Shirley Bassey - The Greatest Hits (2000)

Alternatieve titel: This Is My Life

Label: EMI

1. Diamonds Are Forever (2:41)
  2. History Repeating (4:04)

met Propellerheads

3. Big Spender (2:00)
  4. Kiss Me Honey Honey (Kiss Me) (1:59)
  5. Moonraker (3:12)
  6. Something (3:35)
  7. For All We Know (2:46)
  8. Never Never Never (3:39)
  9. Light My Fire (3:33)
  10. I (Who Have Nothing) (2:41)
  11. (Where Do I Begin) Love Story (3:16)
  12. As I Love You (2:19)
  13. I'll Get By (As Long as I Have You) (2:51)

met The Rita Williams Singers en Geoff Love & His Orchestra

14. Climb Ev'ry Mountain (3:11)

met Geoff Love & His Orchestra

15. As Long as He Needs Me (3:00)

met The Rita Williams Singers

16. You'll Never Know (Just How Much I Love You) (3:05)

met The Rita Williams Singers

17. What Kind of Fool am I (3:19)
  18. If You Go Away (Ne Me Quitte Pas) (4:35)
  19. What Now My Love (2:55)

met Nelson Riddle and His Orchestra

20. Goldfinger (2:51)
  21. The Greatest Performance of My Life (3:30)
  22. This Is My Life (3:16)
avatar van musician
Ik ben erg benieuwd hoe het zou zijn om de hele collectie Shirley Bassey cd's uit de periode 1959 tot 1979 te hebben. Ongetwijfeld zullen daar verzamelaars/liefhebbers voor zijn.

Ik beperk mij tot af en toe een Greatest Hits met, over het algemeen, overbekende nummers. Waarbij af en toe de hunkering naar haar magistrale vocalen ook een rol spelen. Eigenlijk kent ze haar gelijke niet op dat vlak.

De combinatie van haar stem met de orchestrale aanpak van haar nummers (vooral covers) is huiveringwekkend goed gedaan. Tel daar dan de samenwerking met John Barry bij op en je krijgt klasse songs; in het genre dan waar Bassey in opereert.

Tot drie keer toe mocht Bassey (met Barry dus) haar imponerende vocalen los laten op (inmiddels oude) James Bond films, Goldfinger, Diamonds are forever en Moonraker. Haar stem dringt zo diep door in je lijf dat de Bond-films al op voorhand óók al indrukwekkend waren, alleen al door haar titelsong aan het begin van de film.

Deze compilatie is vooral aardig omdat alle nummers aan gelijkwaardige criteria (orchestrale begeleiding) voldoen en dus een mooie soort van eenheid vormt. Dat geldt overigens ook voor This is my life, dat de meesten zullen kennen als disco-uitvoering uit 1979.

Wie de 'echte' This is my life op deze verzamelaar hoort, begrijpt dat de Bassey fans reden hadden om te brommen, ze waren met het origineel wel beter gewend.

Voor het overige slaagt Bassey er in om (overbekende) covers een geheel eigen karakter te geven, een geheel eigen draai. Prachtige versies van Something (Beatles), Light my fire (Doors) en I who have nothing.