Edan - Beauty and the Beat (2005)

Label: Lewis

1. Polite Meeting (2:16)
  2. Funky Voltron (2:16)

met Insight

3. I See Colours (2:30)
  4. Fumbling over Words That Rhyme (2:55)
  5. Murder Mystery (2:02)
  6. Torture Chamber (3:12)

met Percee P

7. Making Planets (2:54)

met Mr. Lif

8. Time Out (1:07)
  9. Rock and Roll (3:16)

met Dagha

10. Beauty (3:20)
  11. The Science of the Two (3:33)

met Insight

12. Smile (2:15)
  13. Promised Land (2:24)
Zeer prettig album!

Onmogelijk om te beschrijven hoe het klinkt maar hou het maar op DJ Shadow meets Prince Paul meets Woodstock hippies meets 70's rock...of zoiets. En nog veel meer!

Dat had natuurlijk volkomen verkeerd kunnen gaan, ware het niet dat Edan lef en creativiteit tentoonspreid en er uitstekende rappers meedoen (wat helaas vaak niet het geval is bij dit soort nieuwe producties). Vooral die Percee-P spit er aardig op los.

Smetje is dat het een kort album is. Niks mis met die korte tracks (zie Madvillainy), maar dan wel graag wat meer. .

Hoe dan ook, duidelijk een groeiertje, dit.

Kos
Ik begin al aardig te wennen aan het album. Mr. Lif op een heerlijk rockgitaarrifje is toch wel redelijk ultiem .

het oudere werk van Edan is ook zeker de moeite waard

avatar van BoordAppel
Lijkt me typisch iets wat de avontuurlijke rockliefhebbers hier op de site ook kunnen waarderen. Een erg originele plaat dit, misschien nog wel het beste te omschrijven als hippiehop.

Geen idee waar Edan al zijn samples haalt maar het ademt allemaal een jaren '70 sfeertje uit. Edans teksten sluiten er vaak ook goed op aan, psychedelische shit allemaal. Edan is wel een betere producer dan MC, hij heeft niet echt veel variatie in zijn flow maar er is goed naar te luisteren.

Afwisseling komt er in ieder geval genoeg door de gastartiesten waarvan vooral Percee P opvalt. Hij flowt echt als een lawine in volle vaart op Torture Chamber, echt een geweldig nummer. Fumbling Over Words That Rhyme is ook een erg goede track waarin Edan flink aan het namedroppen is en al zijn invloeden en gerespecteerde artiesten opnoemt.

Origineel en vrij wazig album dus. Minpuntje is alleen de lengte, schandalig kort, had nog wel wat meer van deze kwaliteit willen horen.

avatar van T.O.
BoordAppel schreef:

Viel mij ook op toen ik dat nummer hoorde. Moet zeker meer van de man horen.

avatar van Jordy
Erg vet inderdaad, een klein nadeeltje dat de overdadige muziek de lyrics een beetje overschaduwt soms. Benieuwd wat dit album na 10 luisterbeurten doet, hou het voorlopig maar op 4 sterren.

Jordy schreef:

Benieuwd wat dit album na 10 luisterbeurten doet
Steeds minder worden. Ik denk al een beetje aan afwaardering.

avatar van Reijersen
Dit was me een gokje waard. Maar voel me niet echt beloond voor die gok. Op zich is dit geen slecht album, maar het doet me ook niet veel. Mn favoriete nummer is dan toch wel The Science of the Two.
Verderz vind ik t erg middelmatig allemaal. 3 sterren.

avatar van BoordAppel
Middelmatig lijkt me niet de juiste benaming aangezien dit uniek is . Dat het je ding niet is kan ik maar al te goed begrijpen.

avatar van Reijersen
BoordAppel schreef:
Middelmatig lijkt me niet de juiste benaming aangezien dit uniek is .

Ja, ach, het is ook maar mijn bescheiden mening. Het kan me niet echt raken, het doet me nix, misschien moet ik het zo uitleggen.

avatar van Gyzzz
4,0*. De korte duur is een beetje jammer, maar toch weet Edan in die 34 minuten de luisteraar een heleboel te bieden. Nergens wordt het slecht, al is het wel zo dat sommige experimenten (waar dit album toch wel mee volstaat) beter lukken dan anderen. I See Colours, Torture Chamber en Promised Land springen er zo bij de eerste 2 luisterbeurten het meeste uit.

Harco
BoordAppel schreef:
Hij flowt echt als een lawine in volle vaart op Torture Chamber,

Wat fucking heerlijk gezegd.

avatar van waxs
Toen ik deze CD (+/-) een half jaar geleden voor het eerst hoorde ben ik er vluchtig doorheen gegaan en kon het me nog niet echt bekoren.

