Aafke Romeijn - Stella Must Die! (2011)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Stella I (3:37)
  2. Stella XVII (4:00)
  3. Stella XX (3:51)
  4. Stella IX (4:02)
  5. Stella XVI (5:23)
  6. Stella II (4:22)
  7. I Stretch the Dark (4:57)
  8. Stella XV (5:54)
  9. Stella V (5:05)
  10. Stella XIX (2:18)
  11. Stella XVIII (5:09)
  12. Stella X (9:33)
avatar van Enzonen
Al lange tijd volg ik de reviews op Musicmeter, en al vaker overwoog ik me te registreren. Maar toen ik zag dat bij het geweldige album van Aafke Romeijn nog geen bericht stond, heb ik me dan eindelijk aangemeld. Want al ben ik nieuw hier en zal mijn gloedvolle review wellicht nog geen status hebben, dit album is zo vreselijk de moeite waard. Het conceptalbum over liefde en vooral het verlies van Stella, is zo raak in tekst en arrangement. Prachtige stem, prachtige cello, scherpe teksten, steeds cirkelend rond het besef van 'mijn liefde was zoveel groter dan die van jou'. Ik ga niet vertellen aan wie de muziek me doet denken, al was het maar omdat dit volgens mij geen recht doet aan dit album. Kopen, luisteren en genieten. Maar wees gewaarschuwd: als kerstaankoop voor je geliefde kan het verkeerd uitpakken.

Een album waar ik voor in de stemming moet zijn denk ik maar wel een album van eigen bodem waar we toch eigenlijk best trots op mogen zijn.
Prachtige arrangementen, verstilde sferen en een mooie stem.

Eerlijk is eerlijk; ook Aafke slaagt er niet helemaal in om te verhullen dat Engels een 'tweede taal' is. Op de een of andere manier blijf ik het toch wel een beetje horen (of hoor ik dit nu niet goed?).

Maar het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit. Een nummer als Stella XVIII is toch ongelooflijk mooi gemaakt. Nergens een noot te veel en uiterst krachtig met minimale middelen.

Enzonen schreef:

Ik herken er ook wel wat maar dan is het telkens een combinatie van uiteenlopende artiesten dus het heeft inderdaad weinig zin om hier met namen aan te komen.

Zeker geen hap-slik-weg muziek en het vergt misschien wat inspanning om in de sfeer te geraken maar ik zou zeggen: doe er je best voor en constateer dat er net als in België wel degelijk mooie albums gemaakt worden. Je moet ze alleen wel getipt krijgen (dank u archangel9) en bij deze voor de users die nu bij dit album belanden door dit stukje.

avatar van archangel9
Een plaat om te janken, maar dan wel op de goede manier' las ik ergens op internet. En die omschrijving raakt precies de kern van dit bijzondere album. Met Stella I wordt de toon al onmiddelijk gezet. Mensen, kinderen, hier wordt een verhaal verteld dat je nog lang heugen zal. Aafke's zuivere stem zet in en ze weet zonder poespas het drama bij de lurven te grijpen. Maar niet alleen met haar stem. Ze speelt meerdere instrumenten waaronder piano, gesteund door een band. of eerder, een kamerorkest. Ze wordt begeleid door trompet, cello, bas, gitaar en drum. Af en toe laat een beschaafd scheurende elektrische gitaar van zich horen en in 'I stretch the dark' valt plots een orgel in. Ze passen allen wonderwel in het geheel. Soms kabbelt de muziek als een stromend beekje, dan wordt het tempo en het volume weer opgevoerd maar nergens wordt de spanning, die er vanaf het begin is, los gelaten.

Welkom in Aafkes wereld. In twaalf episoden wordt het verhaal verteld van Stella.
Een verhaal waarvan de titel en het bijzonder fraaie artwork van Roy Verhaag verklappen dat het wel slecht af moet lopen. Maar dat je toch tot het eind toe wilt horen. En misschien wel voor een tweede, voor een derde, voor een vierde keer. En waarvan je iedere keer weer vergeefs hoopt dat het goed zal eindigen. Omdat je dank zij Aafke een beetje van Stella bent gaan houden.

Schitterend album!

Germ schreef:
Schitterend album!

Gezien het geringe aantal stemmen hier is dat velen vooralsnog ontgaan

avatar van chevy93
Gezien de 50e plek in de rotatielijst zal dat wel meevallen.
Hoewel dat wel een dubieuze eer zeg. 4 maal maar. Had toch wel verwacht dat er minstens 10-15 voor nodig waren. Die lijst stelt dan ook weinig voor, zeg.

aERodynamIC schreef:

Gezien het geringe aantal stemmen hier is dat velen vooralsnog ontgaan

Laten we iedereen oproepen dit album een kans te gunnen!

