The Auteurs - New Wave (1993)

Label: Hut

1. Show Girl (4:06)
  2. Bailed Out (3:44)
  3. American Guitars (3:31)
  4. Junk Shop Clothes (2:42)
  5. Don't Trust the Stars (2:25)
  6. Starstruck (2:59)
  7. How Could I Be Wrong (3:53)
  8. Housebreaker (2:57)
  9. Valet Parking (2:55)
  10. Idiot Brother (5:45)
  11. Early Years (2:40)
  12. Home Again (5:59)
Show Girl en Bailed Out zijn prachtige liedjes, maar daarna wordt het toch wel een stuk minder... Of zijn mensen het daar mee oneens en zie ik allerlei moois over het hoofd?

avatar van Zachary Glass
herman schreef:

Deze jongen is het daarmee inderdaad oneens, er staat nog meer leuks op deze schijf. Waarom deze schijf zo leuk is, volgt één dezer weken (+ vele antwoorden op vragen die niemand stelde )

Ah leuk. Heb ik iets om naar uit te kijken.

avatar van Zachary Glass
Soms hoor ik één of andere onverlaat jeremiërend de volgende uitspraak doen: "Er gebeurt hier niks spectaculairs". Die brave man timmert vervolgens huilend op z'n arme cafétafeltje.

"De lucht wordt hier te dun, ik ga even een luchtje scheppen", orakelt de man in en verlaat het café.

Maar o-wee, de man tuurt naar een seminarieblauwe hemel! De hemel kent geen grenzen (in tegenstelling tot de zee) en Fons kent er wel, maar hij wil ze niet onderkennen. Arme, arme Fons!

Wàt kan men doen in dat soort situaties? Slechts één ding: l-a-c-h-e-n. Lachen met als bedoeling het geestelijk bedorven voedsel uit het lichaam te braken.

Ja Fons - er passeren nu eenmaal meer "normale" dagen de revue dan "uitzonderlijke" dagen

En die "normale" dagen - dat is nu nét het werkterrein waar Luke Haines in graaft, naar mijn gevoel.

"Junk Shop Clothes", "Bailed Out" ( I was astouned when/They caught you unaware/And some missionary said/That this week/We've got to shoot/All the dancing girls ) ," Starstruck" , "Show Girl", en "Housebreaker" zijn stuk voor stuk prachtige nummers (zoals heer herman reeds vermeldde).

Ik kan me wel voorstellen dat andere mensen hun schouders ophalen bij de andere nummers. Voor mij zijn het een soort vileine pastiches: ze klinken als een ode op het verleden, terwijl ze eigenlijk de glorieuze vlag van het "vroegah" door de modder trekken. Ambivalentie à volonté

En dan zijn er nog die prachtige beginregels van Idiot Brother : " They were hanging on/For grim life/They were clutching/At straws/They were sure/That the ship was at port/As it sailed far from shore/They were keen philosophers/They were keen on hurt/They were like/A pair of dumb dogs/Rolling in the dirt "

Luke Haines - dames & heren!

avatar van starsailor
Briljante tekstschrijver die Luke.
Vergeet niet dat deze plaat tegelijk uitkwam met het debuut van Suede en de algemene opinie was dat deze band groter zou worden dan Suede.

Briljante plaat en prachtige hoes. 5 sterren!

Where did it go wrong....?

Berichten over waar het misging met Luke Haines verplaatst naar The Auteurs

avatar van BoyOnHeavenHill
Wat mij indertijd vooral opval was dat Haines kennelijk in het bezit leek te zijn van een schier bodemloos blik met ijzersterke popmelodieën waaruit hij onbeperkt kon putten -- het komt toch maar zelden voor dat je een plaat tegenkomt die echt van de eerste tot en met de laatste seconde gevuld is met memorabele liedjes. Deze plaat is er zo een, wat mij betreft op het niveau van de Kinks (hoewel ik zelf ook vaak moet denken aan Interview). En wat betreft waar het misging, misschien kregen luisteraars op een gegeven moment ook wel genoeg van zijn aparte en ietwat wijsneuzerig overkomende stem. Zelf heb ik daar bij deze plaat in ieder geval geen last van.

Moet hierbij niet nog even vermeld worden dat het laatste nummer bestaat uit het eigenlijke Home again (duur 3'25), na ongeveer 24 seconden pauze gevolgd door de "hidden track" Subculture (2'12)?

avatar van starsailor
Onlangs het boek Bad Vibes van Luke Haines gelezen (subtitel:Britpop and my part in it's downfall)
Hilarisch en vol zelfspot neemt Luke de hele Britpop scene op de hak en geeft ons een interessante kijk in de gedachten van een onbegrepen en geniale songwriter. Een aanrader voor degene die de opkomst van Suede, The Auteurs, Pulp, Blur, Oasis en eigenlijk de hele Britpop periode bewust heeft meegemaakt.

zalwelnikszijn!
Voor een zelf-geproclameerd genie vind ik dit ongelooflijk saai en blasé. Een soort derderangs Bowie.

avatar van erwinz
Vergeten wereldplaat, nu met heel veel extra's.

Lees mijn recensie op:
De krenten uit de pop: The Auteurs - New Wave, Expanded Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin