Immortal Technique - The Martyr (2011)

Label: Viper

7. Goonies

met Diabolic, Swave Sevah en Gomez

8. Natural Beauty

met Mela Machinko

9. Running Nowhere (Interlude)
  10. Civil War

15. Ultimas Palabras
  16. Sign of the Times

met Cetan Wanbli, Lockjaw Nakai en Cornel West

avatar van Rhythm & Poetry
Een gratis mixtape. Sympathiek dat het gratis is, maar als je het hoort weet je ook waarom. Nieuwe nummers beluisteren van Immortal Technique heeft altijd wel wat, maar de wisselvalligheid is enorm. Soms kunnen de beats echt niet (Rich Man's World), soms is het Immortal Technique zelf die verveelt met zijn teksten, danweer zijn het de gastartiesten die de schoenveter van de gemiddelde willekeurige voorbijganger niet mogen strikken.

avatar van He$$el_01
Erg lekkere mixtape. Er staan een paar erg goede nummers op. Ook een paar mindere, maar het niveau van bijvoorbeeld Angels & Demons en Civel War maakt dat weer helemaal goed. De meeste gastartiesen doen leuk mee, maar de meeste kunnen toch echt niet tippen aan IT zelf. Zijn teksten blijven vaak erg sterk en ik heb het gevoel dat hij zijn flow nog steeds blijft verbeteren.

Beast1333

avatar van Silky & Smooth
Ik heb het nooit zo gehad op Immortal Technique. Het prediken van zijn politieke visies, waar ik mij niet in kan vinden, vond ik erg vervelend. Toch heb ik The Martyr een kans gegeven en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Er staan vrijwel geen mindere nummers op, de gastartiesten doen goed mee (die eerste verse op Black Vikings!), de beats zijn gewoon lekker en Immortal zelf doet het uitstekend. Toast to the Dead, Civil War en Eyes in the Sky zijn tot nu de beste nummers. Angels & Demons is ook wel een lekker nummer, maar de beats had wel wat krachtiger gemogen. Jammer trouwens dat Eyes in the Sky zo kort is. Echt een geweldig nummer is dat!

avatar van Dakduivel
1,5
Wat een ongelofelijke crack producties staan er op deze tape. Heb je Brother Ali als gastartiest geregeld en dan geef je hem zo'n afgeraffeld Fruity Loops toontje om mee te werken. Doodzonde. Mark of the Beast die er gelijk achter aan komt is zo mogelijk nog irritanter. Over die van Young Lords ga ik niet eens beginnen. Oja, IT doet het wel leuk maar uiteindelijk houd ik door het bovenstaande alleen Toast of the Dead hier aan over.

avatar van 'State Of Mind'
"Wat een ongelofelijke crack producties staan er op deze tape. Doodzonde"

AMEN

avatar van MJ_DA_MAN
Is dit niet de cover?

avatar van thomzi50
Ja.

avatar van Silky & Smooth
Op HHL heb je een andere gebruikt. Dat is de echte officiële neem ik aan?

avatar van Rhythm & Poetry
MJ vraagt dan ook of dat niet de cover is.

avatar van thomzi50
Engagement heeft binnen de hiphop altijd een cruciale rol gespeeld. Zij die zich in het nationale debat verwaarloosd voelden kregen in de jaren tachtig via rappers als Chuck D en KRS-One ineens het idee dat ze weer een stem hadden. En ook al wordt de hiphopwereld inmiddels door een club multimiljonairs gedomineerd, en verdient de gemiddelde MC meer dan een Amerikaans ghetto bij elkaar: de maatschappelijke betrokkenheid heeft het genre nooit verlaten. Chuck D en KRS-One laten nog steeds regelmatig van zich horen, maar de echte hiphoprevolutionair van de 21e eeuw is toch echt Immortal Technique (1978).

Op zijn albums Revolutionary Vol. 1 (2001) en Revolutionary Vol. 2 (2003) hoorden we geen voorspelbare kritiek op de Amerikaanse samenleving, maar werd het hele systeem achter die samenleving onderuit gehaald. Zogeheten Bilderberg-ontmoetingen bepaalden de wereldpolitiek, Bin Laden was een pion binnen Al-Qaida, en o ja, niet onbelangrijk: de aanslagen op 9/11 werden beraamd door Bush zelf. Natuurlijk viel er genoeg op Immortal Technique's complottheorieën aan te merken, maar een fris en doordacht geluid binnen het genre betekende het zeker. De laatste jaren is het wat stil geweest rondom de MC, maar met de huidige economische crisis en het mogelijke eind van Obama's bewind, kon nieuw werk natuurlijk niet langer uitblijven. Het allang aangekondigde album The Middle Passage is voor de zoveelste keer uitgesteld, maar de gratis mixtape The Martyr is geen onaardig zoethoudertje.

Tijdens de intro maakt Immortal Technique al duidelijk waar het hem om draait: hij hoeft voor The Martyr geen geld, hij vraagt van de luisteraar alleen dat deze de tape kopieert en binnen zijn vriendenkring verspreidt. Kennelijk hebben we hier dus te maken met een schijfje waarbij de boodschap zo belangrijk is dat iedereen hem moet horen. En als iemand in staat is zo'n verhaal overtuigend over te brengen, is het Immortal Technique. Met zijn zware stem schreeuwt hij zichzelf over de beats heen. Het geloof in zijn eigen verhaal klinkt in ieder woord door. Daarnaast beschikt hij ook nog steeds over het tekstuele vernuft waarmee hij eerder zoveel indruk maakte. Op het strakke openingsnummer The Martyr rapt hij bijvoorbeeld het memorabele: "The purpose of life is a life with a purpose, so I rather die for a cause than live a life that is worthless." Moeiteloos loodst Immortal Technique je vervolgens van de economische crisis naar de problemen in de derdewereldlanden en weer terug naar het Witte Huis. Het is duidelijk dat iemand hier niet schreeuwt omdat hij zomaar geluid wil maken, maar omdat hij gehoord wil worden.

