Murs - Love & Rockets, Vol. 1: The Transformation (2011)

Label: BluRoc

12. 316 Ways
  13. Animal Style
Remember 2 Forget

Harco
Ben wel benieuwd, geheel geproduceerd door Ski Beatz.

avatar van -marco-
Kijk hier ook wel naar uit! Remember 2 forget is iig

avatar van Dakduivel
Dope interview met Murs over o.a. de totstandkoming van dit album en stripboeken.

avatar van Rhythm & Poetry
Echt een hele goede plaat van Murs en Ski Beatz, Murs haalt gewoon weer zijn hoge niveau - hij is nogal een wisselvallige rapper, dus het is altijd maar de vraag wat het niveau is dat hij haalt op een plaat - en Ski Beatz zorgt voor een heerlijke instrumentale onderlaag.

avatar van thgryda
Klinkt inderdaad erg goed. Ik wist niet eens dat deze eraan zat te komen en als dat wel zo was dan nog zouden de verwachtingen niet al te hoog liggen. Zoals R&P aangeeft komt murs nogal eens aanzetten met matige projecten al was varsity blues II wel vet. Dit album heeft wel een andere stijl maar het klinkt allemaal fijntjes, met remember to forget als uitschieter uiteraard al is animal style ook een erg hard verhaal.

avatar van Delars
Wow dit is echt hard.

avatar van maxinator
Dit klinkt moeilijk vies.

avatar van FlyLo
Jammer van die paar missers als 67 Cutlass, SKIBEATZ en in mindere mate Life And Time. De rest is namelijk van een hoog tot zeer hoog niveau.

avatar van thgryda
Inderdaad flylo, ik dacht em te verhogen naar 4.5 maar 67 cutless & skibeatz vind ik ook minder. Maar aangezien meer dan 80 procent van het album zoals jij al aangeeft goed tot zeer goed is ga ik zeker niet lager dan 4

avatar van Jordyp
Laten we het inderdaad positief houden, want nummers als Remember To Forget, Eazy-E

avatar van Nr.4
Ben er niet zo enthousiast over, mist de nodige pit. 316 Ways, Eazy-E, Dream on en Remember 2 Forget vind ik wel erg sterk. De overige beats stel ik me zo voor dat als daar Curren$y overheen rapt, het een stuk vermakelijker is (ook al heeft die inhoudelijk amper wat te melden itt Murs). Vind de match Ski Beatz - Murs niet zo na 4 keer luisteren.

avatar van Anne Maaike
De combinatie Murs en Ski Beatz vind ik juist wel heel erg geslaagd. Het is het eerste echte interessante project van Murs sinds een aantal jaren wat mij betreft.

Harco schreef:
geheel geproduceerd door Ski Beatz.
Eén nummer niet: nummer drie is geproduceerd door Embassy the Hitmaker en Royal P.

Edit: niet nummer drie maar het laatste nummer dus.

avatar van FlyLo
Discogs zegt dat dat nr 13 is?
edit: en het album zelf ook

avatar van MJ_DA_MAN
Klopt; UGHH zegt nummer drie maar het staat dus idd in het boekje en ook op de achterkant.

Ik probeer Murs telkens weer, maar ik vind 'm opnieuw een hele gemiddelde (standaard) rapper. Niet slecht, maar ook niet boeiend. Volgens mij voer voor echt hiphop-liefhebbers, niet iemand die de scene ontstijgt.

avatar van Dakduivel
In dat geval ben ik blij dat ik de scene niet onstijg.

avatar van Rhythm & Poetry
Hoewel Murs een aantal bijzonder sterke soloplaten op zijn naam heeft staan, zijn vooral een aantal albums die hij samen met één producer maakte van het hoogste niveau. Een voor de hand liggend voorbeeld is Murs 3:16 (9th Edition) met 9th Wonder, maar ook de drie cd's die hij met collegarapper Slug (als Felt) maakte - op beats van respectievelijk The Grouch, Ant en Aesop Rock) - doen daar niks voor onder. Zijn nieuwste project, Love & Rockets, Vol. 1: The Transformation, wordt vrijwel volledig geproduceerd door Ski Beatz: met de verwachting dat ook deze samenwerking tussen Murs en een topproducer een succes is.

En dat is, niet geheel verrassend, het geval omdat Murs tijdens zijn gehele discografie al heeft aangetoond het best te gedijen op speelse, veelzijdige beats die doen denken aan volle live-instrumentaties. En Ski Beatz, die onder meer verantwoordelijk is voor de hiphopklassiekers Dead Presidents II van Jay-Z en Luchini AKA This Is It van Camp Lo, is een producer die er niet vies van is veel organische lagen in zijn instrumentaties te verwerken. Op papier kon de combinatie van Murs en Ski Beatz al niet mis gaan, in de praktijk laten beiden heren zien elkaar naadloos te kunnen aanvullen.

