ASP - Zaubererbruder (2008)

Alternatieve titel: Der Krabat Liederzyklus

1 stem

Duitsland
Electronic / Rock
Label: Trisol

1. Betteljunge (Intro) (3:12)
  2. Krabat (4:56)
  3. Die Teufelsmühle (5:29)
  4. Denn Ich Bin der Meister (6:29)
  5. Fluchtversuch (4:29)
  6. Elf und Einer (6:42)
  7. Mein Herz Erkennt Dich Immer (5:56)
  8. Verwandlungen I-III (10:56)
  9. Abschied (6:24)
  10. Der Schnitter Tod (4:27)
  11. Spottlied Auf Die Harten Wanderjahre (4:53)
  12. Zaubererbruder (4:45)
  13. Der Geheimnisvolle Fremde (Ja, Ja, Drei Mal Hurra!) (8:16)
  14. Am Ende (7:37)
  15. Zwei Schwäne (Outro) (1:13)
avatar van Killeraapje
ASP is het pseudoniem van zanger Alexander Spreng. Spreng heeft een belangrijke positie binnen de zogenaamde Schwarze Szene. Bekende namen uit deze scene zijn Blutengel, Diary of Dreams, End of Green, Megaherz, Project Pitchfork, Lord of the Lost,
Oomph! en mijn persoonlijke favoriet Janus (I) .

ASP pakt het in tegenstelling tot zijn genregenoten net even wat ambitieuzer aan. Allereerst valt ASP op door het visuele aspect. Recent heeft hij bijvoorbeeld dit album opnieuw uitgebracht en alleen al de verpakking en het artwork is om je vingers bij af te likken. De duistere sfeer, de kraai. Geen Gothic cliché wordt geschuwd maar het is de beste man vergeven want hij doet het met smaak.

Wat verder opvalt aan ASP is dat veel van zijn werk op literatuur is gebasseerd en dat hij zelf veel van zijn zelfgeschreven albums omschrijft als Gothic Novels op muziek. Ook voor dit dubbelalbum Zaubererbruder heeft ASP in zijn boekenkast gekeken en zich verdiept in de Krabat Sage.

Van oorsprong is deze sage afkomstig uit Zuidoost Duitsland en verhaalt over een jongeman genaamd Krabat (Kroaat) die gaat werken in een watermolen. De molenaar is een boze tovenaar die een verbond met de duivel heeft gesloten en een schrikbewind uitvoert over de plaatselijke bevolking. De moedige Krabat leest stiekem uit het toverboek van de molenaar en gaat de strijd met hem aan. Hoe dat afloopt laat ik natuurlijk even in het midden want ik wil niet teveel spoilers weggeven.

Met het verstrijken van de jaren is er steeds wat toegevoegd aan het verhaal en zijn de vertellingen over deze Krabat steeds een beetje aangepast. Heden ten dage is de streek waar de sage zich afspeelt nog steeds een bedevaartsoord voor liefhebbers. In Nederland is de sage vooral bekend via het boek Krabat - Otfried Preussler (1971) - BoekMeter.nl en uiteraard is het in Duitland ook nog verfilmd Krabat (2008) - MovieMeter.nl

Qua sfeer en teksten zit het wel goed met ASP. De zanger zet zichzelf neer als een soort hofnar maar dan met de kenmerkende zwarte make up van Alice Cooper. Gedurende het hele dubbelalbum vertelt hij zijn verhaal onder begeleiding van Folk georiënteerde songs met hier en daar wat smaakvolle accenten. Naast een traditioneel Rock geluid, ontbreken de violen en andere traditionele instrumenten nergens. Alles is smaakvol gedaan en voegt veel toe aan de sfeer. Aan liefde en inzet ontbreekt het nergens.

Kritiekpunten zijn er echter ook. Een dubbelalbum duurt lang en het is een hele kunst om bijna anderhalf uur muzikaal te blijven vermaken. Tel daarbij de beperkingen die een concept met zich meebrengt en dan moet toch eerlijk gezegd worden dat niet elk moment op dit album mij even goed weet te raken. ASP heeft een aantal prachtige songs geschreven maar daarvoor staan er ook net zoveel op die niet allemaal even sterk zijn. Vooral bij het eerste album moest ik er even in komen maar album nummer 2 is gelukkig een stuk sterker. Er is een rijke variatie aan gesproken stukken, ballades en ook duetten. O.a. met Joachim Witt de Godfather van Die Schwarze Szene.

Nog een belangrijk punt is dat ASP zelf niet de meest veelzijdige zanger is. Hij heeft een specifiek geluid waar je van moet houden maar ik mis ook wat kracht, bezieling en variatie die bijvoorbeeld de zanger van een vergelijkbare band als Janus (I) wel heeft. Misschien kun je ASP nog het beste omschrijven als een Folk versie van King Diamond ook iemand die van elk nieuw album een conceptalbum maakt en op zijn zachts gezegd een bijzonder stemgeluid heeft.

Alles bij elkaar vind ik ASP een bijzonder figuur in de scene. Hij is authentiek en non-conformistisch en zal altijd zijn eigen weg blijven gaan met zijn romantische vertellingen over lang vervlogen tijden. Cultureel gezien voegt hij veel toe aan de Identiteit van Duitsland door voor de verandering eens aandacht te geven aan de wereld van de sagen en de mythes die Duitsland rijk is.

Dit album is in mijn beleving geen meesterwerk maar ik kan me voorstellen dat fans van zijn werk weglopen met dit album. Het maakt zeker nieuwsgierig naar meer!

P.s.

Dit was mijn eerste kennismaking met ASP en zeker niet mijn laatste. Ik heb hem ontdekt via het Duitse tijdschrift Orkus. Dit is een muziektijdschrift dat maandelijks verslag doet van de laatste ontwikkelingen binnen Die Schwarze Szene.

Voor wat meer achtergrondinfo: Schwarze Szene – Wikipedia - de.wikipedia.org

Wat achtergrondinfo over de sage. (Spoiler Alert) Krabat (Sage) – Wikipedia - de.wikipedia.org Krabat - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Tijdschrift Orkus Das Magazin für Dark Rock - Electro - Gothic - Dark Metal & more - orkus.de

En uiteraard nog een goed nummer van de plaat:

ASP -- Der geheimnisvolle Fremde [Zaubererbruder (Der Krabat-Liederzyklus)] - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Mooi beschreven, maar helaas staat het niet op Spotify... slechts een paar nummers van het album beschikbaar omdat die ook op een Best of zijn verschenen.

avatar van Killeraapje
Moet eerlijk zeggen dat ik Spotify nog nooit van dichtbij heb bekeken. Ik heb eerst wat nummers op YouTube geluisterd en toen heb ik het album gekocht via de reguliere verkoopkanalen in Nederland

Of via de eigen website

Asps Welten - aspswelten.de

avatar van Killeraapje
P.s. Veel dank voor het compliment!