Het probleem is alleen: wat wil hij nu precies dat wordt gehoord? Ja, het kapitalisme deugt niet, ja, Amerikanisme is verkeerd, presidenten doen niet wat ze beloven, de wereld is onrechtvaardig - maar welke revolutie wil hij dat zich gaat voltrekken? De Occupy-beweging die de laatste weken het nieuws domineert komt amper ter sprake. Waarschijnlijk was deze tape eerder al voltooid. Maar zelfs als IT op zo'n soort beweging doelt, is zijn intentie niet duidelijk. Moeten we inderdaad met z'n allen de straat op en onze vuist in de lucht steken? Dat lost toch niets op, als de praktisch onzichtbare machthebbers achter de huidige politiek corrupt en slecht zijn, zoals Immortal Technique zo vaak beweert? De vele (overbodige) intermezzo's en de prekerige outro maken het er alleen maar verwarrender op. Daarnaast valt er ook genoeg aan te merken op de fletse producties, die soms weliswaar onheilspellend klinken, maar op andere momenten standaard Fruity Loops-beats amper overtreffen. Hierdoor krijgen veel van IT's tekstuele vondsten niet de glans die ze verdienen, terwijl bij Brother Ali's verse op Civil War nog iets veel pijnlijkers gebeurt: Ali levert één van zijn meest scherpe coupletten in tijden af, waarin hij binnen twintig regels extreem krachtig beschrijft hoe de huidige moslimgemeenschap in Amerika zich voelt, maar door de hoge, kinderlijk eenvoudige keyboardbeat valt er nauwelijks naar te luisteren.

Het is frustrerend, omdat The Martyr wel blijk geeft van IT's talent. Als geen ander weet de Peruaan strijdlust over te brengen in zijn muziek. Meestal is hij alleen zo strijdlustig dat hij vergeet zijn verhalen duidelijk over te brengen. Hij roept weliswaar op tot actie bij zijn publiek, maar gaat daarna toch vooral verder met ageren tegen alles wat er niet deugt. En ook al doet hij dat bekwamer dan ieder ander, op een gegeven moment verslapt de aandacht vanzelf. De beats zijn te simpel, de boze flow wordt te eentonig en de teksten missen context. Wat bijvoorbeeld te denken van het verder nergens onderbouwde statement: "Ghandi wasn't killed by Pakistani nationals, he was assassinated by a Hindu radical"? Immortal Technique's woede wordt voelbaar, maar zelden echt begrijpelijk. Voor een serieuze revolutie is een duidelijker verhaal nodig. Ik weet nog dat ik me na Revolutionary Vol. 2 dagenlang verdiepte in 9/11; ik keek films over complottheorieën, las een boek over de relatie tussen Bush en Bin Laden. Iets wat ik zonder Immortal Technique nooit had gedaan. The Martyr klinkt fris en bevat sterke momenten, maar zodra de tape is afgelopen, blijf ik gewoon achter mijn bureau zitten en zet ik nieuwe muziek op.

Hiphopleeft

avatar van MJ_DA_MAN
Qua producties natuurlijk zéér wisselvallig; de ene keer lijken de beats uit een of ander goedkoop beat-programma te komen en de andere keer zijn ze prima te doen. Maar goed, dit is geen raar iets gezien het een verzameling voorheen nooit uitgebrachte tracks is. IT boeit altijd wel, ook al waren zijn gastoptredens de laatste jaren niet echt bijzonder door zijn wat geforceerde stem. 3* lijkt me een prima cijfer hiervoor.

avatar van ThingMan
Heb een aantal nummer gehoord zoals Angels & Demons en Black Vikings. Maar die klonken wel lekker.

avatar van KILLERBEE99
Erg leuke mixtape, voor het eerst dat ik Immortal Technique aanzet.

avatar van Illmaticly Ill
Wejoow nieuwe mixtape van Tech!! Hoe kan 't nou dat ik dit nu pas voor 't eerst zie nou ja leuke verrassing dat wel! Snel luisteren dus!

avatar van Elohim
Angels & Demons is wel vet. Moet me hier toch maar eens aan wagen. Ben nu al twee jaar te bang geweest voor een herhaling van mijn ervaring met jmt...

Al mijn respect voor Southpaw is weggevallen na Black Vikings... Dat sample van JMT jatten en dat sample is gewoon een ERG lui geloopte versie van de beowulf soundtrack... Ach ja... Dan is Styles P ook nog om te huilen daar... Jammer...

Het veel te korte Eyes In The Sky maakt veel goed trouwens!

avatar van Silky & Smooth
De meeste samples zijn erg bekend en dan ook nog eens te makkelijk gesampled. Dat is het enige wat mij echt tegen staat aan deze tape. Eyes in the Sky is een uitzondering, maar tracks als The Martyr en Angels & Demons zijn vervelend. Ook vind ik Toast to the Dead niet echt bijzonder en als Dilla klinken, maar goed hij zal het ongetwijfeld geproduceerd hebben. Civil War is wel een dikke track en ook Sign of the Times is wel lekker. Jammer dat daarvoor die ellenlange preek moest...