Tim Buckley - Starsailor (2011)

Alternatieve titel: The Anthology

31. I Must Have Been Blind
  32. Jungle Fire
  33. I Had a Talk with My Woman
avatar van bikkel2
Net gekocht voor 5 Euro. Nog aan het beluisteren, maar wat ik tot nu toe hoor is prachtig.

Stem + toelichting komt eraan.

avatar van bikkel2
The Story Of Tim Buckley.

Eigenlijk kende ik de naam oppervlakkig. Via zoon Jeff eigenlijk geinteresseerd geraakt in deze man.
Tim werd maar 28 jaar, kende dus een relatief korte loopbaan. Echt helemaal doorgebroken op grote schaal is hem nooit gelukt.
Het zal met de eigenzinnig en wispelturigheid van zijn werk te maken hebben gehad.
Begonnen als een folkzanger die ingetogen fraaie liedjes schreef , maar dit per album ombouwde naar een stijl die niet erg voor de hand lag.
Buckley stoeide met avant garde, een soort free jazz, zelfs funk en rock, en moeilijk te doorgronden zweverige kunststukjes die verbazend goed inelkaar steken.
Met als ultieme wapen die stem. Helder, hoog, laag, en onmogelijke octaven. Buckley kon het allemaal.
Van de periode 1966 t/m 1974 (hij stierf in Juni 1975 aan een overdosis) is deze dubbelcd een bloemlezing.
Vaak fraaie songs, uigebalanceerd, in het begin vaak wat orchestraler, acoustisch en later de volkomen onvoorspelbaarheid in de liedjes, die soms makkelijk tot de 10 minuten klokte.
Zijn avant garde kant pakt mij nog niet echt. Een song als Come Here Woman bijvoorbeeld vind ik tamelijk zwaar op de hand.
Hij raakt mij voornamelijk met de ingetogenheid, de gemeende emotie.
Een song als Cafe bijvoorbeeld heeft een beklemmende schoonheid.

Het is een hele zit deze compilatie en het vergt denk ik wat tijd om alles door te laten dringen.
Maar Buckley was een ongekend talent en het meeste van de 33 songs bevalt vrij goed.
Juist de afwisseling en de drang naar het experiment was een heel sterk punt van de betreurde Amerikaan.
Jeff had het niet van een vreemde.

Voorlopig een vette 4 met een mogelijke verhoging in de toekomst, en wellicht een voorbode tot aanschaf reguliere albums. Ik heb ondertussen de stemmen en stukjes doorgenomen.

avatar van LucM
Een interessante compilatie omdat het alle fases in Buckley's loopbaan laat horen en zijn veelzijdigheid aantoont. Begonnen als folky singer-songwriter om dan te experimenteren met jazz en avant garde.

Zijn soepele stem is zijn grootste troef. Uiteindelijk hoor ik zijn meer ingetogen songs het liefst omdat hij zijn emoties daar het meest liet horen en de melodie en tekst daar nog het meest vooraan stonden. Zijn latere nummers zoals Starsailor en Come Here Woman zijn mij wat te experimenteel maar ik heb respect voor zijn drang naar avontuur. Zijn eerste 2 studioalbums en Happy Sad bezit ik reeds en zijn zeer aan te raden, ik zal misschien nog andere albums van hem aanschaffen. Toch een boeiende artiest die te eigenzinnig blijkt te zijn om commercieel hoge ogen te gooien, temeer omdat hij veraf stond van de heersende trends in die tijd.

avatar van bikkel2
Begint steeds beter te bevallen deze compilatie. Dit was toch wel een groot artiest hoor.
Ik draai deze steeds regelmatiger.

Binnenkort maar eens naar de plaatselijke platenboer die de reguliere albums op voorraad heeft, of kan bestellen.

avatar van bikkel2
Vandaag maar weer eens aangehoord en het is wel een puike compilatie hoor.
Enig smetje ( en dat viel mij al eerder op) is dat de trackvolgorde een wat onsamenhangend beeld geeft.
Regelmatig is het contrast wat te groot.
Van een onschuldig pril klein liedje zo de avant-garde / jazz in.
Het zegt veel.over de veelzijdigheid van deze rasartiest , die naarmate zijn loopbaan vorderde steeds meer voor alternatieve stijlen koos.
Die latere "moeilijkere richting" begint mij overigens steeds beter te bevallen.

Zal.ik dan toch maar...............

avatar van bikkel2
Halfje verhoogd, want ook Buckley's experimentelere fase begint mij steeds beter te bevallen.
Enigzins jammer blijft dat deze compilatie niet chronologisch is.
Eigenlijk is dat aangaande het verloop van zijn korte, maar boeiende loopbaan wenselijk.
Hij begint als een creatief singer/ songwriter met een folky inslag en wat lichte psychedelia, maar neigt uiteindelijk steeds meer naar donkere puurdere songs waar jazzachtige structuren gebruikt worden.
Vanaf Starsailor gaat Buckley een meer avant garde richting uit, waar zijn geweldige stem een aanvullend instrument is.
Alles komt hier wel een beetje langs en de verschillen zijn in korte tijd groot.
De verandering in zijn stem, de muzikale en composorische richtingen en de groei.

Het is een verzamelaar die boeit, maar als evt instapper ook wat verwarring zaait.
Maar mooi is het allemaal wel.