MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Inmiddels getrouwd en een kind, wat vaker thuis en weer wat tijd om muziek (met koptelefoon) op t zetten. Heb door dit topic paar bands zoals Ihsahn en Ana Kefr leren kennen dus doe graag weer mee.

Nieuwe Ronde:

buizen
Lau1986
The_CrY
laboomzaa
JSPR_G
wizard
phantasia

buizen
Mandator - Perfect Progeny (1989)

(afbeelding)

Het album is in 2007 reeds toegevoegd en 9 jaar later sindsdien:
Aantal stemmen: 4
Gemidd. Waardering: 4,5 (!)
Aantal berichten: 2

Tracklist:
01 - Stick Your Knife *
02 - Coitus Interruptus
03 - Surrealistic Maneuvers
04 - AIDS
05 - Brain Desire *
06 - Perfect Progeny *
07 - Automatic Artillery *
08 - Life is Calling *

Thrash-/speedmetal uit Nederland.
Het valt niet mee dit album te vinden om te beluisteren. Kan het niet vinden op een streamingsdienst, Spotify dus ook niet. Bijna was de indiening dus niet doorgegaan maar gelukkig is er nog YouTube.
De nummers met een * zijn te beluisteren op deze afspeellijst van YouTube en de overige drie songs zijn ook allemaal op YouTube te vinden doch je zult dit zelf even nummer voor nummer (op titel) moeten opzoeken. Ik hoop dat mensen deze moeite te nemen, het is een te bijzonder album om zomaar even aan voorbij te gaan.

In Salland/Drenthe was er in de jaren ’80 best wel een hardrock- en heavy metal- en thrashmetalscéne, in de zin van jongens die zelf in bandjes speelden. Jongens die allemaal, net als buizen, opgroeiden tijdens de NWOBH en later natuurlijk ook de thrashmetalscene zagen opkomen (bijv. Bay Area of de Duitse thrashscene) en zelf instrumenten gingen bespelen en bands samenstelden.
In Nieuwleusen/Zwolle was de scene dienaangaande behoorlijk geruchtmakend. De oude garde had Frankenstein, Warwick, Elise en toe hoe heetten die bands uit Vroomshoop oh ja: Emerald en Dark Wizard. (Vroomshoop ligt vlakbij Hardenberg).

Het jonge spul (wij) maakte Salland onveilig met Radiathor, Brain Implosion en dus ook Mandator.
Mandator is voortgekomen uit de frisse jongens van het Coevorden/Emmense Mysto Dysto. Mijn kameraad (bijnaam 'animal' omdat ie toen ie jonger was, 14 a 15, best leek op Philty 'animal' Taylor) speelde giga goed gitaar maar ook drum. Hij kon maar niet kiezen en was tegelijkertijd gitarist in de ene band en (double bass)drummer in een andere band. Tot hij als relatieve snotaap gevraagd werd door Mandator (die leden waren iets ouder en in elk geval veel meer ervaren in de metalscene: veel optredens) om auditie te doen want ze hadden al een en ander gehoord over dat talentvolle explosieve ventje. Hij deed auditie en overrompelde de 'jury' en werd aangenomen.

Dit was Mandator:
http://www.metal-archives.com/images/1/6/6/5/1665_photo.jpg
(Walter: tweede v. rechts)

Mandator maakte twee albums en Perfect Progeny is het tweede album, opgenomen in Duitsland. Weet nog goed hoe bijzonder het was dat ie nu 'helemaal naar Berlijn' 'in een echte studio' 'een echt album' ging opnemen zeg.
Omdat ie zo vreselijk goed 'hakken' kon op de snaren heeft ie dacht ik ook enkele gitaarpartijen van het album ingespeeld, maar dat is dus eigenlijk een geheim.
Ik ga het album niet nummer voor nummer bij langs. Ben gewoon benieuwd wat jullie er anno 2016 van vinden. Het is speed//thrasmetal en er zijn nogal wat mensen die het erg Bay Area thrash-achtig vinden.
De invloeden die je hoort nou dat klopt ook precies want het zijn de bands waar die jongens thuis gewoon naar luisterden, gek van waren en ook naar concerten gingen.
Metallica een beetje, Antrax een beetje, Testament en Death Angel wat meer, een vleugje Slayer maar ook Duitse thrashbands als Destruction en Kreator.
De albums van Mandator (die al lang niet meer bestaat) zijn tegenwoordig collectors items en het mooiste is nog dat er zo positief wordt gesproken over de kwaliteit van de band destijds.
Op Ebay zag ik een album voor een vraagprijs van 400,-. En dat betreft geen zeldzaam Metallica- of Slayer album maar een album van het Sallandse Mandator, stoer hoor!
Walter richtte later Radiathor op en ging in die band dan toch maar weer gitaar spelen..
Veel luisterplezier.

