New Order - Lost Sirens (2013)

Rock / Dance
Label: Rhino

1. I'll Stay with You (4:22)
  2. Sugarcane (4:50)
  3. Recoil (5:09)
  4. Californian Grass (4:35)
  5. Hellbent (4:27)
  6. Shake It Up (5:23)
  7. I've Got a Feeling (4:29)
  8. I Told You So [Crazy World Mix] (5:06)
avatar van retrosic
Iemand Lost Sirens al gehoord? Er staat als release 2011 maar volgens mij is de lp/cd nu pas uitgekomen..

avatar van TheRookie
Ik heb het hele album op mijn laptop staan. Door strubbelingen met platenmaatschappijen en van alles en nog wat, is dit album nu inderdaad pas uitgekomen.
Ik merk aan alles dat dit album verder gaat waar 'Waiting For The Sirens' Call' op hield. Jammer dat dit indertijd niet heeft kunnen uitkomen. Ik vind de laatste 2 albums en zeker 'Waiting For The Sirens' Call' tot de beste albums van New Order horen. Dansbaar maar toch duidelijk rock muziek. Het is natuurlijk anders als de muziek van New Order uit de jaren 80, maar zeker niet minder. Het lijkt alsof ze hier erg veel plezier mee hebben gehad om te maken. Dat straalt de muziek in mijn ogen uit. Een goed album, wat zo maar het volgende geweldige album had kunnen worden.

avatar van retrosic
Lost Sirens heeft al wat rondjes gemaakt nu in de cdspeler, overigens de lp gekocht maar daar zit ook een cd bij.. Ik vind het na de eerste luisterbeurten een heerlijk poppy plaat, weinig te maken meer met het postrock geluid van bv Low Life of Brotherhood maar die onweerstaanbare bas is er nog steeds, vrolijk makend in deze barre winter. Favo nr Stay with You!

Sjakiebakker
Moet worden aangepast.. betreft geen EP maar een regulier album... Verder staat 2011 als release datum vermeld. Is nu pas verschenen, dus 2013 ?

avatar van Cloud
Dit is een andere versie van Hellbent dan op Total, of niet?

avatar van Dikkop
Sugarcane is misschien wel hun meest catchy nummer tot nu toe.
Geweldig popnummer. Dit komt in elke bbq afspeellijst die ik ooit nog moet samenstellen.
Wat een helden blijven dit toch!

avatar van vigil
TheRookie schreef:

Ik las een recensie dat deze plaat op Republic zou lijken, dat vind ik een erg goede plaat maar nu is dat ook echt zo?

avatar van TheRookie
Dat weet ik om eerlijk te zijn niet. Republic is dan weer het enige album van New Order dat ik niet beluisterd heb. Ik heb wel Regret opgezocht en een aantal keer gehoord en ik zie wel overeenkomsten tussen dat nummer en nummers op dit album. Ik kan je Lost Sirens wel aanraden als je van lekkere popmuziek houdt. Verwacht geen ingewikkelde nummers met zware teksten, maar nummers die gewoon lekker wegluisteren.

avatar van vigil
Regret vind ik zelf wel een top nummer, inderdaad wat je zegt wat lichtvoetiger en echte popmuziek maar mits goed gedaan is daar natuurlijk helemaal niks mis mee

avatar van Helicon
Donders een nieuwe van NO Ben zeer benieuwd, ga het internet maar eens afstruinen.

Dim
Veel minder new wave en veel meer pop, maar best wel lekker.

avatar van lauradance
I'll Stay With You klinkt erg fijn! Wat meer pop en is hierdoor voor mij wat toegankelijker. Ik ben benieuwd naar de overige liedjes.

avatar van stoepkrijt
Op het briljante Blue Monday (in mijn ogen een van de beste nummers ooit gemaakt) na houd ik niet echt van New Order's oude werk. Het is me allemaal wat te zwaarmoedig. Hoewel ik maar een album of anderhalf van ze ken, had ik deze band al bijna afgeschreven. Toen ik onlangs bij toeval tegen I'll Stay with You en Sugarcane opliep was ik dan ook behoorlijk verrast. Aangenaam verrast.

Ik weet niet of dit album qua stijl aansluit bij hun vorige albums, maar omdat ik die albums niet ken vind ik dit een heel verfrissend en verrassend album. Het popgehalte is hier vrij hoog, maar toch wordt de muziek nergens goedkoop of simpel. Op één kleine uitzondering na misschien. Lost Sirens luistert erg gemakkelijk weg, maar bevat toch muziek die goed genoeg in elkaar zit om je interesse te wekken. Heel volwassen popmuziek eigenlijk, die in sommige opzichten het label 'pop' eigenlijk niet mag dragen.

