Leonard Cohen - More Best Of (1997)

Canada
Rock / Pop
Label: Columbia

1. Everybody Knows (5:32)
  2. I'm Your Man (4:25)
  3. Take This Waltz (5:58)
  4. Tower of Song (5:38)
  5. Anthem (6:07)
  6. Democracy (7:14)
  7. The Future (6:41)
  8. Closing Time (6:00)
  9. Dance Me to the End of Love [Live] (6:11)
  10. Suzanne [Live] (4:20)
  11. Hallelujah [Live] (6:56)
  12. Never Any Good (5:06)
  13. The Great Event (1:10)
avatar van Marmelstein
Een geweldig album. De muziek en teksten van Leonard blijven iedere keer weer opnieuw verbazen. Ze zijn erg mooi. De diepe stem geeft een extra demensie aan de muziek en teksten. Een aanrader.

avatar van bertus99
Ik ken het werk van Leonard Cohen nauwelijks, maar kwam onlangs in aanraking met deze compilatie. Ik moet zeggen dat het na een paar keer luisteren wel begon te bevallen. Het gekke is dat ik de indruk heb naar een reguliere cd te luisteren. De nummers wijken niet echt veel van elkaar af qua stijl en sound bedoel ik.

Is er een echte kenner van Leonard Cohen die mij kan aanraden welke reguliere cds het best zijn om mee te beginnen. Ik wil deze man wat beter leren kennen

avatar van Paap_Floyd
bertus99 schreef:

Begin met "Songs of Leonard Cohen" en vervolg je weg met "Songs from a room" en "Songs of love and hate" zou ik zeggen.

avatar van Paalhaas
Uitstekend plan van aanpak, Paap.

Pink Queen
Zeer zeker, Paap en Paal, maar als Songs of Leonard Cohen minder bevalt voor bertus99, kan hij daarna misschien beter gaan voor bv I'm Your Man (zeker gezien deze compilatie die hij erg goed vindt en omdat Songs from a Room en of Love and Hate enigszins in het verlengde van Songs of Leonard Cohen liggen). Ik ben nog niet zo bekend met Cohen na 1980, maar zijn stijl is daarin behoorlijk anders dan in de beginperiode.

avatar van bertus99
bedankt voor de tips! Ik ga zeker op zoek naar de genoemde cd's
Ik begrijp dat de compilatie op More best of LC vooral materiaal van voor 1980 bevat?
Wil je zeggen dat het na 1980 minder is geworden, PInk Queen?

Pink Queen
Nee, deze compilatie omhelst, behalve 'Suzanne' alleen werk van na 1980, vooral van de albums I'm Your Man (nr 1,2,3,4) uit 1988 en The Future (nr 5,6,7,8) uit 1992.
Ik ben zelf niet echt bekend met werk van na 1980, ken wel het album I'm Your Man en enkele losse nummers.
Ik zou niet durven zeggen dat het na 1980 minder is geworden, maar de arrangementen zijn wel totaal anders; veelal erg 80s (vind ik) en Cohen zingt wat 'grommender' en dieper.

Wat betreft de albums om mee te beginnen zou ik zeker zeggen Songs of Leonard Cohen (1968) en als die je bevalt verder gaan zoals Paap_Floyd zegt.
Als je toch meer van de post-1980 Cohen zoals op dit album houdt, zou ik zeggen: ga verder met I'm Your Man.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
En toch he, en toch vind ik Jeff Buckly zijn versie van Hallelujah beter. Hij zingt het overtuigender en met meer gevoel naar mijn mening..

Maartenn schreef:

Op deze cd staat een live versie van Halleluja, door Leonard Cohen. Ik moet zeggen dat ik die ook prachtig vindt. e stemmen van leonard en jeff zijn zo totaal anders dat vergelijke moeilijk is. Bovendien speelt Jeff het met alleen zijn gitaar en heeft Cohen een hele band achter zich, met backing vocals

avatar van berwt
Nummers 9 tot 11 zijn live-versies van oude hits, van de sobere Cohen. In de jaren '80 heeft hij zich wat beginnen wentelen in romantische kitsch en het gaat hem eigenlijk minstens even goed als je't mij vraagt.

Je hebt met deze ene schijf een staaltje I'm your man, The future en 3 oude hits (laat ons het niet hebben over die 2 laatste vullers). Een goede koop, maar als je hem écht graag hoort, koop de albums apart en zet deze op ebay.

avatar van BeatHoven
Hoewel de jonge Cohen mij meer aanspreekt, is het merendeel van deze songs erg mooi door de diepe stem ondersteund door zwoele backing vocals. Af en toe vind ik het saai worden en tekstueel minder - maar de sfeer zit er wel in. De versie van "Hallelujah" hier is stukken minder dan die van Buckley of het origineel uit de studio.

avatar van Madjack71
Voor een best of van deze grootdichter, kan ik eenieder aanraden om Live in London te halen. Daar komen ze toch het meest tot zijn recht. Degene die graag een wat jongere Cohen hoort is er ook nog Fieldcommander Cohen Live uit 1979 of Cohen Live met verschillende live opnames uit de jaren negentig.
Los daarvan, is dit een mooie collectie liedjes zonder meer.

avatar van Slowgaze
Hoe zijn die twee extra tracks? (De laatste twee op de cd.)

avatar van bertus99
Hallelujah in deze versie is ook mooi, mede vanwege de fraaie gitaarsolo. Wie speelt die eigenlijk? Heb namelijk niet het boekje erbij.
Ach, het is zo'n overbekend nummer en bij iedereen die het doet klinkt het weer anders. Moeilijk te zeggen wie het het mooist zingt, maar het is toch fijn om de maker zelf te horen.