Tom Morello the Nightwatchman - World Wide Rebel Songs (2011)

Folk / Rock
Label: New West

1. Black Spartacus Heart Attack Machine (3:31)
  2. The Dogs of Tijuana (3:28)
  3. It Begins Tonight (3:01)
  4. Save the Hammer for the Man (5:17)

met Ben Harper

5. The Fifth Horseman of the Apocalypse (4:36)
  6. Speak and Make Lightning (3:56)
  7. Facing Mount Kenya (4:03)
  8. The Whirlwind (3:59)
  9. Stray Bullets (4:03)
  10. Branding Iron (3:51)
  11. World Wide Rebel Songs (3:03)
  12. God Help Us All (3:58)
  13. Union Town (3:09)
De nieuwe van Tom Morello! Blij dat ie nu ook op musicmeter staat, want dat verdiend dit album wel. Tom gaat door op hetzelfde elan als zijn vorige albums, maar vind deze toch precies weer iets ritmischer.

Heerlijk stukje protestmuziek toch?

avatar van Oldfart
Op de Luisterpaal

avatar van Germ
Germ (crew)
Lekker album!
Niet al te veel gedoe.. Gewoon goede songs, dito gitaarspel en mooie teksten.
Mijn pakkie-an kortom.

Germ schreef:
Tom Morello is toch gewoon een bekende rockster?

Dat is nu een vraag die ik me ook regelmatig stel...
Mss omdat Rage Against The Machine fans liever een ander stijl muziek horen en omdat Tom in dit genre onbekend is? Al bij al... z'n solo albums mogen zeker wat meer gehoord worden! Alles zit goed in elkaar!

avatar van ChiefRocka
Germ schreef:
Lekker album!
Niet al te veel gedoe.. Gewoon goede songs, dito gitaarspel en mooie teksten.
Mijn pakkie-an kortom.

Tom Morello is toch gewoon een bekende rockster?

Het eerste album werd als het goed is natuurlijk ook uitgebracht onder de naam 'the Nightwatchman'. Zonder een vermelding van de naam Tom Morello erbij. En wat je veel ziet is dat men simpelweg niet bekend is met z'n alias.

Daarnaast zal het inderdaad (zoals hierboven al aangegeven) ook erg meespelen dat vooral de eerste 2 albums een hele andere stijl zijn dan dat de fans van Tom Morello gewend zijn.

avatar van ChiefRocka
Het is weer een lekker album van Tom Morello. Met de vorige 2 albums verraste hij me al positief. Met de vorige 2 albums liet hij al zien erg geschikt te zijn voor folk. Met dit album gaat hij weer terug op het iets stevigere werk. De elektrische gitaar word er weer bij gepakt. En op momenten horen we weer de typische effecten voorbij komen waar Morello om bekend staat. Morello heeft met het album een mooie mix van folk invloeden en wat hardere rock weten te combineren. En waar bij Rage Against The Machine het Zack de la Rocha was die geroemd werd om de politiek geladen teksten. Laat Tom Morello hiermee zien dat hij dit zelf ook zeker beheerst. De afwisseling die binnen het album voorkomt is een kenmerk om te bewonderen. Nooit eerder hoorden we zoveel verschillende kanten van deze artiest. Morello's kwaliteiten als gitarist zijn wel bekend. Wat zijn zang betreft zal men wat meer verschillen kwa mening. Persoonlijk kan ik z'n stem wel waarderen. En past z'n gekozen manier van zingen wel bij de meeste nummers. Lekker album, geen topper, maar het laat wel goed zien dat Tom Morello veel meer kan dan alleen gitaar spelen.