Maar toen Osiris Apis me ondanks nog eens wees op de genialiteit van dit album heb ik hem de afgelopen 2 weken nog eens aandachtig beluistert en ik vind bij nader inzien toch wel een zeer geslaagd album. De producties zijn wel bijzonder qua sfeer en qua sample gebruik, niet te doorsnee en wel gekenmerkt door een geheel eigen stijl. Vooral op "Making Planets" als Mr. Lif begint is de beat gruwelijk. Maar ook op tracks als "Fumbling Over Words That Rhyme" en "Torture Chamber" is het productie werk uitstekend!

Rhymetechnisch gezien steekt alles ook goed in elkaar, Percee P. komt gruwelijk op die Torture Chamber track, echt niet normaal en ook de andere gastoptredens vullen Edan goed aan. 4*

Social_Mask
Leuk album dit. Leuke, oude samples. Die zorgen voor een lekkere sfeer. Alleen jammer dat de nummers zo kort zijn hier. Meestal vind ik dat geen probleem. Maar net als ik zin krijg in de nummers zijn ze weer afgelopen. Uitschieters zijn Making Planets, I See Colours en Torture Chamber(vind P alleen niet zo gruwelijk als de meeste van jullie, Mr. Lif daarentegen ). Vooral goede producties.

Social_Mask
Murder Mystery Heerlijke jazzy beat, geweldig.

avatar van Chrisseh
De enige die écht lekker vind klinken tot nu toe is Making Planets. Echt een harde track, mede door Mr. Lif. Moet nog wel wat vaker beluisteren, maar tot nu toe is het niet helemaal voor mij.

avatar van Statiegeld
Bijzonder vet album. Dit was voor mij echt een gok aangezien ik meer van de Old School hip-hop ben maar van dit album kan echt wel genieten. Fumbling over Words That Rhyme, Torture Chamber en Making Planets zijn mijn favorieten. Alle nummers zijn eigenlijk allemaal wel vet. Lekkere (aparte) samples. Moet wel zeggen dat de hoogtepunten van dit album dan toch wel de gastartiesten zijn. Edan zelf is niet van wereldklasse.

datdachtikwelja
Heel dope, en enigszins uniek/vernieuwend, album. Alleen het is meer een uit de kluiten gewassen EP gezien de tijdsduur..
Ook altijd lekker om percee p en lif te horen

Gekkenhuis
Zeer aardig albumpje inderdaad. Origineel geproduceerd met rock invloeden. Het album luistert lekker weg, mede dankzij de tijdsduur maar ook door de perfect gekozen samples met Making Planets, Beauty, Promised Land en I See Colours als toppers.

Edan is niet de beste MC, maar als je dan hoort hoe hij niet eens onderdoet voor Percee's geweldige flow op Torture Chamber is het duidelijk dat wel iets in zijn mars heeft.

avatar van J.M.
Eerste luisterbeurt was ik best wel onder de indruk, maar dat is iedere keer wat afgezwakt. Elke luisterbeurt vond ik hem minder worden.
Zal ehm nog een paar keer beluisteren voordat ik ga stemmen.

Percee P komt wel erg dope moet ik zeggen.

avatar van J.M.
Wordt toch 3,5*. De beats vind ik over het algemeen goed maar als MC vind ik Edan toch minder. Gastartiesten zijn wel erg sterk.

Maarten||
Lekker tussendoortje . Origineel. Nummers als I see Colours, FOWTR, Tortutre Chamber, Making Planets & Rock and Roll zijn gewoon van buitengewoon goed niveau .

avatar van Kill_illuminati
Percee P's verse Hij laat zien waarom hij een van de beste flows heeft.

avatar van thomzi50
Waarom dan?

avatar van Stapler
Ja, en waarom laat ie dat niet gewoon horen?

avatar van Kill_illuminati
Stapler schreef:
Ja, en waarom laat ie dat niet gewoon horen?

ik had het verkeerd geformuleerd, maar wat ik werkelijk bedoelde is dat Percee deze track gewoon zo hard killed dat je gewoon niet meer om het feit kan dat hij een van de scherpste flows heeft.

avatar van thomzi50
Ik snapte je al hoor Volledig mee eens trouwens, prachtige verse.

Stephanoes
Eigenlijk heeft dit album alles in zich om een underground classic te worden, maar toch is het Edan niet gelukt. De beats zitten sterk in elkaar, de spitsvondige verses worden indrukwekkend ten gehore gebracht, maar deze plaat begint mij toch echt te snel te irriteren om geschiedenis te schrijven. Gave artwork, trouwens!

avatar van Osiris Apis
Stephanoes schreef:
Gave artwork, trouwens!

Ik heb hem op vinyl

avatar van Pooiertje
De eerste luisterbeurt dacht ik echt: wow! Echt geniaal!
De tweede luisterbeurt dacht ik: nog steeds heel goed, maar wel een stukje minder
De derde luisterbeurt: nog steeds wel goed maar alweer een stukje minder
en de 4e: hetzelfde
Echt album dat per luisterbeurt slechter wordt
Kortom: gewoon 1x luisteren en daarna nooit meer