Starship - Knee Deep in the Hoopla (1985)

Rock / Pop
Label: RXA

1. We Built This City (4:57)
  2. Sara (4:53)
  3. Tomorrow Doesn't Matter Tonight (3:42)
  4. Rock Myself to Sleep (3:28)
  5. Desperate Heart (4:06)
  6. Private Room (4:53)
  7. Before I Go (5:32)
  8. Hearts of the World (4:24)
  9. Love Rusts (4:57)
avatar van nlkink
Vreselijke plaat. De twee hits werden op radio en televisie 'doodgedraaid'. Als je er al niet een hekel aan had dan kreeg je het wel. Maar een beoordeling ga ik er niet aanhangen want ik heb de resterende nummers maar een beperkt aantal keren beluisterd.
Om nou Starship te verwijten dat ze als Jefferson Airplane beter waren vind ik een beetje kort door de bocht. Jefferson Airplane, Jefferson Starship en Starship hadden gemeen dat ze als zangeres Grace Slick in de gelederen hadden. In zo'n twintig jaren was er sprake van een enorm personeelsverloop, waardoor het geluid van de groep onvermijdelijk zou veranderen, en in dit specifieke geval, vervlakken.

avatar van Edwynn
Tegenwoordig draaien ze Rihanna en Ed Sheeran dood. Dan toch liever Starship. Echt wel.

avatar van judgepaddy
Van Jefferson Airplane met hun geinige cult-hit: White Rabbit naar Jefferson Starship naar Starship met voor mij een van de aller-aller slechtste rock nummers ooit. Wat een ellende!

avatar van BlauweVla
Het probleem van Fleetwood Mac en Heart van de jaren 80 en dus ook het materiaal van Starship is, dat er heel vaak gelinkt word naar het o zo oprechte jaren 70 werk van deze muzikanten. Terwijl als je de platen apart daarvan bekijkt zijn ze wel goed gemaakt.
Om olie op het vuur te gooien: het nummer "Desperate Heart" is ook door Michael Bolton opgenomen in het jaar 1985. Laat die versie nou iets minder glad zijn!!

avatar van teus
BlauweVla schreef:

Om in de periode '80,s en dan Heart en Fleetwood Mac in een adem te noemen of over een kam te scheren met Starship vind ik niet terecht,het kwalitiatieve niveau van de 2 eerstgenoemde bands ligt wel wat hoger volgens mij
Oké het mag in die periode wel allemaal onder de noemer Arenarock vallen
Maar daar zitten dus ook enorme verschillen in
Sara is nog een aardige track maar vind het hele album vrij matig
En waar andere MM leden soms Jefferson Airplane met dit gebeuren vergelijken is ook niet terecht
Heb weinig of niets met elkaar van doen,dit project mag nog niet in de schaduw staan van de Airplaine!

avatar van BlauweVla
Ik geef toe dat Heart en Fleetwood Mac uit die tijd wel meer klasse hebben, maar die krijgen wel dezelfde kritiek: te glad, te commercieel, te lichtvoetig.
Als jaren 80 product, zonder de vergelijking met het verleden (zucht) is dit album toch wel een voorbeeld van een goed geproduceerd pop rock album.

1,5
Dit album kende ik allang maar door die discussies hier opnieuw beluisterd.
Dit album is een goed voorbeeld van foute mechanische jaren '80-productie: die syndrums klinken vreselijk en de synths worden te pas en onpas toegevoegd. Bovendien vind ik het songmateriaal niet bepaald sterk, vrij banaal zelfs. Met de vroegere Jefferson Airplane heeft dat niets te maken.

avatar van BlauweVla
Ik heb bij eigentijdse producties het idee ook naar geprogrammeerde muziek te luisteren. Vooral drumwerk, het hakt en hakt. Daar vallen die synth drums (met te veel echo) wel bij mee. Kortom al het vergelijken wat iedereen ook ik automatisch doet, heeft als gevolg dat het altijd ergens in het verleden of nu anders klonk, dat beter gevonden kan worden, omdat het je smaak is.

