Katzenjammer - A Kiss Before You Go (2011)

Noorwegen
Pop / Folk
Label: Universal

1. A Kiss Before You Go (1:16)
  2. I Will Dance (When I Walk Away) (3:50)
  3. Cherry Pie (3:01)
  4. Land of Confusion (3:35)
  5. Lady Marlene (4:35)
  6. Rock-Paper-Scissors (3:28)
  7. Cocktails and Ruby Slippers (3:59)
  8. Soviet Trumpeter (4:12)
  9. Loathsome M (2:41)
  10. Shepherd's Song (3:06)
  11. Gypsy Flee (2:44)
  12. God's Great Dust Storm (4:06)
Helaas komt hij in Nederland iets later uit dan elders, maar volgens mij is de cd inmiddels ook hier te krijgen.

Wie de concerten (regelmatig) bezoekt kent de nummers al lang. Zo wordt Cherry Pie al jaren gespeeld. Op de cd komt die enigszins schraal over als je de live-versie kent, maar toch is het geen foute song.

Katzenjammer gebruikt niet alleen ontzettend veel instrumenten (in de studio meer dan op het podium), maar ook een enorme mix van stijlen. I Will Dance is een vrolijk country-nummer, Cherry Pie doet denken aan de Andrew Sisters, Cocktail and Ruby Slippers lijkt rechtstreeks uit 1981 te komen (met een lastige 7/8 maat), Lady Marlene is een prachtige ballad.

Land of Confusion is inderdaad van Genesis, uit de tijd dat de Katzenjammer-meiden nog kleutertjes waren. Het nummer is in een verrassend Grieks jasje gegoten.

Rock Paper Scissors lijkt rechtstreeks uit Ierland afkomstig.

Gypsy Flee heeft dezelfde wilde power als live.

Gods Great Dust Storm brengt de mensen altijd tot zwijgen tijdens live-optredens. Het meerstemmige gospel-achtige nummer wordt begeleid door eenvoudige (maar snoeiharde) percussion die dwars door je ziel heen gaat. Helaas begint het nummer te zacht, maar dat trekt snel bij. Ja, mensen, dit krijgen ze live ook voor elkaar!!!

Wie Katzenjammer kent van de optredens kent waarschijnlijk alle nummers op deze cd al. Het is fijn om nu ook de studioversie in huis te hebben. In de studio bespelen ze meer instrumenten en komt hun enorme muzikale talent beter tot zijn recht. Het is best grappig om te realiseren dat veel bands live hun studio-kwaliteiten moeten waarmaken, terwijl Katzenjammer dat net andersom doet. Zij slagen daar, ondanks enkele kanttekeningetjes (Cherry Pie en Shepherd's Song vond ik live wat pittiger), bijzonder goed in.

Een tweede cd na een daverend debuut is altijd spannend. We hebben 2 jaar moeten wachten op een opvolger. Wat erop staat, is geen verrassing. Maar het was het wachten meer dan waard!

Katzenjammer is méér dan een grappige meidenband. Ondanks het tuttig-meisjesachtige imago van de dames, met schattige zelfgemaakte jurkjes en bloemen in het haar, hebben we hier te maken met vier getalenteerde, volwassen vrouwen die léven voor de muziek en op een geweldige manier folk, pop en rock weten te combineren met vroege 20e-eeuwse muziek à la Andrew Sisters en Kurt Weil.

Wie dit wel kan waarderen, is haast verplicht één van de vele live-optredens mee te maken!

avatar van AOVV
Ik vind 'Land of Confusion' in ieder geval al beter in deze versie dan in die van Genesis.

avatar van willymeuf
Wat is 'Lady Marlene' een geweldig nummer als je hem wat vaker luistert! Zoiezo weer een lekker album van de Noorse dames!

avatar van AOVV
Een allegaartje van stijlen, niet alle nummers zijn even boeiend. Mooi dat er zoveel instrumenten worden ingezet, maar het lijkt mij meer een verzameling songs dan een plaat. 'Lady Marlene' is ronduit schitterend, jammer dat er niet meer moois van dat niveau opstaat. 'I Will Dance (When I Walk Away)' is een degelijk, wat lauw countrynummer, 'Cherry Pie' ademt de sfeer van de 60s en 'Cocktails and Ruby Slippers' is een catchy popsong. Om maar een beeld te geven van de verscheidenheid op dit album.

Helaas staan er ook enkele songs op die me niet veel doen. 'Loathsome M' waait eerder voorbij, zonder enige indruk te maken, en de afsluiter is me net iets te loom, en te traag. 'Land of Confusion' is een cover die het origineel naar mijn mening overtreft, maar daar moet je in mijn ogen niet veel moeite voor doen, want het origineel is helemaal niet aan mij besteed. Degelijk nummer, maar geen sterkhouder.

Volgende keer misschien meer aandacht schenken aan het smeden van een geheel, en minder willen laten zien wat de dames allemaal kunnen? Zou kunnen, het is maar een suggestie, dan zit er voor mij wel iets meer in.

3 sterren

avatar van sander.h
Mij bevalt het allemaal weer prima in elk geval. Heb hem nog niet vaak genoeg gehoord om te beoordelen of hij me beter bevalt dan Le Pop, maar hij lijkt op het eerste gehoor zeker gelijkwaardig. Top!

TimZor
sander.h schreef:

Hier sluit ik me momenteel bij aan !

avatar van rtm
rtm
Heb Katzenjammer een paar jaar geleden live gezien bij hun eerste concert in Amsterdam in Paradiso (kleine zaal). Dat was indrukwekkend en memorabel. Heb ze daarna niet meer live gezien dus alle songs op dit tweede album zijn dus geheel nieuw voor mij. Heb het hele album nu in totaal 1 keer integraal gehoord en alle elementen van 'le pop' zitten hier ook weer in en daar wordt ik blij van. Wederom een hele fijne mix van nummers en de reden waarom ik de muziek van deze vrouwen zo waardeer. Live gaat dit zeker knallen. Toch maar weer eens kijken wanneer ze weer naar Amsterdam komen.

avatar van Nightzack
rtm schreef:

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. 27/5 in Alkmaar, niet zo heel ver van A'dam...

avatar van Ducoz
Lady Marlene is wel mooi gejat van dit nummer:

YouTube - Porcupine Tree - How is your life today

Zo goed als het zelfde (niet de tekst).

Eind dit jaar gaan ze een derde album opnemen. Kan niet wachten, benieuwd of ze vernieuwend genoeg kunnen zijn.