Ah, leuk! Old school thrash is altijd wel de moeite om even te beluisteren en tegelijkertijd wordt ik hierdoor geïnspireerd voor mijn eigen inzending (of misschien toch niet, voor de variatie). Ben erg benieuwd, buizen! Mijn mening komt op de albumpagina.

nice! Die staat nog op mijn te beluisteren lijst. Ik ben erg benieuwd!

Gaaf! Wellicht ben ik ooit eens op de albumpagina van dit album geweest, maar heb het nog nooit beluisterd. Ga ik deze week doen

buizen
Dit album nog eens luisterend, en achteraf nog eens terugkijkend op die periode..
Walter z'n moeder had een piano in huis en daar pingelde hij jong al op.
Maar er ging een wereld open toen de metal werd ontdekt en er een gitaar èn een drumkit werd gekocht. Wat was ie talentvol. Staat me nog precies bij hoe zeg maar 3 dagen nadat de nieuwe van Venom uit was en ik bij 'm thuis was hoe ie toen al zowat de helft van alle vette riffs op dat album (Welcome To Hell) foutloos na kon spelen, echt fantastisch.
Of de drumbreaks op Hell Awaits, Walter was ook helemaal enthousiast over hoe Lombardo zich ontwikkelde met aparte breaks.
Of dat ie een nieuwe manier van plectrum vasthouden of polsbeweging had ontdekt om nog sneller en strakker of juist swingender te kunnen 'hakken' op de lage E-snaar.. Hij begon er (toen al) ook al mee om z'n gitaar een octaaf lager te stemmen voor het betere 'doom'werk..

Dit album kent bijv. veel tempowisselingenbreaks (drum) en dat was gewoon omdat ie daar zelf net 'into' was. Het is een album waar nog 'gezocht werd naar' een eigen identiteit, eigen geluid, eigen soort nummers. Een zoektocht die echter overduidelijk heel veel talent en potentieel liet zien/horen.
Zo verdomde jammer dan ook dat er geen derde album kwam en de band gewoon is 'uitgedoofd'. Muzikaal zouden ze anders tegenwoordig Testament en Slayer van het podium hebben geblazen.

Neem gerust de tijd om dit album goed te beluisteren mannen.

Nice, lekker terug in de tijd. Doet me denken aan oude Sepultura (Arise)?

Hoe is eigenlijk de volgorde? ben ik de volgende?

Gewoon de volgorde aanhouden waarin we ons aanmeldden? Dan krijg ik de volgende lijst:

01-05: buizen: Mandator - Perfect Progeny
08-05: Lau1986
15-05: The_Cry
22-05: Laboomzaa
29-05: JSPR_G
05-06: wizard
12-06: phantasia

Prima

Kan ik me nog aanmelden?

Sir Spamalot (crew)
Ik vermeld nog even de link met het desbetreffende overzicht van de voorbije rondes:
Het Metal Album van de Week - Google Spreadsheets - docs.google.com.

Dit document is voor iedereen beschikbaar.

Brainticket schreef:
Kan ik me nog aanmelden?

Ja hoor Brainticket.

08-05: Lau1986
15-05: The_Cry
19-06: Brainticket

Leuk dat je een album genomineerd hebt van een band waar je een persoonlijke band mee hebt. Thrash metal is nu wel niet echt mijn ding. Al hoor ik de kwaliteit wel en kan ik me voorstellen dat liefhebbers van het genre hier veel plezier aan kunnen beleven. Het deed me bij momenten ook wel wat denken aan Metallica.

Op naar de volgende! Lau1986

buizen
Ben ook wel benieuwd naar het volgende metalbum van de week.
Maar als Lau1986 het verkiest om lekker in de tuin of elders buiten te zitten vandaag: alle begrip.

Nou ik zat meer voor de tv, en ben daar nu teleurgesteld van achter vandaan gekomen

Dus is het tijd voor wat zwaar metaal. Met Mandator zaten we al in Nederland. Met Herder gaan we hier gewoon mee verder. Herder = Harder, zoals ze zelf zeggen. De band uit Groningen maakt stoner metal. Ik heb gekozen voor hun debuut, omdat ik hier de originele zanger nog op meedoet. Niet dat de nieuwe verkeerd is, maar ik vind deze een tikkeltje beter. Agressief, lomp, maar ook catchy zo zou ik Herder omschrijven.

http://www.zwaremetalen.com/image2/H/Herder%20band.jpg

nou goed, ik zou zeggen luister het zelf en onthoud Herder = Harder.

Herder - Herder

Oei, stoner metal is mijn allergie. Ik zal het toch een kans geven, wie weet word ik verrast.