Want beide heren doen waar ze het best in zijn. Voor Murs is dat het vertellen van diverse verhalen op een beheerste manier, maar met bijpassende emotie. Een mooi voorbeeld is het haast psychopathische 67 Cutlass waarbij hij uiteindelijk, zij het wat ongelukkig, een politieman ombrengt en met het lichaam in zijn kofferbak zijn weg vervolgt. Een achtbaan aan emoties is het gevolg: angst, irritatie en triomf volgen elkaar snel op. Murs blijft weliswaar in hetzelfde tempo rappen, maar past zijn stem qua toonhoogte aan. Ook op tracks als Eazy-E en Animal Style zorgt de rapper voor veel variatie qua intonatie. Op eerstgenoemd nummer rapt hij met veel passie en trots over hetgeen een aantal rappers of rapgroepen (zoals Hieroglyphics en N.W.A.) uit Californië hebben gepresteerd, terwijl de laatste track wordt gekenmerkt door een oprechte Murs die over het leven van enkele homoseksuele vrienden rapt.

Ski Beatz zorgt daarbij voor passende producties. En dus zijn ook deze veelzijdig. Op het eerder genoemde Eazy-E klinkt een bijpassend triomfantelijk pianoloopje, terwijl de beat verder juist wat rustiger is dan op het gros van de nummers het geval is. Door deze instrumentatie wat simpeler te houden, doet het wat denken aan een oldschoolbeat, wat het uitermate geschikt maakt als ode aan de grondleggers van de Westcoasthiphop. Zoals gezegd gaat Ski Beatz op de overige nummers wat moderner te werk. Zo kent Remember 2 Forget een melodieuze gitaarrif in combinatie met een echoënde stemsample en krijgt de drummachine op 316 Ways het na enkele rake klappen flink te verduren.

De beats hebben, dankzij het veelzijdige samplegebruik, gemeen dat ze vrijwel allemaal klinken alsof ze door een hiphopband zijn ingespeeld, mede doordat Ski Beatz niet al te veel elektronische effecten toepast. En Murs voelt zich, zoals gezegd, hoorbaar thuis op dit soort energieke producties, temeer omdat de rapper er niet voor schroomt zijn emoties te uiten. Doordat de samenwerking zo goed uitpakt stemt de albumtitel ook tevreden: het Vol. 1-gedeelte doet vermoeden dat er een vervolg op Love & Rockets zit aan te komen, en dus kunnen alle Murs- en Ski Beatz-liefhebbers hun handjes dichtknijpen.

Bron: Hiphopleeft

avatar van thgryda
Wow erg on point deze review, beetje een onderschatte plaat dit

avatar van MJ_DA_MAN
Teleurstellende plaat, qua producties dan (gastartiesten zijn trouwens ook niet bepaald geweldig). Murs doet wat je van hem verwacht, maar Ski Beatz geeft hem zelden de kwalitatieve muzikale ondersteuning die hij verdiend. Geen slechte plaat, maar ook niet meer dan dat. Murs moet maar weer eens een album met diverse producers gaan maken want Ski Beatz en 9th Wonder (en eenmaal Aesop Rock) kunnen hem niet (meer) genoeg bieden qua beats.

Rene1979
Ski Beatz ken ik nog goed uit de jaren 90 en vond ik altijd dope. En ja Murs heeft alleen op zijn laatste plaat echt telleurgesteld ga toch eens luisteren.

avatar van -marco-
Rene1979 schreef:
En ja Murs heeft alleen op zijn laatste plaat echt telleurgesteld.

uhm Ik noem Varsity Blues 2 !!! Niet echt telleurstellend als je het mij vraagt, maar denk dat jij dat akkefietje met Terrace Martin bedoelt

Rene1979
Ja dat akkefietje bedoel ik Co:) Ik begreep dat deze op vinyl komt dus dat wordt een must-buy

avatar van He$$el_01
Waarom heb ik dit album nooit in zijn geheel beluisterd? 316 Ways is ongelofelijk lekker.

avatar van Harderwiek
Bijna net zo lekker als Remember 2 Forget, yep.

avatar van Septua
Komt er ooit een deel 2? Heb erg veel genoten van dit album.

Septua schreef:
Komt er ooit een deel 2?
Ja, maar is na het uitkomen van dit album niks meer van vernomen. Murs is momenteel bezig aan zijn nieuwe album Mursday dat in de zomer uit moet komen (via, verrassend, Strange Music).