Patti Smith - Outside Society (2011)

Label: Columbia

1. Gloria (5:52)
  2. Free Money (3:49)
  3. Ain't It Strange (6:35)
  4. Pissing in a River (4:50)
  5. Because the Night (3:23)
  6. Rock 'N' Roll Nigger (4:52)
  7. Dancing Barefoot (4:16)
  8. Frederick (3:02)
  9. So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star (4:18)
  10. People Have the Power (5:06)
  11. Up There Down There (4:48)
  12. Beneath the Southern Cross (4:34)
  13. Summer Cannibals (4:09)
  14. 1959 (3:58)
  15. Glitter in Their Eyes (3:03)
  16. Lo and Beholden [Radio Edit] (4:19)
  17. Smells Like Teen Spirit (Radio Edit (5:46)
  18. Trampin (2:50)
avatar van musician
Hoe staat het, met de volgelingen van Patti Smith op deze site?

Slecht, geloof ik. Ik weet niet waar zij allemaal zijn gebleven maar zelfs nog geen berichtje bij dit (nieuwe) verzamelalbum van Patti Smith.

Ik geef toe, wie alle albums heeft van één van onze favoriete artiesten of over de compilatie Land (2002) beschikt, zal waarschijnlijk weinig aanleiding zien om weer eens aan deze overbekende bij elkaar geraapte tracks te beginnen.

Ik doe het uiteindelijk dan toch na langdurig aarzelen, ik vind dat Patti Smith recht heeft op een teken van leven van haar achterban na haar laatste album Twelve (2007) en bovendien: eindelijk alles prachtig geremasterd.

Zij heeft al eens geremasterde versies van (een aantal) albums uitgebracht maar deze versie is net nog weer even wat transparanter in geluid.

En net zo goed waar de Greatest Hits van Neil Young met een geweldig geluid voor beginners een prachtige start van een Neil Young collectie kan zijn, is ook Outside society van Patti Smith een gigantisch uithangbord voor het prachtige werk dat zij in haar lange carriére heeft uitgebracht.

Overigens verschilt Outside society een nummer of 6 met Land. Naast het werk dat is verschenen ná Land heeft Patti Smith gekozen voor het toevoegen van So you want to be a rock and roll star van het album Wave.
Ironisch: haar hit Because the night (van Bruce Springsteen) is pas dit jaar eindelijk voor het eerst door de Boss zelf op de plaat gezet (The Promise).

Na enig aarzelen kies ik dan toch voor Patti's ietwat dramatische versie, een cover is natuurlijk alleen goed als het origineel wordt benaderd of zelfs beter is.

Er staan geen slechte nummers op deze cd, vandaar ook de maximale beoordeling voor een vrouw die het verdiend om eigenlijk dagelijks in onze belangstelling te staan. Bovendien kan door de aanschaf van dit album het signaal aan Smith worden afgegeven dat het weer eens tijd wordt voor een nieuwe schijf.

avatar van devel-hunt
Voor mij persoonlijk is deze CD overbodig. Ik heb alle nummers al. Bovendien vind ik een verzamel CD van Patti Smith als 'Land' veel boeiender. Neemt niet weg dat alle nummers steengoed zijn en het een goede instapper zal zijn voor nieuwe fans.
Ik heb haar pas nog live gezien in Paradiso, ze kan het nog steeds. De kracht en passie zit nog steeds in deze bijzondere figuur. Alleen daarom verdient ze meer aandacht.

avatar van musician
En passant nog een aankondiging van nieuw plaatwerk gehoord van Patti?

avatar van devel-hunt
Ik heb ergens gelezen, vraag me niet waar, dat er een nieuwe Patti Smith Cd verwacht word in januari 2012. Haar eerste met eigen composities in bijna 10 jaar.

avatar van musician
Ja, de officiële laatste cd met eigen nummer is Trampin' uit 2004. Merkwaardig genoeg (hoewel een prima album) een cd met de hoogste waardering op Musicmeter....

Dat schept dan weer een hoog verwachtingspatroon!

avatar van Patrick h.
Spijtig genoeg staat ook op deze verzamelaar haar debuutsingle (Hey Joe) er niet op. Een reden voor mij om deze plaat niet te kopen. Ik blijf wachten tot er een verzamelaar komt waar deze single wel op staat...

avatar van musician
....Oei, dat kan nog even duren met dit album net uit.

Ik geef wel toe dat ik Hey Joe ook niet kan vinden op een regulier album van Patti Smith. Waarom niet op Horses ooit gezet en waarom later niet als extra track, om te corrigeren?

Toch is dit wel een mooi album hoor, ondanks het weglaten van Hey Joe. Dat singletje heeft als b-kant Piss Factory en dat is terug te vinden op Land. Raar inderdaad dat Hey Joe nooit op cd is gezet. Ik heb nog wel een EP voor je gevonden op Amazon.co.uk uit 1977, volgens mij met een re-issue van Hey Joe (b-kant een live versie van Radio Ethiopia).

Maar die kost 41 pond en dan is het nog op vinyl. Ja, lang wachten is hier inderdaad wel van toepassing....