Gazpacho - When Earth Lets Go (2004)

Noorwegen
Label: Happy Thoughts

1. Intro (0:46)
  2. Snowman (4:26)
  3. Put It on the Air (5:08)
  4. Souvenir (3:38)
  5. Steal Yourself (3:52)
  6. 117 (6:22)
  7. Beach House (5:07)
  8. Substitute for Murder (5:54)
  9. Dinglers Horses (4:36)
  10. When Earth Lets Go (4:47)
Night van Gazpacho beviel me zo goed dat het oude werk langzaamaan ook onderzocht moet worden.
Dit When Earth Lets Go is toch wel andere koek dan genoemde album Night.
Wat meer rock, meer afwisseling (ook in kwaliteit) en hier niet zo veel sprookjesachtig, mysterieus of wat al niet meer binnen die categorie.
Wat dan wel? Soms wat statige rock (niet negatief bedoeld). Hier en daar in de verte wat Radiohead-achtigs en uiteraard ook Marillion is er wat in terug te horen. Af en toe wat experiment en bij tijd en wijlen gewoon bloedstollend mooi en uitdagend.
Nee hoor, niks mis met dit album ook al is het minder magisch dan Night te noemen. Het is zeker nog 4* waard en dat zijn toch altijd de zeer genietbare albums dacht ik zo.

avatar van Ayreonfreak
aERodynamIC schreef:
Dit When Earth Lets Go is toch wel andere koek dan genoemde album Night.

Ik kon het niet beter verwoorden, er zitten een paar hele goeie songs tussen, die Night wel benaderen, maar dat blijft een uniek album. Toch kan je in alle albums van Gazpacho al wel de sfeer voelen die ze in perfectie op Night hebben gecomponeerd. Om een voorbeeld te noemen; Bravo, van het gelijknamige eerste reguliere album, ademt ook al die sfeer uit, net als wat nummers op dit album.

avatar van Papartis
Vandaag alle albums van Gazpacho achter elkaar gedraaid (in willekeurige volgorde). Wat een melodie en wat een emotie soms.
Iemand een idee wie de zangeres is die op een van de albums enkele nummers mee zingt?

avatar van RensZ
Man oh man, wat vind ik ook dit album fantastisch. Het is nog niet zo perfect als de albums Night en Tick Tock maar ook hier hoor je de effecten van Night duidelijk. Hier staan erg mooie nummers op en ik vind vooral de stem van J. Ohme echt fantastisch, vooral op Souvenir, met koptelefoon op is het werkelijk waar meer dan geweldig.

4.5*!

avatar van sunhillow
Ook een geweldig album, maar iets minder dan het debuut. 117 en Snowman zijn mijn favoriet.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Twee albums hierna zou Gazpacho de progscene opschudden met Night en daarna toch altijd een beetje rond dat atmosferische model blijven cirkelen. Allemaal hartstikke mooi, maar om dan op zijn tijd gewoon weer eens een 'ouderwetse' stamper als Put It on the Air te horen, is dan ook wel weer gewoon prettig.