Elton John - Jump Up! (1982)

Label: Rocket

1. Dear John (3:29)
  2. Spiteful Child (4:12)
  3. Ball & Chain (3:29)
  4. Legal Boys (3:09)
  5. I Am Your Robot (4:44)
  6. Blue Eyes (3:25)
  7. Empty Garden (Hey Hey Johnny) (5:07)
  8. Princess (4:57)
  9. Where Have All the Good Times Gone? (3:59)
  10. All Quiet on the Western Front (6:00)
blue eyes blijft een juweeltje

avatar van Poeha
Zeker weten!

En het enige andere echt goede nummer hier is Dear John.

De tracks 2, 4 en 9 gaan ook nog wel, maar voor de rest is het terecht één van de allerminste albums van Elton.

2,5* van mij.

En dat is laag, want ik ben een groot Elton fan.

Pieter Paal
'Blue eyes' doet mij aan Julio Iglesias denken.

EVANSHEWSON
Dear John en het suikerzoete Blue Eyes (in zijn geval Blue Aars ?) zijn de betere tracks, o ja, Empty Garden is zeker ook nog een goede song, de rest is om nogal gauw - - te vergeten, en die hoes is spuuglelijk, die kleurtjes, mijn god!

**1/2 en dat voor een redelijke fan, maar helaas, hij moet maar zijn best blijven doen!

avatar van kaztor
Schitterende cover!

avatar van Song4Guy
Een van de eerste albums die ik kocht van Elton. Ik vond hem tegenvallen na The Fox 1981. Eigenlijk vind ik alleen Blue Eyes er met kop en schouder er boven uit steken.
Opvallend op het album is wel het drumwerk van Jeff Porcaro (Toto)
o.a.in Princess (vooral aan het einde) en Empty Garden.
Track 6 t/m 10 (ja 5 nummers!) heb ik nog op een single staan.

avatar van devel-hunt
Dat Elton een neus heeft voor het uitbrengen voor goede singles blijkt hier ook weer. Blue eyes is in al zijn eenvoud een schitterend hopeloos romantisch nummer. Net zoals Empty Garden dat ook is, een tranentrekkende mooie ode aan Lennon. Helaas kunnen de andere nummers nog niet in de schaduw van die twee diamanten staan.

avatar van gaucho
Ja, Elton is hier duidelijk op zijn retour. Dit album kan niet in de schaduw staan van zijn reeks meesterwerken uit de jaren zeventig. Het is meer pop dan rock, zoals vrijwel alle muziek van Elton na 1976. Goedgemaakte, maar veilige popmuziek, gericht op de grote massa. Maar desondanks is het niet gespeend van kwaliteit.

Blue eyes was de terechte eerste single en een top-10 hit. Een zwijmelnummer, maar wel een mooie. De uitschieter is hier echter het aan John Lennon opgedragen Empty garden, wat de tweede single was. Mooie tekst, mooie melodie, mooie uitvoering. Hij rockt nog even beschaafd in het scheidingsnummer Legal boys (mede geschreven met de van de musicals bekende Tim Rice) en Dear John, maar verder houdt het niet over, met I am your robot als dieptepunt.

Eigenlijk gaat deze plaat als een nachtkaars uit, al hoor ik in het fraaie slotnummer nog even een opleving. Net genoeg voor een voldoende.

avatar van Bill Evans
Princess ken ik van de verzamelaar Love Songs (1982). Leuk, vrolijk nummer.