Pantera - Far Beyond Driven (1994)

Label: East West

1. Strength Beyond Strength (3:39)
  2. Becoming (3:05)
  3. 5 Minutes Alone (5:50)
  4. I'm Broken (4:25)
  5. Good Friends and a Bottle of Pills (2:54)
  6. Hard Lines, Sunken Cheeks (7:01)
  7. Slaughtered (3:57)
  8. 25 Years (6:06)
  9. Shedding Skin (5:37)
  10. Use My Third Arm (4:52)
  11. Throes of Rejection (5:01)
  12. Planet Caravan (4:04)
  13. The Badge * (3:55)
avatar van vielip
Kan ik me wel in vinden. Vind dit (en de albums hierna) ook niet meer van het niveau van Vulgar en Cowboys. Op zich zijn de meeste nummers wel goed maar het is allemaal teveel van hetzelfde. Het album duurt ook te lang voor mij om van begin tot eind te blijven boeien.

avatar van Edwynn
mja, ik had er een beetje een haat/liefde verhouding mee. De laatste jaren slaat het meer door naar liefde. Vooral omdat een plaat als Far Beyond Driven mij anno nu direct weer meeneemt naar de jaren 90 die qua metal eigenlijk helemaal niet zo slecht waren.

avatar van vielip
Dat laatste klopt inderdaad wel. Het wordt alleen zo gruwelijk overschaduwd door de houthakkersbrigade die, zoals je zelf ooit eens prachtig verwoorde, zelfmoord wilden plegen omdat ze de trein hadden gemist Maar lukt het om daar voorbij te kijken (en dat gaat naarmate de tijd vordert gelukkig een stuk beter en makkelijker) dan valt op dat er qua metal inderdaad genoeg moois is gemaakt in de jaren 90.

avatar van Edwynn
er was ook nog death- en blackmetal

Pearl Jam heb ik op Ten na bijvoorbeeld altijd goed weten te omzeilen

vielip schreef:
Het wordt alleen zo gruwelijk overschaduwd door de houthakkersbrigade die, zoals je zelf ooit eens prachtig verwoorde, zelfmoord wilden plegen omdat ze de trein hadden gemist.

En metal uit de jaren 90 is dan waarschijnlijk de pandabrigade waarvan de leden zelfmoord wilden plegen omdat dat interessanter was dan de muziek die ze maakten.

avatar van vielip
Geen idee. Maakt me ook niet uit eerlijk gezegd.

avatar van Kronos
Ook goed. Blijft de vraag hoe metal overschaduwd zou kunnen worden door enkele rockbandjes die veel airplay kregen. Metal heeft het daar namelijk nooit van moeten hebben.

avatar van trebremmit
Volgens mij was Pantera ook wel populair bij liefhebbers van grunge. Net als o.a Sepultura en Fear Factory in de jaren negentig, dat overlapte elkaar wel, tenminste zo heb ik dat toen ervaren.

avatar van Kronos
Ik ook. Het is wel zo dat door de veranderende tijdsgeest en bands uit die periode enkele typische 80s metal cliches sneuvelden. Zowel muzikaal als wat imago betreft.

avatar van Edwynn
het verdwijnen van de 80s clichés kun je volgens mij wel terugvoeren op de populariteit van de alternatieve rock. Immers, dat werd soberder en meer 'down to earth' qua imago. Dat zag je terug bij veel metalbands. Vooral de grotere labels focusten zich op bands die meegingen met de algemene beweging. Sommige bands waren dat weer voor.
Pantera is ook zo'n band. Die verlegden hun koers op precies het juiste moment en werden daarmee trendsetter.