Edan - Beauty and the Beat (2005)

Label: Lewis

1. Polite Meeting (2:16)
  2. Funky Voltron (2:16)

met Insight

3. I See Colours (2:30)
  4. Fumbling over Words That Rhyme (2:55)
  5. Murder Mystery (2:02)
  6. Torture Chamber (3:12)

met Percee P

7. Making Planets (2:54)

met Mr. Lif

8. Time Out (1:07)
  9. Rock and Roll (3:16)

met Dagha

10. Beauty (3:20)
  11. The Science of the Two (3:33)

met Insight

12. Smile (2:15)
  13. Promised Land (2:24)
avatar van Gyzzz
Ik vind hem na 20 keer nog steeds geniaal!

avatar van thomzi50
Ik vind hem zelfs steeds beter worden..

avatar van Chrisseh
Ik heb er na het concert steeds meer aandacht/waardering voor.

avatar van Jacktherapper
Ontzettend goed album. Lekkere flauwe intro voor een lekker zomers trackje met Insight, waarin een super tof samenspel wordt toegepast. Als I See Colours dan komt, wordt het alleen maar beter. Na de track live gehoord te hebben, waar de beat ook live in elkaar gezet werd is dit echt een geweldige track met een flinke soul erin.

Bij track 4 begint Edan al met Rock & Roll invloedens, lekkere frisse funk op Edan zijn manier (en die is goed !). Als ik bij de Torture Chamber aan kom en de geniale Percee P hoor, weet ik dat het niet meer fout kan gaan met deze plaat. Torture Chamber, Making Planets en Time Out vormen een geweldig midden van dit album.

Dan slaat er alweer een flinke 'ja-knikker-track' de speakers uit, als Dagha schreeuwt: "I'll be the headbanger". HARD. De 2e verse van de track is voor Edan weggelegd, en als je daar alle lof voor wil hebben zou je deze live mee moeten maken, waarbij Dagha alle platenhoezen erbij pakt. Dat maakt van deze track toch wat meer dan als je hem op je CDtje hoort (wat vaker zo is bij live-shows, but you feel me).

Vanaf Beauty t/m Promised Land is het tijd om achterover te hangen, en eens goed te luisteren naar de genie van Edan.
Beauty begint met een lekkere Clint Eastwood vibe, en bouwt uit tot een Edan die zijn eigen Tom & Jerry tijdperk in de beat stopt, beauty.
Twee tracks daarna, Smile, wat een lach en kippenvel veroorzaakt.
De tekst omarmt de beat, en laat hem weer los zodra de beat met een gigantisch pakkende sample eindigt. Dit gevoel word niet minder vervolgd bij de Promised Land, waar mijn beschrijving gelijk is aan die van Smile.

Al met al; een fascinerende plaat van een muzikaal wonder die veel meer
aandacht/waardering
verdient dan wat hij momenteel krijgt.
Muzikaal en lyricaal: top. Een dikke *4,75 voor dit album.

Rene1979
Op aanraden van rob naar gaan luisteren en klinkt erg goed!

avatar van MJ_DA_MAN
Typisch zo'n plaat die al eeuwen (ok, jaren) in mijn wachtrij staat maar nog steeds niet heb gecheckt. Binnenkort maar eens doen (?).

Rene1979
Ja zou ik zeker doen MJ leuke plaat

avatar van MJ_DA_MAN
Ach ja, waarom dan ook niet nu checken. Oordeel volgt.

avatar van MJ_DA_MAN
Tegenvaller na twee luisterbeurten. Vrij hippie-achtig, maar amper slaagt dat soort sample-gebruik helemaal imo. Samples zijn ook van lage (geluids)-kwaliteit en staan vaak te luid ingesteld. Ook soms wat rommelig; zo had Promised Land echt mooi kunnen worden maar wordt het asl een soort mixtape-nummer kapotgemaakt. Maar goed, slecht is het ook niet, het heeft wat leuke momenten (Torture Chamber en wanneer Mr. Lif begint op die beat in Making Planets ). Misschien een groeier, maar voor nu 3*. Had graag ook reactie of het in de ogen van andere users het ook wat rommelig vinden klinken en of bij hun ook de geluidskwaliteit niet al te best is (heb namelijk een pindakaas, maar daar ligt het niet aan volgens mij).

avatar van Pooiertje
Bij mij is de geluidskwaliteit wel ok, maar ik stoor me echt nooit aan een album met slechte geluidskwaliteit, ik kan het soms zelfs heel erg dope vinden.

