Squeeze - Cool for Cats (1979)

Label: A&M

1. Slap & Tickle (4:00)
  2. Revue (2:31)
  3. Touching Me, Touching You (2:25)
  4. It's Not Cricket (2:34)
  5. It's So Dirty (3:09)
  6. The Knack (4:33)
  7. Hop Skip & Jump (2:47)
  8. Up the Junction (3:11)
  9. Hard to Find (3:36)
  10. Slightly Drunk (2:42)
  11. Goodbye Girl (2:59)
  12. Cool for Cats (3:39)
  13. I Must Go * (2:16)
  14. Ain't It Sad * (3:27)
Pieter Paal
'Slap & tickle', 'Up the junction', 'Goodbye girl' en het titelstuk springen er echt uit.

Klinkt een beetje als een beschaafde Madness, met de later overbekende Jools Holland.

Mmm beschaafde Madness, heeft niets met Ska te maken, Madness mocht willen dat ze een song hebben geschreven als Up the junction, briljant, staan een paar prachtige liedjes op zoals Cool for Cats, up the junction, slap & tickle.
Typisch brits,

avatar van gaucho
Grootfaas schreef:
Typisch brits,

Nou heeft Madness ook wel een aantal briljantjes op zijn naam staan, dus daar hoor je mij niet over klagen. Maar de vergelijking gaat inderdaad mank. Dit is gewoon (h)eerlijke pure pop, gespeeld door een prima bandje dat zijn muziek functioneel en to-the-point weet te houden.
Grootfaas noemt hierboven wel de drie nummers die er naar mijn idee bovenuit springen. De rest is minder, al wordt het nergens slecht. Allerminst zelfs. Maar het beste moest nog komen...

gaucho schreef:

Yep Madness heeft ook hele fijne tracks gemaakt, Embarrassement, My girl, our house, baggy, prachtig idd.

Mijn mening is alweer 10 jaar oud, blijkbaar moest ik toen duidelijk aan Madness denken, en om eerlijk te zijn, veel indruk heeft deze plaat op mij niet gemaakt, eigenlijk misschien maar een keer daarna nog gedraaid, dus misschien heb ik ondertussen wel een andere mening.
Jools Holland vond ik vooral goed bij Uncertain Smile van The The, en ik denk dat dit wel zijn bekendste werk is, al zal het merendeel hem kennen van zijn televisieprogramma.
Van dit album maakt alleen het titelnummer echt indruk, maar het was voor mij zeker geen hoogvlieger; eind jaren 70 gebeurde er muzikaal gezien voor mij veel meer boeiendere dingen.