Ik merk ook dat meer luisteren absoluut goed werkt en het alleen maar mooier wordt.

avatar van azra
Zo maar op de gok ben ik een paar albums die in de rotatielijst stonden gaan beluisteren. Ik moet zeggen dat ik vaker een gok mag wagen. Wat een waanzinnig adorabel stemmetje heeft Aafke. Ze mijmert weg in haar eigen teksten, zwaar zonder dat ze het als overdreven zware kost bezingt.
Ik ben trouwens helemaal weg van de titel en het concept wat achter de nummernamen zit. Creatief en het maakt mensen nieuwsgierig. Ik ga haar nog enkele malen luisteren en meeliften op haar heerlijke trieste trips alvorens ik me er verder of ga uitlaten.

avatar van Radiodetective
Ik kwam 'Stella' tegen op een koude, donkere winteravond en de muziek van Aafke Romeijn bleek daar wonderwel bij te passen. Wat een prachtige plaat! Vergelijkingen waar ik aan denk, gaan al heel snel mank, want Aafke is eigenlijk behoorlijk uniek. En waar ik bij iemand als Tori Amos na twee pianoliedjes afhaak, houdt Aafke mijn aandacht meer dan vast. De uitgekiende instrumentatie met cello, trompet, gitaar en drums, mooi gedoseerd, draagt daar zeker aan bij, maar ook de composities zelf, de knappe opbouw, het duistere kartelrandje als een muzikaal addertje onder het gras, houden me bij de les. En het is een groeibriljantje... nog lang niet uitgegroeid, daar zijn nog vele draaibeurten voor nodig. Prachtplaat!

avatar van chevy93
Behoorlijk intrigerend album. Bij vlagen erg duister, bij vlagen heel erg mooi. Een album van tegenstellingen. Mooie ontdekking.

avatar van Gretz
Wonderschone plaat. Prachtige sfeer, ontroerend pianospel. Heeft wel wat weg van Soap&Skin, die ik ook zeer hoog heb zitten. Verdient veel meer aandacht dan ie op dit moment krijgt. Het lijkt wel of Nederland en haar media volledig blind zijn voor dit soort (eigen beheer) producties, anders kan je toch niet verklaren dat ze nog zo onbekend is. Onnederlands goed.

Haar Nederlandstalige uitstapje, Vrijdag, is ook zeer de moeite waard, in dezelfde sfeer van dit album.

avatar van De Roerbakmie
Is dit album ook fisiek te koop? Of enkel als mp3 download?

avatar van Slowgaze
Als je een fysiek exemplaar wil, kun je 'm bij Aafke zelluf bestellen, via haar website. Of je kunt haar live gaan zien (is ook best aan te raden) en er eentje van haar kopen. Dan wil ze 'm ook vast signeren en met je op de foto.

En aangezien Slowgaze al met Eefje op de foto gaat mag dat best met Aafje.

Germ (crew)
Prachtige stem, mooie liedjes.
Enige nadeel is de Engelse uitspraak van Aafke, dat wel erg Nederlands klinkt.

Verder niets dan lof voor dit album wat het verdiend om door meer mensen beluisterd te worden.

Brooklyn Dodger
Nog gezien met de aparte dubbel tour met Dead Neanderthals(een van de beste groepen in Nederland nu) toen ik in london was. Prachtige akelige pop en dat stenenkolen Engels ach dat nemen we met liefde voor liefs.

avatar van Gele Stift
Ook ik hoor wel het accentje echt wel waar Aafke mee zingt, maar ik stoor me er totaal niet aan. Het zou mij zelfs betreuren als ze in het Nederlands gaat zingen. Dit soort prachtige singer-songwriter muziek leent zich wat mij betreft gewoon het beste in het Engels.

avatar van Slowgaze
Aafke gaat ook in het Nederlandsch zingen, joechei! 100% ironie-vrij, ik meen het..

avatar van Gele Stift
Blijkbaar leest ze hier mee

avatar van Premonition
Titel is ook bekend: CHIN. IND. SPEC. REST.
Komt in het voorjaar uit (in eigen beheer uiteraard)

Vrijdag is het eerste vrij gegeven nummer...
Hoewel ik het gevoel heb dat dit geen geheel nummer is

Deze dame speelt vanavond in het Compagnietheater in Amsterdam. Ook een optreden van Het Zesde Metaal. Ben benieuwd naar het nieuwe materiaal!

avatar van DirkM
De eerste drie nummers van CHIN. IND. SPEC. REST. zijn te beluisteren op de Bandcamp van Aafke. Het leunt allemaal wat zwaarder op synths. Verdwijn had ze al eerder geplaatst, prachtig nummer is dat toch.

Magick1
chevy93 schreef:
Gezien de 50e plek in de rotatielijst zal dat wel meevallen.

Tegenwoordig is 3 stemmen al genoeg. de neergang is onvermijdelijk ingezet.

avatar van dynamo d
De Nederlandstalige albums vind ik veel beter dan deze. De nummers lijken te veel op elkaar. Piano en zang zijn niet sterk genoeg om de nummers voldoende te dragen naar mijn mening.

Beste nummer is I Stretch the Dark met een mooi stevig orgelgeluid erbij.

chevy93 schreef:
10 jaar later nog niets aan kracht ingeboet. Vooral muzikaal bijzonder fijn gearrangeerd.