Pantera - Far Beyond Driven (1994)

Label: East West

1. Strength Beyond Strength (3:39)
  2. Becoming (3:05)
  3. 5 Minutes Alone (5:50)
  4. I'm Broken (4:25)
  5. Good Friends and a Bottle of Pills (2:54)
  6. Hard Lines, Sunken Cheeks (7:01)
  7. Slaughtered (3:57)
  8. 25 Years (6:06)
  9. Shedding Skin (5:37)
  10. Use My Third Arm (4:52)
  11. Throes of Rejection (5:01)
  12. Planet Caravan (4:04)
stuart
.... .....Laatste nummer mag ik wel horen, maar dat is dan ook van.... Black Sabbath... ; voor degenen die dit wel waarderen...enjoy it.

avatar van Nicholas123
Bij Pantera mag zo'n post wel, vind ik

Omschrijft precies het gevoel dat je krijgt als je jezelf overgeeft aan die alles verpletterende stoomwals die Pantera heet.

stuart
Nicholas123 schreef:
...omschrijft precies het gevoel dat je krijgt als je jezelf overgeeft ....

Je bedoelt.....het gevoel dat je krijgt als je óvergeeft.... ...Serieus; als iemand dit geweldig / mooi vind, is dat zijn/haar beleving uiteraard. Ik vind het dan weer een mindere van hen, hoewel het ook niet echt mijn muziek is (CFH heb ik dan nog het liefst, hoewel de meesten geloof ik VDOP de beste vinden).

Vulgar Plisday of Dower?

avatar van Edwynn
Far Beyond Driven doet bij mij hetzelfde als de andere Pantera platen. Ik kom er nooit in één keer doorheen.
Afzonderlijk vind ik alle tracks ontzettend sterk. Met werkelijk geniaal gitaarwerk met een dito geluid. Ook de Planet Caravan cover, die niet afwijkt van het origineel is best goed gedaan. Maar als ik het allemaal achterelkaar ga luisteren vind ik het gewoon saai. Het valt me op dat bijna alles mid-tempo is en dat bijna een uur lang. Veel bands hadden daar midden jaren 90 last van. Ik vind het teveel van het goede. Kortom met een geringe Pantera dosis kan ik de band toch nog op waarde schatten.

PriestMaiden
3e plaat van Pantera en ook de derde beste (Vulgar Display of Power vind ik de beste, gevolgd door Cowboys from Hell)
Lekker brute plaat die geweldig eindigt met Planet Caravan. Eén van de beste covers ooit.

Matig album, vooral na het geweldige 'Vulgar...'

avatar van James Douglas
De eerste 4 songs kunnen wedijveren met de kwaliteit van Vulgar Display of Power en behoren tot het betere werk van Pantera. Echter, na het gedrocht #5 is het vooral nietszeggende beukers dat de klok slaat. De riffs zijn goed maar de song-ideeën zijn gewoonweg matig. De prima afsluiter laat je eigenlijk te laat bijkomen.

avatar van kaztor
De manier waarop die langzame riff wordt ingezet in SBS...

avatar van James Douglas
Het album opent inderdaad in de vijfde versnelling

Niet hun beste album maar dat vind ik vooral komen door het verschil van de nummers ( kwaliteit ). nummers 2, 3, 7 en 11 zijn egt top nummers. Gevolgd door nummer 1 ( Strength Beyond Strength ) die later beetje inzakt vind ik. De rest is meteen een heel pak minder, jammer.

I'm Broken is minder?

Ja sorry Ik kan daar echt niet inkomen op de een of andere manier, heb ik met meerdere nummers op dit album. Maar ik wou hem net nog opzetten dus mischien verhoog ik mijn stem nog later,

( Moet ook eerlijk toegeven, heb dit album al tijdje niet geluisterd. =@ )

avatar van kaztor
Hoewel velen het als een minder werk zien vind ik hier juist hun sound het beste uitgebalanceerd.

