Bass Communion - Cenotaph (2011)

Electronic
Label: Headphone Dust

1. Citadel (Q) (19:09)
  2. Carrion (U) (21:19)
  3. Cenotaph (R) (19:01)
  4. Conflux (N) (17:49)
avatar van Ducoz
Ook een nieuwe Bass Communion in aantocht? Had Wilson niet genoeg aan handen met Grace for Drowning?

Creatieve geest!

avatar van Gloeilamp
Ja die man brengt echt veel uit! Er is dit jaar ook al een nieuwe Blackfield verschenen. Ik ben benieuwd!

avatar van dynamo d
Ik had deze toegevoegd maar omdat ik vraagje kreeg of label wel klopte was ik te laat met de correctie en staat-ie nu op naam van een crew-lid. Soms vind ik MuMe wat flauw.

avatar van Deheerbaltjes
Iets zegt me dat dit echt geweldig gaat worden, vind de album cover wel erg mooi.

avatar van codex
Gister vrijwel in z'n geheel mogen horen als "voorprogramma" bij SW in Paradiso. Genieten: diep, mooie soundscapes en zelfs ritmes. Vandaag in de auto nog net zo indrukwekkend. Vinyl ook gekocht, heeft een andere mix, nog niet beluisterd.

NB label is Tonefloat.

avatar van Gloeilamp
Zo ik baal wel dat ik dat gemist heb, ik kwam te laat aan.
Dit gaat denk ik een prachtig album worden.

Gloeilamp schreef:
Zo ik baal wel dat ik dat gemist heb, ik kwam te laat aan.
Dit gaat denk ik een prachtig album worden.

Baal niet teveel, het was geen echte uitvoering, maar een tape. Wel mooie projecties erbij. Vinyl klinkt overigens even indrukwekkend.

avatar van Gloeilamp
Dat dacht ik al. Toch had ik hier erg graag wat van gehoord, maar dat kan morgen ook

codex schreef:

NB label is Tonefloat.

je bedoelt wat begon met een 'absurd' lage bass, en waar maar geen eind aan kwam, zodat het concert zelf later begon ?
want als dat het geval is ben ik al verkocht, mijn intresse is in iederegeval gewekt.

legian schreef:

Dat bedoel ik, kopen die plaat dus.

avatar van legian
ik heb je raad maar in acht genomen en hem maar gekocht, en het is verbluffend.

ten eerste is de hoes apart, afgezien van het karton en simpel zijnde, is het ook een hoes die qua maat overal net buiten valt, waardoor het dus niet in mijn gewone cd rek past
maargoed het gaat om de muziek, en die is weer des Wilsons.

zal eerst even melden dat dit dus mijn eerste kenismaking is met Bass Communion, ben wel bekend met Wilson maar niet met dit, dus wist ook totaal niet wat ik kon verwachten.
al ben ik sinds het concert op zoek naar dit (wist toen niet wat het was) maar kon nergens ook maar enige info vinden, totdat ik deze zag staan bij nieuwe albums, en toen werd dankzij codex de link snel gelegd

maargoed terug naar de muziek.
4 nummers van tegen de 20min. aan, dat ziet er al goed uit.
het is weer een typisch Wilson geluid geworden, er is nergens ruimte voor ook maar enige vrolijkheid.
en als ik me dan het concert weer terug haal, dan komen die beelden ook weer voorbij en dat brengt zeker geen positieve sfeer boven.
maar dat is zeker niet erg, aangezien je meegezogen word in de muziek en je 77 min. lang weet vast te houden.
77 minuten, ik had het niet eens door.
je komt in een soort van trance dat je gewoon niet doorhebt wat er allemaal gebeurd en hoelang het duurt, het enige wat je meemaakt is de muziek.

tja en dan een cijfer erop plakken, toch wel een van de lastigste albums waar ik dat moet doen.
het is een soort muziek waar je van moet houden en waar je voor in de stemming moet zijn.
maar als je ervan houdt en ervoor in de stemming bent dan laat het je de volle 77minuten ook niet meer los.

word dit dan de derde 5 die ik weggeef dit jaar?

avatar van Gloeilamp
Ook ik ben erg enthousiast, gister voor het eerst gehoord en het greep me direct.
Stem volgt.

ik ben eruit, het word gewoon een dikke 5*

Jav-
Ik luister 'm nu. Wat een heerlijke diepe kick, samen met die obscure achtergrondgeluiden. Aangenaam verrast, hoewel ik hoop dat het nog een wending neemt.

avatar van nikon42
Ik vind dit een rip-off van ¨coil¨, waardoor dit dus niet bijster origineel is , bah

avatar van Leeds
nikon42 schreef:

Spijtig dat je dit vind. Maar als deze een rip off van Coil is, dan is Coil een rip off van Kraftwerk, en zo kunnen we blijven doorlullen natuurlijk.

avatar van Yann Samsa
Minder avontuurlijk dan Ghosts on Magnetic Tape, wel een stuk consistenter. Bass Communion brengt niks nieuws op tafel maar doet wat het doen moet, en doet het goed.

Het lijkt me verder dat Porcupine Tree twee mogelijke evolutieroutes had ten tijde; of de psychedelische rock verfijnen tot een meer ambient sound, of ze uitbouwen tot de neoprog die we nu kennen. Ikzelf had eerlijk gezegd misschien liever die eerste route bewandeld gezien, maar dat terzijde.