R.E.M. - Part Lies, Part Heart, Part Truth, Part Garbage 1982-2011 (2011)

Label: Warner Bros.

1. Gardening at Night (3:29)
  2. Radio Free Europe (4:04)
  3. Talk About the Passion (3:20)
  4. Sitting Still (3:17)
  5. So. Central Rain (3:15)
  6. (Don’t Go Back to) Rockville (4:32)
  7. Driver 8 (3:24)
  8. Life and How to Live It (4:07)
  9. Begin the Begin (3:29)
  10. Fall on Me (2:51)
  11. Finest Worksong (3:49)
  12. It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine) (4:08)
  13. The One I Love (3:18)
  14. Stand (3:12)
  15. Pop Song 89 (3:05)
  16. Get Up (2:40)
  17. Orange Crush (3:53)
  18. Losing My Religion (4:29)
  19. Country Feedback (4:09)
  20. Shiny Happy People (3:47)

met Kate Pierson

21. The Sidewinder Sleeps Tonite (4:08)
  22. Everybody Hurts (5:18)
  23. Man on the Moon (5:13)
  24. Nightswimming (4:17)
  25. What’s the Frequency, Kenneth? (4:01)
  26. New Test Leper (5:25)
  27. Electrolite (4:06)
  28. At My Most Beautiful (3:33)
  29. The Great Beyond (5:06)
  30. Imitation of Life (3:57)
  31. Bad Day (4:06)
  32. Leaving New York (4:49)
  33. Living Well Is the Best Revenge (3:13)
  34. Supernatural Superserious (3:24)
  35. Überlin (4:15)
  36. Oh My Heart (3:21)
  37. Alligator, Aviator, Autopilot, Antimatter (2:45)

met Peaches en Lenny Kaye

38. A Month of Saturdays (1:40)
  39. We All Go Back to Where We Belong (3:35)
  40. Hallelujah (3:41)
pintjebier schreef:
En eigenlijk weet ik niet hoe het klinkt. Als het opstaat gaat de radio 5 minuten op mute. Ik heb er met tegenzin een punt bij gedaan, maar vind dat ik de punten mag geven die ik wil geven.

Nee zo werkt het niet hier op Musicmeter. Je moet een plaat minimaal één keer helemaal hebben beluisterd en dan voor jezelf een oordeel kunnen vellen. Dus in dit geval is het het beste als je deze plaat of helemaal luistert (maar je geeft aan dat 5 minuten al lang is) of je stem weg haalt.

avatar van timhardt
En ik - als doorwinterde REM fan, mis carnival of sorts, Verder geen score, tem monster kan je niets verkeerd kopen.

Over de titel lees ik net het volgende:
"And where did they get the title from, you may ask? It came from a quote by Peter Buck in 1988, "R.E.M is part lies, part heart, part truth and part garbage.""

Het schijnt dat de verpakking de inhoud geen recht doet en dat het boekje zelfs bij één van de discs is gepropt. Nu gaat het allereerst om de muziek, maar bij een eindverzamelaar verwacht je toch ook een mooie verpakking met uitgebreide toelichting.

Los
Ik ben het met West eens. De verpakking is niet goed. De liner notes zijn wel goed, maar het boekje is inderdaad bij een cd gepropt terwijl daar eigenlijk geen plek voor is. Ook is de zijkant niet goed gevouwen.
Allemaal onzin natuurlijk dat je daar over zou vallen, maar ik zou het toch jammer vinden als je laatste overzichts-cd slordig verpakt is.
En we zeuren natuurlijk graag he? Moet wel leuk blijven.

avatar van pintjebier
Hopla, stem weggehaald, hoewel ik de meeste deuntjes wel ken. Nu wachten op een lucratieve reünie-tour en de live cd.

Netjes hoor, pintjebier. Aan de andere kant: als je de meeste deuntjes kent, dan is het weer een ander verhaal...
Ze verwachten trouwens geen live cd, omdat er recent al 2 uitkwamen. En die reünie-tour: het is op zich al maf dat ze geen afscheidstour doen. Maar ja, wie weet later dan wel de reünie-tour.