Grindpad
gewoon FANTASTISCHE plaat.
5 vettige bruine sterren

Stem iets verhoogt, zijn tog wel meerdere nummers die lekker luisteren, maar liever Cowboys of Vulglar

Joy
en nog steeds staan als ene huis

knap

avatar van freakey
kaztor schreef:

Ook hierin ben ik het volledig met je eens Kaztor, dit vind ik tenminste de beste plaat die ik van Pantera ken

avatar van Zwart
Wat is het eerste nummer toch een geweldig nummer, meteen vol erop, verschillende moddervette gitaarriffs, en halverwege op zijn luidst (Hail kings, ...). Het album vind ik iets minder dan zijn voorganger, maar nog altijd vier sterren waard.

avatar van Eddie
Toch een wat mindere plaat van Pantera, na het geniale Vulgar Display of Power. Hij begint heel erg sterk, maar zakt na de eerste 4 nummers aardig in, daar heeft Vulgar... ook al last van alleen daar pas na de eerste 6 of 7 nummers. Ik begrijp echt niet waarom een opvuller als 'Good Friends and a bottle of pills' op deze plaat doet. Daarna wordt het niet veel beter. Staan nog best leuke nummers op maar ik krijg altijd het gevoel dat er met heel veel aandacht aan de eerste 4 nummers is gewerkt en dat de rest daarna in de studio vlug afgeraffeld is. Ik kan me ook niet herrineren dat ik de plaat ooit in één keer in zijn geheel heb geluisterd.

Bastiaan Prasath
Ben ik dan de enige die hardop lacht als Good friends and a bottle of pills voorbij komt?

bro
gelukkig niet

avatar van Casino Boogie
Bastiaan Prasath schreef:

Tuurlijk niet

avatar van Edwynn
Het helpt om hem eens in een andere stemming te draaien merk ik al wel weer. Zoals ik zoveel albums uit de jaren 90 tegenwoordig anders ben gaan waarderen, waardeer ik Far Beyond Driven dus weer anders. Zoals gezegd vond ik alle nummers op zich wel goed, maar gingen ze me tegenstaan wanneer ik het hele album in één keer draaide. In een norse stemming heeft het een andere uitwerking. Dan mis ik de melodie van Cowboys From Hell ineens niet en komen de kiezelharde sludgy passages ineens wel precies aan waar ze aan moeten komen.

Hard Lines, Sunken Cheeks is wat mij betreft het hoogtepunt. Schitterend meeslepend gitaarwerk van Dimebag Darrel.

avatar van bennerd
Klopt. Dit is een constante top 10-kandidaat voor mij, maar ik ben er niet altijd even overtuigd over. Zal er binnenkort wel weer in vliegen.

avatar van frolunda
Toch wel een lichte tegenvaller na het geweldige Vulgar display of power.Niet dat Far beyond driven slecht is maar het album bevat wel een flink aantal middelmatige composities.Gelukkig maakt Dimebag Darrell die nog vaak goed met zijn briljante gitaarwerk maar een nummer als Good friends and a bottle of pills kan ook hij niet meer redden.Alleen de opener,Shedding skin,I'm broken,Throes of rejection en Use my third arm kunnen mij voor de volle 100% overtuigen.Wel grappig is dat,hoewel ik dit misschien wel hun minste album vind (de eerste vier niet meegerekend want die ken ik niet)het tevens hun meest succesvolle is.

avatar van Korreltje Zout
I'm Broken in stukjes gebroken, en vervolgens in willekeurige volgorde oneindig afgespeeld. Erg fout en dus vermakelijk. (druk op play.)

avatar van milesdavisjr
Wat een tegenvaller dit album, na het frisse Cowboys from Hell en het harde maar wel heerlijk groovende Vulgar Display of Power kwamen de heren met dit vehikel. Ik kon er destijds niks mee en ook nu trekt de plaat aan mij voorbij zonder echt noemenswaardige momenten. 5 Minutes Alone heeft nog wel zijn charme maar voor de rest is het ploegen door veel nummers die duidelijk te lang duren. Anselmo heeft zijn stemgeluid nog lager afgesteld en ook Dimebag kan de plaat niet tot grotere hoogte tillen. De schijf is zwaar, kent weinig variatie, mist voor een groot deel de geniale solo's van Darrell en telt weinig tot geen hoogtepunten. Dat Planet Caravan bijna een kopie is van het origineel van Sabbath zegt wat mij betreft ook een hoop. Nee, dit is voor mij de zwakste schakel in het 'metal oeuvre' van Pantera.

avatar van Eddie
Ik snap goed wat je bedoeld. Ik hoor genoeg moois om deze plaat een hoog cijfer toe te kennen, maar ik moet ook toegeven dat het eindeloos toeren, en het daarmee gepaard gaande drank en drugs gebruik duidelijk zijn tol begint te eisen op deze plaat. Een extreme tegenvaller vind ik het niet, maar het is wel de minst gedraaide Pantera plaat in huize Eddie.