De eerste twee nummers van dit album zijn de twee beste. I'll Stay with You is nog duidelijk rockmuziek, Sugarcane is pure pop. Die laatste doet me erg denken aan de nieuwste single van Pulp (After You). Een ongelofelijk catchy nummer en samen met I'll Stay with You mijn persoonlijke favoriet.
Ook Recoil is erg sterk. Dit nummer is prachtig melodieus. Shake It Up doet behoorlijk commercieel aan, maar heeft zo'n lekker refrein dat ik de rest voor lief neem. De gelijkenis met Kasabian geeft dit nummer nog een extra steuntje in de rug. Hellbent is ook een prima nummer met alweer zo'n sterk refrein en dito melodie.
Californian Grass is ook nog aardig te pruimen, maar is in mijn ogen vervangbaar. Datzelfde geldt ook voor I've Got a Feeling, zij het in iets minder mate.

De Crazy World Mix van I Told You So past eigenlijk totaal niet op dit album. Het blijkt dat dit nummer (in een iets andere versie) al op hun vorige album stond. Hoewel ik dat album niet ken, kan ik aan dit nummer al wel aflezen dat dat album minder pop en meer melancholie bevat dan Lost Sirens. Ik vind het een erg sterk nummer (misschien wel sterker dan I'll Stay with You en Sugarcane, maar dat is appels met peren vergelijken), maar had het liever als bonustrack gezien. Nu verstoort het de sfeer van het album nogal.

Tot slot wil ik nog even opmerken dat ik Bernard Sumner nog erg goed bij stem vind voor de ouwe rot die hij is. Sterker nog: ik hoor hem liever zo dan hoe hij dertig jaar geleden klonk.

Lost Sirens zal de muziekgeschiedenis niet gaan veranderen, maar is een prima album met zat leuke en sterke nummers. New Order is al lang niet meer de band die ze ooit waren, maar dat hoeft ook helemaal niet. De New Order van de jaren '10 is goed bezig. Kom over een paar jaar maar weer met een nieuw album. Graag een uit hetzelfde straatje.

avatar van perrospicados
Ik neem aan dat dit zonder de bijdrage van de heer Hook tot stand is gekomen..

avatar van Poles Apart
perrospicados schreef:
Ik neem aan dat dit zonder de bijdrage van de heer Hook tot stand is gekomen..

Dit zijn outtakes van "Waiting for the Sirens' Call", het laatste album gemaakt met Hook (en nog zonder Gillian Gilbert). Het oorspronkelijke plan was om deze nummers aan een heruitgave van "Waiting for the Sirens' Call" toe te voegen als bonustracks, Hook maakte zich persoonlijk sterk voor een afzonderlijke release van de nummers omdat ze op die manier meer aandacht zouden krijgen.

avatar van perrospicados
Ahaa....dank voor de info

avatar van Strangeways

Dat is een vreemde en bovendien onjuiste conclusie, op basis van een remix van één nummer. Waiting for the Sirens´ Call is een erg zomers, uptempo popalbum, in alles vergelijkbaar met deze nieuweling. Laat je niet afleiden door het lage gemiddelde, als je Lost SIrens leuk vindt zal WftSC hoogstwaarschijnlijk ook wel aan je besteed zijn.

avatar van stoepkrijt
Strangeways schreef:

Dat betekend dus dat I Told You So op twee achtereenvolgende albums voorkomt, beide keren als buitenbeentje? Opvallend. Ergens vind ik dat jammer (omdat die sound me wel bevalt), maar als hun vorige album net zo klinkt als Lost Sirens word ik daar toch wel benieuwd naar.

avatar van Strangeways
Dat betekent dus dat I Told You So op twee achtereenvolgende albums voorkomt, beide keren als buitenbeentje?

Eigenlijk wel, ja. Ik denk dat I Told You So het langzaamste nummer op het vorige album is. Deze nieuwe mix is meer monotoon en broeierig. Inderdaad heel anders dan de luchtige dancepop die eraan vooraf gaat, maar toch een geschikte afsluiter.
Je zou Waiting for the Sirens' Call zeker een kans moeten geven (evenals Raise the Pressure van Electronic en het album van Bad Lieutenant, twee zijprojecten van Bernard Sumner). Ik snap dat liefhebbers van de vroege New Order, de new wave waar de geest van Ian Curtis nog in rondwaarde, met elk nieuw album sceptischer zijn geworden, maar objectief gezien is dit toch heerlijke popmuziek? En Sumner zingt tegenwoordig echt stukken beter dan 30 ( ) jaar geleden.

avatar van hond racisme
Super album. Het enige 'moderne' New Order album dat ik echt enorm goed vind.