Dat maakt deze middelmatige zanger tot een van de beste muziekzakenmannen die ons landje ooit gekend heeft.

avatar van spoon
Nou nou, het zit diep he?

avatar van crosskip
Ik denk nou ook niet dat het de oud-studenten zijn die er elk jaar voor zorgen dat het Philips Stadion weer een hele week is uitverkocht.

avatar van spoon
...en zijn er überhaupt nog wel cda stemmers?

avatar van bikkel2
Ik vind Meeuwis ook overschat. Maar dat heb ik wel meer met Nederlandstalige artiesten.
Zijn feestgetinte nummers vind ik meestal banaal en als hij melancholiek gaat doen geloof ik 'm niet.
Zijn stem die weinig expressie heeft werkt ook niet mee.
Zakelijk heeft ie het voor elkaar, dus er is nog steeds een markt voor. Knap als je dat al jaren voor elkaar krijgt.

1,0
Waar ik tot voor pakweg een jaar of 10 geleden nog wel eens met enig plezier naar Meeuwis kon luisteren, ben ik er inmiddels he-le-maal klaar mee.
Herken bijzonder veel in de woorden van RogerV al zou ik e.e.a. niet direct met het CDA associëren. Extreme burgerlijkheid is nu eenmaal bij lange na verre van specifiek voor die kneuzenclub.

avatar van tnf
tnf
Ik vermoed dat je in z'n algemeenheid de nodige fans gaat vinden tussen de aanhangers van conservatieve partijen (en hier en daar een verdwaalde tussen de rest). De muziek heeft een nogal nadrukkelijke 'doe maar gewoon'-sfeer, en eigenlijk hangt dat om de hele persoon Guus heen.

Het gaat hier niet snel op; zeker de nummers van na z'n Vagant-tijd zijn voor mezelf wat degelijk. Maar ik snap dat het voor anderen werkt. Technisch zijn de nummers ook niet slecht.

Dat 'Brabant' (ik woon er nota bene zelf) gaat bij mij btw altijd op één hoop met 'Het dorp'. Beiden hebben een bepaalde sfeer die deze regio op een wat oubollige manier verheerlijkt, en die m'n vinger direct naar de uit- of zap-knop jaagt.

avatar van gaucho
tnf schreef:

Over de Brabant-heid van dat Guus Meeuwis-nummer kan ik als niet-Brabander (al kom ik er wel regelmatig) onvoldoende oordelen, maar het op gelijke hoogte te stellen met Het Dorp gaat me wat te ver. De laatste is natuurlijk een cover van een Frans nummer, maar taalkundig (tekst van Friso Wiegersma, de levenspartner van Sonneveld, over Deurne) staat het op eenzame hoogte, waardoor het m.i. volkomen terecht is uitgegroeid tot een Nederlandstalige klassieker. En het werd natuurlijk gemaakt in de jaren zestig, een tijdvak waarin met heimwee omzien naar de jaren vijftig (toen was het leven sowieso een stuk oubolliger) allesbehalve 'bon ton' was.

tnf schreef:

Het is toch wel een misvatting dat deze regio de oudere sferen zou verheerlijken. En wat is die regio om te beginnen? Zuid-Oost Brabant, de geboortegrond van Meeuwis of doelt u op het gehele Noord-Brabant?……..

Als Bosschenaar kan ik u garanderen dat er behoorlijk wat verschillen bestaan tussen de dorpen en steden, maar ook tussen de regio’s. Zelf ben ik altijd weer verbaasd hoe groot die verschillen zijn.

U heeft op zich wel volkomen gelijk dat Meeuwis een grote populariteit geniet in het Brabantse land. Het is een soort cultus van vermeende gezelligheid en gemoedelijkheid onder een niet helder te definiëren groep.

"Het dorp“ en "Brabant“ op 1 hoop gooien? Tja, misschien is het terecht en is mijn perceptie te zeer gekleurd door de afkeuring van Meeuwis‘ zang en stemgeluid………

avatar van Roxy6
"Het Dorp" is natuurlijk absoluut Grand Cru vergeleken met "Brabant".

Het is hetzelfde als een patatje kapsalon vergelijken met een diner in een drie *** Michelinrestaurant.