Fame (1980)

Pop / Score
Label: RSO

1. Irene Cara - Fame (5:14)
  2. Irene Cara - Out Here on My Own (3:09)
  3. Irene Cara - Hot Lunch Jam (4:09)
  4. Paul McCrane - Dogs in the Yard (3:16)
  5. Linda Clifford - Red Light (6:08)
  6. Paul McCrane - Is It Okay If I Call You Mine? (2:42)
  7. Contemporary Gospel Chorus of the High School of Music and Art - Never Alone (3:21)
  8. Michael Gore - Ralph and Monty (Dressing Room Piano) (1:50)
  9. Wade Lassister - I Sing the Body Electric (5:01)
  10. Paul McCrane - Miles from Here (Previously Unissued) * (3:01)
  11. Michael Gore - Out Here on My Own [Instrumental Version] * (3:12)
  12. Michael Gore - Fame [Instrumental Version] * (5:21)
avatar van musician
1,5
Je moet uiteraard eerst een album hebben beluisterd voor dat het is beoordeeld. En dat heeft even geduurd.
Weliswaar kon je van deze soundtrack al wat weten maar de film heb ik niet bekeken en de zoetsappige serie die er op was gebaseerd (liep van 1982 tot 1987) kwam vroeger tijdens ouderwets zappen wel eens voorbij maar werd meestal snel uitgezet.

En met reden. Ik zal mij hier beperken tot het muzikale deel.

Het heeft alles bij elkaar een veel te slap en liefdesdrama gehalte. De wijze waarop gezongen en gespeeld word, valt te scharen onder pop/musical en doet je het spreekwoordelijke glazuur van je tanden springen. Zelfs verantwoorde 2017 shows als The Voice Kids levert kinderen met meer pit op, al zijn ze nog zo kansloos.

Als de nummers op deze cd nog énige bite krijgen, zoals de titelsong en het door ene Linda Clifford gezongen Red Light, is het nog te doen.
Maar per saldo zou ik toch adviseren er van weg te blijven. Dromen zijn bedrog en het is zonde van de tijd.

Hendrik68
Ik vond de serie eigenlijk best wel geweldig en keek er elke week naar. Op school was het ook zeer populair. Ik zie echter dat jij 6 jaar ouder bent dan ik. Jij was eigenlijk al ouder dan de doelgroep denk ik. Ik heb het later nooit weer gezien, wie weet denk ik er nu net zo over als jij. Wat mij wel verbaast is dat hierop nummers als Starmaker en Hi Fidelity ontbreken. Dat waren in verhouding best aardige nummers.

avatar van caravelle
In het voorjaar van 1983 werd de serie heel populair in Nederland. Ook ik vond het best aardig om naar te kijken. Maar nadat de hits niet meer in de top 40 te vinden waren was het volgens mij ook weer zo gedaan met deze hype. Misschien nog eens terugkijken op You tube alhoewel ik toendertijd veel liever naar Secret Valley keek haha. Zal ik dat weer eens opzoeken?

De film en soundtrack kwamen deze week voorbij in the classic movie serie van Cineville. Zeker geen goede film, onevenwichtig en met teveel halfslachtige verhalen over weinig interessante figuren, alhoewel het tijdsbeeld goed getroffen is. De muziek maakt dat niet helemaal goed. Toch valt er nog wel iets te genieten. Absoluut hoogtepunt toch, de scène met de titeltrack Fame dat iedereen op straat gaat dansen, later herhaald in Lalala land. Geweldig nummer blijft dat, en ook de ballade out here on my own van Cara, die bizar genoeg topless te zien is in een merkwaardige scène, is prachtig. Voor de rest is het niet al teveel soeps. 2,5 ster.