Tangerine Dream - Oasis (1997)

Duitsland

4. Cliff Dwellers (5:06)
  5. Waterborne (7:20)
  6. Cedar Breaks (5:07)
  7. Summer Storm (6:06)
  8. Hopi Mesa Heart (5:53)
  9. Chia Maroon * (4:10)
tangmaster
Nog steeds een van de beter sountracks van Tangerine Dream een plaat die een goede sfeer heeft. Een topper.

avatar van Gerards Dream
De film die bij de soundtrack Oasis hoort is min of meer de opvolger van de Canyon Dreams producte. Voor Oasis werden de beelden geschoten in het zuid westen van de Verenigde Staten. Op deze beelden zijn fraaie landschappen te zien. Deze productie kwam tot stand door een samenwerkingsverband tussen Tangerine Dream en de US Camera One company. De flim won in 1997 twee awards in de Verenigde Staten: De Telly award voor Beste Muziek & Video en de Gold Award in de categorie Jazz/Experimental.

De muziek die Tangerine Dream bij deze productie componeerde is wonderschoon. Het is echt muziek voor bij prachtige landschappen, zeer toepasselijk dus. Het schijnt dat de track Flashflood helemaal alleen door Jerome Froese is gecomponeerd en dat Edgar Froese maar een paar kleine zaken heeft toegevoegd tijdens de opnamesessie. Het is, ik schreef het al eerder, opnieuw een sfeervol album van Tangerine Dream geworden. Een track springt er voor mij met kop en schouders bovenuit en dat is Cedar Breaks. Dat is zo schitterend dat ik er kippenvel van krijg.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Zoals hierboven al geschreven door Tangmaster en Gerards Dream, is dit inderdaad een hele fijne plaat. De typische opzwepende, ritmische stijl die veel platen van TD uit de jaren '90 kenmerkt, is vollop aanwezig. Toch staan er ook wat aangename rustpuntjes op in de vorm van het ingetogen en gevoelige "Cedar Breaks". Al met al heeft het album qua sound wel wat weg van Goblin's Club, wat niet geheel onlogisch is, aangezien dit album uit dezelfde periode komt. Alleen mis ik toch wel een beetje die typerende en geweldige gitaar-uitspattingen van Edgar, die het album zeker nog meer ballen gegeven zou hebben. Maar wellicht dat deze keer de muziek er niet om vraagt; het is ook soundtrack-muziek en in combinatie met de beelden, zouden de gitaar-partijen er misschien dit keer niet bij gepast hebben.
Feit blijft, dat er gewoon lekkere muziek op staat. Vooral "Flashflood" heeft een bepaalde drive, die het nummer i.m.o. meteen tot de beste van de plaat maakt. Maar ook "Zion" mag er wezen, waarbij vooral de verrassende "Astral Voyager"-achtige sequence in zeer positieve zin opvalt. "Waterborne" heeft een heel opvallend euforisch begin, die het nummer naar ongekende hoogten stuwt. Overigens stamt dit nummer al uit 1992, waar TD deze o.a. speelde tijdens hun Amerikaanse tournee (waar ik overigens ook pas achterkwam, toen ik Arizona Live '92 voor het eerst beluisterde).
"Summer Storm" had trouwens werkelijk zo op Goblin's Club kunnen staan, vanwege de aanstekelijke en relaxte melodielijn die me op de één of andere manier aan de muziek van dat album doet herinneren.
Het enige nummer dat bij mij ontbreekt, is de bonustrack "Chia Maroon", maar die heb ik op de bootleg-compilatie Traumzeit staan, dus dat maakt het feest alsnog compleet .

avatar van vigil
Deze plaat deed mij in 1ste instantie niet zo veel maar daar is verandering ingekomen. Vooral vanaf Cedar Breaks is het echt enorm genieten.

De film zelf heb ik nooit gezien.

yorgos.dalman
Oasis, mooier en meer een afgeronde eenheid dan je van een soundtrack zou verwachten. (Die dingen zijn vaak nogal fragmentarisch.)
Een introspectief nummer als ‘Reflections’ kan haast niet gevoeliger. Het voert mij mee naar onwerkelijke plaatsen, tijd en ruimte kennen geen grenzen meer.
Ook de up-tempo nummers raken bij mij precies de juiste snaar. Op meer recentere albums willen de snelle nummers van TD nog wel eens over de schreef gaan, te hectisch, teveel rhythm & beat, te luid. Hier bevindt alles zich netjes in het gareel en zorgt zo voor een oase van verfrissende klanken.
Ik ben uiteindelijk over dit album even enthousiast als over Ocean waves collection.

Leonidas5
Zeer mooie soundtrack van de dream met als absoluut hoogtepunt het verbluffende en overdonderende waterborne. Met deze track openden Froese en co ook een aantal concerten in deze periode. 5 sterren voor deze prachtige, gevarieerde en ontroerende soundtrack.

tangmaster schreef:

Sterker nog, ik vind het hun beste soundtrack. Consistent over de hele lijn, ontroerend, betoverend, alle tracks hebben een volledig eigen sfeer en sound. Perfecte synthesizermuziek van de beste electronische band in de wereld.