Over deze verzamelaar: mijn voorkeur blijft uitgaan naar And I Feel Fine... (I.R.S. Years) & In Time (1988-2003), hier de nummers tot en met 30, daarop 40 tracks en met de bonus cd's zelfs meer (zoals Drive live). Er ontbreekt hier te veel t/m 2003 en er staat wel heel weinig op van 2004-2011.

avatar van thetinderstick
Mooie verzamelaar die een mooi overzicht geeft van het oeuvre van R.E.M. van het prille begin tot het einde. Natuurlijk kun je altijd discussiëren over de tracklist, maar zoals eerder werd opgemerkt moeten in ieder geval alle grootste hits en meest geliefde nummers er op staan. En daar zijn ze toch een paar keer in de mist gegaan. Het is fantastisch dat albumtracks 'Life and How to Live It', 'Country Feedback' en 'New Test Leper' er op staan, want die zijn zeer geliefd door de fans. Maar er zijn nummers waar ik, hoe goed ik zo ook vind, wat meer moeite mee heb.

Nummers die opvallend ontbreken en die er eigenlijk op hadden moeten staan:
- Carnival of Sorts (Chronic Town)
- Perfect Circle (Murmur)
- Cuyahoga (Life's Rich Pageant)
- World Leader Pretend (Green)
- Drive (Automatic for the People)
- Bang and Blame (Monster)
- E-bow the Letter (New Adventures in Hi-Fi)
- Daysleeper (Up)

Nummers die er wel op staan, maar naar mijn idee minder essentieel zijn dan bovenstaande nummers:
- Sitting Still
- Begin the Begin
- Get Up
- the Sidewinder Sleeps Tonite
- Bad Day
- Alligator Aviator Autopilot Antimatter
- A Month of Saturdays

(de andere twee nieuwe nummers vind ik trouwens zeer de moeite waard, voor 'Hallelujah'!)

Hoe dan ook, een fantastische verzamelaar. Voor de jaren '80 is 'And I Feel Fine' inderdaad een betere keus. 'In Time' is dan weer incompleet voor wat betreft de Warners jaren, want die is uit 2003 (dus de laatste 3 albums zijn niet vertegenwoordigd).

De meeste compilaties komen uit aan het eind van het jaar, dus vlak voor de feestdagen.
Wie weet komt of is er al een editie uit met een bonus CD met ontbrekende nummers.
Hun eerste label IRS heeft hun reguliere albums een keer opnieuw uitgebracht met bonus tracks. Ik denk dat Warner Bros. ook zoiets zal gaan doen en dat al die non album rarities en afwijkende single-versies etc. ook weer zullen opduiken.
Van R.E.M. beluister ik liever het reguliere albumwerk. Toch heb ik ook de verzamelaars Eponymous, Singles Collected en In Time in mijn collectie. Ik twijfel nog of ik deze nu wel of niet zal aanschaffen. De single We All Go Back to Where We Belong is in ieder geval prachtig.
Het laatste reguliere album van Paul Simon staat wat hoger op mijn verlanglijstje.

Ook "Turn you inside out " (van Green) had er op gemogen

avatar van Snakeskin
bitterweinig stemmen voor één van de beste bands van de afgelopen decennia.

Veel mensen stemmen niet op verzamelaars. Er zijn ook bijna geen met echt veel stemmen op de site. Zelf stem ik over het algemeen ook niet op artiest-verzamelaars.

avatar van devel-hunt
Ik stem er toch maar op, R.E.M heeft een ouvere bij elkaar gespeeld waar je U tegen zegt...Bravo en rust zacht

avatar van Funky Bookie
Deze verzamelaar biedt een mooi overzicht van het rijke oeuvre. Al had het van mij wat completer gemogen. R.E.M. was een uitstekende band en dat wordt hier bewezen.

Ik mis eigenlijk alleen Radio Song en Drive.
Verder een hele complete verzamelaar !