1,5
Dit soort producties is typisch voor die periode (ik spreek over de 2e helft van de jaren '80), alleen toen waren zulke syndrums en dichtsmerende synths schering en inslag bij vele albums, vandaar dat ik die periode steeds als een mindere periode heb beschouwd, met name op productioneel vlak.
Plastic pop is er natuurlijk ook in overvloed in de huidige hitlijsten maar op een andere wijze geproduceerd (met het veelvuldig gebruik van autotune).
Ik geef de voorkeur aan muziek dat het meer van de inhoud moet hebben dan overproductie. Overigens is muziek dat natuurlijk klinkt veel tijdlozer dan overgeproduceerde muziek.

avatar van BlauweVla
Ook veel rockbands van tegenwoordig klinken te strak en geautotuned, niet alleen plastic pop.

1,5
Dat klopt inderdaad, ik denk in eerste instantie aan Maroon 5 en Train.

avatar van Bruce Almighty
Ach, niks bijzonders, maar ik heb hier geen hekel aan. Het verbaast mij enigszins dat We Built This City zo vaak opduikt als meest gehate nummer aller tijden in diverse lijsten. Als 'ie op de radio voorbijkomt zal ik niet gauw de volumeknop omhoog draaien, maar ik zal evenmin van station wisselen. Gewoon een vermakelijk nummer, al vink ik 'm niet aan als favoriete track. Die eer gaat uit naar Sara en Before I Go.

Het is hartstikke zoet en rechttoe rechtaan, maar ik kan me daar in dit geval niet aan storen. Nu heb ik sowieso wel een beetje een zwak voor 80s pop, maar ik heb mij überhaupt niet geërgerd tijdens het luisteren naar deze plaat. Beklijven doet het merendeel ook niet hoor, maar ik kan dit zonder problemen uitzitten. Ergens is dit wel, net als bijvoorbeeld Heartbeat City van The Cars (hoewel die wel een tandje beter is), een pure zomerplaat.

avatar van starbright boy
De haat voor We Built This City zit 'm ook voor een groot deel in het feit dat het vooral een enorm hypocriet nummer is. Daardoor is het meer een haatplaat in Engelstalige landen denk ik, die zijn meer gefocusd op de tekst. Het is vooral een anti-establishment tekst. Over dat ze niet meedoen met "corporation games" en dat ze nog steeds rock 'n roll zijn. Terwijl wat Starship in deze fase van hun carriere deed letterlijk het tegenovergestelde was. Wel meedoen met "corporation games" en je ziel verkopen aan de muziek die op dat moment commercieel kansrijk was. Verschillende leden uit de Jefferson Airplane-tijd die op dit moment in Starship zaten (waaronder Grace Slick) hebben ook een grondige hekel aan de muziek die ze in deze tijd maakten. Grace Slick bijvoorbeeld was ongeveer blut voor dit album en heeft bewust een tijdje meegedaan om financieel gezond te worden en een paar jaar lna dit album is ze helemaal gestopt met muziek. Het ging haar naar eigen zeggen puur om snel geld verdienen zodat ze de vrijheid had om te stoppen en daar had ze wel een tijdje muziek maken waar ze een hekel aan had voorover.

avatar van vielip
We built this city blijft voor mij jeugdsentiment. Wat kon mij het schelen waar ze over zingen joh! Ik werd (en wordt) er vrolijk van. Dat is het enige dat voor mij telt. Ja het had wel wat steviger gemogen. En ja, de drums komen uit een computer. Jammer maar mij boeit het niet echt. De rest van dit album heb ik overigens ook geprobeerd. Maar veel verder dan de andere hit Sara kom ik niet als het op 'aardige nummers' aan komt. Ik geef dan ook maar geen sterren.

avatar van Bruce Almighty
Die toelichting maakt het wel een stuk begrijpelijker inderdaad. Normaal gesproken let ik juist vrij goed op de tekst, maar We Built This City ken ik al zó lang - echt zo'n nummer dat voelt alsof het er altijd al was - dat ik er niet meer zo bij stilgestaan heb. Ik lees ook nergens dat er volgens de band sarcasme in het spel zou zijn, dus die hypocrisie zit er inderdaad wel in.

Ik lees echter op de vorige pagina dat ook veel Nederlanders het nummer gruwelijk irritant vinden en betwijfel wel een beetje of dat bij iedereen met de songtekst te maken heeft. Ik denk ook dat die 80s sound, die er hier wel heel dik bovenop ligt, veel mensen stoort.