Funkadelic - Cosmic Slop (1973)

Funk / Soul
Label: Westbound

1. Nappy Dugout (4:35)
  2. You Can't Miss What You Can't Measure (3:06)
  3. March to the Witch's Castle (6:02)
  4. Let's Make It Last (4:12)
  5. Cosmic Slop (5:20)
  6. No Compute (3:05)
  7. This Broken Heart (3:40)
  8. Go (2:28)
  9. Can't Stand the Strain (3:27)
avatar van jellorum
Voorlopig vind ik dit de beste van 3 funkadelic platen die ik (tot nu toe) bezit.
Ze zijn weliswaar allemaal sterk, maar deze heeft March To The Witch's Castle er op staan, wat een subliem nummer is dat!!

LocoHermano
Cosmic Slop (nummer) is ook een juweel, luister ook naar de versie op de Mothership Connection DVD. Desalniettemin ben ik een groter fan van de oudere Funkadelic albums, maar Cosmic Slop is natuurlijk zeer goed.

avatar van jellorum
Met Cosmic Slop uit ’73 heeft Funkadelic een wat ingetogener plaat gemaakt, minder gekte, meer gecontroleerd. Toch is dit niet uitgemond in een minder album maar een evenwaardig sterke plaat aan bijvoorbeeld het ook lichtjes fantastische ‘Funkadelic’.
Er zijn genoeg psychedelische elementen aanwezig in dien aarde dat ze vergezeld zijn van een meer soul-gevoel. Een mooi voorbeeld is de ballade ‘This Broken Heart’, een ware tegelklever maar clever genoeg om niet te vervelen en prachtige zang van ene Calvin Simon, bijzonder mooi. Zo ook het ietwat vreemde ‘No Compute’, een verhaaltje over een man die na een nachtje doorzakken blijkbaar met een travestiet in bed terecht komt.
Genoeg lekkers en een constant hoog niveau maken dit tot een uitstekende plaat maar wat deze plaat echt bijzonder goed maakt zijn ‘March to the Witch’s Castle’ en ‘Let’s Make it Last’, ontegensprekelijk van de beste Funkadelic songs. In ‘March..’ vertelt George Clinton over de gruwelen van de terugkerende soldaten uit Vietnam..deze monoloog begeleid met een hypnotiserende riff en donker achtergrond-gezang maken het geheel tot een episch aandoende song die nooit meer stuk kan.
‘Let’s Make it Last’ ook zo een groots opgezette song met alles erop en eraan, uitstekende muzikale begeleiding, cheesy maar o zo soulvol gezang en ook hier is die gitaar weer zo verdomd lekker…tijdloze muziek dit.

Ietwat /----voor funkadelic begrippen dan tenminste-----trieste plaat waarin lekkere funky tracks afgewisseld worden met trieste maar uiterst sfeervolle liederen

Veel betere funk tracks dan "You can't miss what you cant'measure" heb ik nog niet gevonden.

avatar van zaaf
Cosmic Slop in mn updates, dat is nog niet eerder voorgekomen. Dank Cees, hij gaat meteen op! (is toch ook al even geleden). Denk wel dat ik betere funktracks ken, maar wie weet word ik alsnog (na tientallen keren) overrompeld. Dat het album lekker is staat buiten kijf.

avatar van T.O.
Check die geweldige clip van Cosmic Slop!

Vandaag weer eens op de draaitafel gelegd en wat is en blijft dit toch een heerlijke trip.

Dit soort muziek is en blijft tijdloos.