Oei, dit is niet zomaar stoner metal

Ik ga het merken

buizen
Mooie keuze, Lau1986
Ken de band niet zo maar heb ze toevallig recent wel live mogen aanschouwen: was best goed optreden.
Dit debuutalbum gaan we luisteren! 'recensie' volgt next week.

Stoner kan ik doorgaans goed aanluisteren, hoewel ik de meeste bands in het genre vind klinken als de meeste andere bands in het genre. Herder bevalt tot nu toe (ben bij het derde nummer beland) echter wel.

Mandator krijgt nog een paar luisterbeurten voor ik een beoordeling ga geven.

buizen
Sir Spamalot schreef:
Ik vermeld nog even de link met het desbetreffende overzicht van de voorbije rondes:
Het Metal Album van de Week - Google Spreadsheets - docs.google.com.

Dit document is voor iedereen beschikbaar.

Trouwens nog bedankt voor dat heel mooie overzicht.

Lau1986 schreef:
Ik heb gekozen voor hun debuut, omdat ik hier de originele zanger nog op meedoet. Niet dat de nieuwe verkeerd is, maar ik vind deze een tikkeltje beter.

De huidige zanger is Che Snelting, ooit microfoonbruller bij Born From Pain. Natuurlijk helemaal anders dan dit, maar daar heb ik ook de nodige tijden naar geluisterd. Ik vind dat hij het heel goed doet bij Herder, maar de zanger op het debuut is ook geweldig.

O, hij doet het zeker geweldig, en dat hij bij Born From Pain heeft gezeten wist ik ook, maar de vorige zanger was vooral live echt een beest. Gooien met de microfoon etc. Het past wel bij Herder. Ik heb ze alleen nog steeds niet gezien met Che. Elke keer komt er wat tussen

Mijn mening over Mandator en Herder zojuist bij de albums gepost. Twee keer 3.5*, hoewel ik verwacht Herder vaker te luisteren dan Mandator.

buizen
Thanx voor de uitgebreide review van Perfect Progeny, wizard.
Ik zal m Pinksteren recensie Herder plaatsen.

Deze week weer een nieuw Metal Album van de Week. Voor de variatie wilde ik eigenlijk iets anders nomineren, maar aangezien het album dat ik in gedachten had wellicht op weinig steun kon rekenen hier en ik momenteel helemaal in de sfeer ben van een andere band en een ander album, heb ik besloten deze te nomineren. Gezien de stylistische overlap met de nominatie van buizen twijfelde ik nog even, maar ach, het gaat om de kwaliteit, en die zit hier zeker in.

(afbeelding)

Messina - Terrortory (1990)

Messina is ook zo'n thrash band uit de eind tachtiger, begin negentiger jaren en... om het onofficiële thema van deze ronde erin te houden, uit Nederland! In 1984 werd de band opgericht onder de naam Assassin in het pittoreske Heesch (vlakbij Oss, wat mijn geboortestad is). Na een aantal demo's werd de naam in 1988 veranderd in Messina en in 1990 verscheen dan het enige uitgebrachte album, Terrortory. Mededogenloze thrash metal uit de hoogtijdagen van het genre. De band bestaat uit Chrisjan Ploegmakers op zang, Erik Derijks en Julian van den Berg op gitaar, Carlo van Nistelrooy op bas, en tot slot Richard Zopfi op drums. Met de drummer ben ik goed bevriend en dat is ook de reden waarom ik, die ten tijde van Terrortory nog een spermacelletje was, deze band ben tegengekomen. Gisteravond speelde de band een éénmalig reünieconcert in De Groene Engel te Oss en vierden ze ook de heruitgave van het album in een deluxe 2cd versie door Divebomb Records; deze versie bevat een (veel beter klinkend) ge-remasterde versie van het album, inclusief al het beschikbare demo materiaal, waarvan een deel nog uit de Assassin-dagen. Deze heruitgave is naar het schijnt in juni ergens pas verkrijgbaar op CD (maar ik heb m al, hehe).

Voor liefhebbers van old school thrash een absolute must. Het album staat in zijn geheel op YouTube. Er zijn nog helemaal geen stemmen hier op MuMe (naast de mijne), maar wellicht dat de naam een lampje doet branden bij metalfans die in die tijd al actief rondwandelden (ik kijk even naar buizen )

buizen
Gave nominatie zeg, The_CrY! Ja hoor Messina kenden wij toen wel, zoveel liep er nou ook weer niet aan bands rond in Nl.
Leden v. Brain Implosion zijn later bijv. ook naar Limburg verhuisd.
Maar ken dit album als geheel niet.
Fijne albums om te luisteren via dit topic!

08-05: Lau1986: Herder - Herder
15-05: The_CrY: Messina - Terrortory
19-06: Brainticket

Gast
geplaatst: vandaag om 05:56 uur

geplaatst: vandaag om 05:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.