Herder - Herder (2011)

2. Wasted (4:30)
  3. Come Now Fire (2:39)
  4. Fernweh (3:37)
  5. The Foul Year (5:15)
  6. We Shall All Suffer from What the Gods Have Given to Us (5:16)
  7. Heading South (4:07)
  8. Haywire (2:47)
  9. Sons of Thunder (3:04)
  10. Blood Faith Growth (4:28)
avatar van JoopKonraad
Groningen is de provincie waar de meeste bevingen van Nederland plaats vinden. Gewoonlijk geeft men daar de gaswinning de schuld van. Doch het lijkt me dat de vijf heren van Herder net zo goed de verantwoordelijke kunnen zijn. Snoeiharde doomcore, heftige sludge, massieve metal en een stoner groove om alles eens flink door elkaar te schudden. Denk Goatsnake, Neurosis, Crowbar, Kylesa, Eyehategod en High On Fire. Beuken en smijten met spanningsbogen om daarna als een vlijmscherp mes je op het juiste moment te doorklieven. De heren hebben dan ook al genoeg ervaring in bands als DrDoom, Rush N Attack, Aborted, Omission, Urfaust en The Devil’s Blood om dit te reduceren tot een sublieme basis. Daar overheen smeren ze dan onheilspellende gitaarlijnen, agressieve vocalen en drums die het omringende land nog verder de grond in hameren. Smerig, rauw, grof en verdomd hard. Herder is harder en daar is geen woord van gelogen!

avatar van HammerHead
Doomcore, die kende ik nog niet... Wat mij betreft is dit gewoon knetterharde stonermetal met wat sludge elementen erdoorheen geroerd. Dat het een enorm hard album is staat buiten kijf. Ik ben het dan ook helemaal eens met bovenstaande bevindingen, behalve de score dan, want buiten verdomd hard is dit simpelweg verdomd goed.

bennerd
Goed dat de plaat je bevalt

avatar van HammerHead
Het gitaarwerk is ook zo geweldig; bijvoorbeeld dat ontzettend groovende loopje in het intro van Come Now Fire.
Van het weekend gelijk ook maar een bestelling voor een grammetje of 180 puur zwart vinyl de deur uit gedaan. Helaas is de limited edition LP met bijbehorend mes al uitverkocht.

avatar van cornucopia
Vette plaat! Binnenkort ga ik ze ook live zien als voorprogramma van Devil's Blood! Hopelijk maken ze het waar: Herder is harder!

avatar van cornucopia
Hmm... Live toch enigszins tegenvallend... Klonk goed en strak, maar de performance was wat betreft bagger...

bennerd
Goede keuze.

avatar van wizard
Lekker lomp album. Geen muziek waar ik helemaal van ondersteboven raak, maar uitermate geschikt om op hoog volume door de koptelefoon te laten schallen.

buizen
F.O.A.D. is moddervet. Een akelig intro uit WOII en dan een ziek instrumentaal nummer.
Ik denk onmiddellijk aan de Benzinebar in Groningen. Waarom weet ik ook niet. Tot 11.00 's ochtends open. Toen. Hele rare types en hele rare muziek. De Benzinebar: daar hangen deze types ook rond.
Wasted beaamt dit helemaal want daar komt de zang erbij en die is nog meer 'mean' dan je dacht.
De toch wat bluesy gitaarsolo geeft dit nummer net het laatste zetje. Wat een topper!
The Foul Year maakt het met dat filmisch intro helemaal spannend.
Hoe moet je deze muziek nu noemen, metal? punk? iets ertussenin.
Geweldig album en band om te hebben ontdekt. Trouwens belachelijk dat ik deze nota bene Groningse band niet kende. Dit mooie debuutalbum ontdekt dankzij het topic metalalbum van de week. En de band heel toevallig kort geleden nog live zien optredenl en dat maakte toen wel indruk, maar ze kunnen live echt nog veel en veel beter. Er ligt nog een wereld voor Herder open.
Voor een debuutalbum: 4,5 sterren.

avatar van The_CrY
Dan eindelijk voor de tweede keer het album opgezet. Als het aanstaat knalt het lekker weg, want lekkere muziek, dat is het. Na afloop heb ik alleen niet vaak de neiging het nog eens te luisteren. Zoals gezegd; stoner is mijn genre niet echt.

avatar van Lau1986
Wat een fantastisch album is dit toch. Heerlijk de agressie, het geluid, de vocalen. Het valt eigenlijk allemaal prima op zijn plek. Heerlijk!