Rene1979
ook geen last van die geluidskwaliteit.. Maar velen hebben dat ook bij Almighty ik heb het daar ook niet

avatar van MJ_DA_MAN
Nou ja, bedoel meer de geluidskwaliteit van de gebruikte samples. Maar misschien past dat ook een beetje bij deze stijl. En die van Almighty is gewoon matig afgemixt, ook het origineel.

Edit: ik hem de plaat maar bestelt, dus merk het binnenkort zelf wel .

avatar van J.M.
Ben het wel met je eens, en heb zelf ook last van dat geluid. Vind het ook wel rommelig klinken maar niet irritant of slecht. Al is het wel weer een tijdje geleden dat ik deze voor het laatst draaide, zal hem morgen ofzo maar weer is luisteren.

avatar van Gyzzz
Klinkt zeker rommelig, maar ik twijfel er absoluut niet aan dat dat volledig de bedoeling is. Het is juist datgene dat het album zijn vintage jaren '60/'70 geluid meegeeft. Edan strijkt zijn platen bewust niet glad, wat op Primitive Plus nog veel schrikbarender duidelijk wordt dan hier.

Want dat hij zijn apparatuur meer dan beheerst, werd live wel duidelijk.

De hippie associatie heb ik overigens ook niet, maar misschien sluit dat voor sommigen 1-op-1 aan met kleurrijk. Bij momenten zwaar psychedelisch - zoals in Promised Land, zo'n nummer drijft me echt weg het album uit - , dat wel, maar er wordt volgens mij (ik kan het natuurlijk fout hebben - de samplebronnen ken ik namelijk bijna geen van allen) nergens naar de hele hippie-scene gerefereerd.

Maar wat mij eigenlijk de doorslag geeft op dit album, is dat Edan's creativiteit tamelijk grenzenloos is en dat hij niet werkt vanuit al bestaande patronen. Hij doet echt iets nieuws, en dat gebeurt in hiphop niet zo heel erg vaak.

edit: Maar tof dat je hem alsnog besteld hebt MJ, want de eerste paar keer ben ik hem zelf ook nog stukken beter gaan vinden.
edit2: en wat Pooiertje zegt, kan ik helemaal beamen, vooral met de Velvet Underground & Nico, en dan met name bij sommige stukken van Nico's zanglijnen, is de slechte geluidskwaliteit - ook al is die daar behoorlijk onbedoeld - zelfs van grote meerwaarde.

avatar van Gyzzz
Misschien niet geheel toevallig in me opgekomen, die tweede edit, bedenk ik nu, aangezien Edan op zijn concertje fijn een hiphopbeat dwars door een volledig onaangepaste versie van Femme Fatale begon heen te boren. En het nog geniaal klonk ook.

Hij moet het echt hebben van stoffig, krakend samplemateriaal om vervolgens volledig vrij aan te kunnen kneden.

avatar van discipline
Ik kan maar moeilijk in dit album komen staan wel erg mooie nummers op zoals: Beauty, Torture chambers met een Percee P die erg op dreef is Making planets met een erg vette mr lif en Promised land ik moet dit album nog iets vaker luisteren voordat ik een oordeel kan geven

avatar van discipline
Ik geef een 3,5 * voor dit album omdat er hele vette momenten op deze cd staan maar soms kan ik er niet helemaal inkomen

avatar van Sjaakspeare
'Beauty' is een erg interessant nummer. Misschien moet ik mijn lege Calvépot er maar even bijhalen.

avatar van Raul
nu pas voor t eerst gehoord, echt vet album, klinkt heel goed

oordeel volgt later!

edan met zn wacko shit

avatar van discipline
Na een jaar later dit album toch maar weer geluisterd te hebben.
En ik vind 'm nu echt vet! Heerlijke beats en Edan rapt er gewoon erg goed over heen
Ik verhoog 'm naar een 4,5

Rene1979
Deze ook weer eens geluisterd blijft een heerlijk plaatje en heeft een type artwork waar ik van smul..

avatar van Chrisseh
Ja, toffe cover inderdaad.

avatar van Raul
thanks voor de tip iedereen, heel tof album
4 sterren

avatar van maxinator
Dit is echt een fantastische plaat, rappen op psychedelische beats hoe kom je erop? Het mooie is dat het klopt en niet geforceerd aanvoelt maar gewoon vet.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Wat is Making Planets toch een dodelijk nummer... Ik moet deze toch maar wat vaker gaan luisteren.

avatar van waxs
Jammer dat er tot op heden geen vervolg is verschenen op deze fantastische plaat. Edan is immer nog zeer actief en doet bijna jaarlijks Nederland aan in diverse poppodia.

avatar van mayhemblik
Wat een geweldig mooie plaat dit, wauw!